mijn kijk op

Zijn gewelddagige games slecht voor kinderen?

Zijn gewelddagige games slecht voor kinderen? Gamemakers zien niet graag bevestigd dat er een relatie is tussen geweld in games en geweld in het echte leven. Er is veel geld mee gemoeid. De leeftijdsaanduidingen op games staan er echter niet voor niets op vermeld. Behoorlijk wat ouders nemen het niet zo nauw en laten hun achtjarig zoontje toch games spelen waarop duidelijk staat aangegeven dat de games voor 18 jaar of ouder zijn. Vaak zal dit door onwetendheid van de ouders komen. Lang niet alle ouders spelen games en velen weten zelfs niet eens hoe games gespeeld moeten worden en wat er zoal in games voorkomt. Toch kunnen ouders voorkomen dat hun kinderen met te veel geweld in games geconfronteerd worden. Veel ouders hebben gewoonweg geen idee wat er in games zoal gebeurt en ze hebben games meestal ook niet zelf gespeeld om te ervaren wat je als gamer beleeft in een game. Regelmatig worden er links gelegd tussen gewelddadige games en geweldsdelicten. Zo schoot een achtjarig jongetje in de zomer van 2013 zijn oma door het hoofd nadat hij vier uur lang Grant Theft Auto had zitten spelen. Het drama speelde zich af in Louisiana Amerika, waar het vaak voorkomt dat mensen pistolen in huis hebben. Is het spelen van GTA, waarin vrouwen vaak mishandeld en vermoord worden door mannen, van invloed geweest op de moord? Dat is echt niet ondenkbaar. Feit blijft echter dat de game voor 18 jaar of ouder is, en niet voor een 8 jarige. Je geeft een 8 jarige toch ook geen sterke drank om je vervolgens te verbazen dat hij na het drinken in coma ligt? Waarom zouden ouders het dan wel toestaan dat kinderen jonger dan 18 jaar zulke gewelddadige games spelen? Mogelijk omdat veel ouders zelf niet zijn opgegroeid met games en internet. Men weet vaak niet eens wat er zich in games afspeelt. Of juist andersom. Jongere ouders zijn zelf ook opgegroeid met games en weten niet beter. Men staat er dan misschien niet eens meer bij stil of spanning en geweld en games het karakter van een kind vormt, of het kind de fantasie nog wel kan scheiden van de werkelijkheid en of een gewelddadige game schade doet aan het geestelijk welzijn van een kind.

Slenderman

In hoeverre beïnvloeden games de gamers? Slenderman is bijvoorbeeld een voorbeeld van een game waarin je in de bossen achtervolgd wordt door een moordenaar. De moordenaar heet Slenderman. Hij heeft een zwart pak aan en een witte kap over zijn hoofd. Het is je taak om in het donker met een zaklampje door het bos te lopen terwijl Slenderman je achtervolgt en overal plotseling op kan duiken. Je moet acht bizarre briefjes - die in het bos en in leegstaande gebouwtjes of verlaten auto's en dergelijke verstopt zijn - verzamelen, terwijl je elk moment vermoord kunt worden door Slenderman. Het spel speelt zich af in de nacht, je hebt alleen de licht van een zaklamp waarmee je op bomen en gebouwen kunt schijnen om zo te hopen dat je Slenderman bijtijds ziet staan. Ondertussen achtervolgt Slenderman de speler. Je mag Slenderman nooit recht in de ogen kijken en dus niet van voren naderen, want dan sterf je. Interessant genoeg wordt er geen fysiek geweld gebruikt in deze game. Je zou dit een angstgame kunnen noemen. De game is namelijk zo ontworpen dat je enorm veel angst en stress voelt. Je beleeft als speler de intense angst van een slachtoffer in een bos, terwijl een moordlustige gemaskerde man je elk moment te grazen kan nemen. De game wordt geschikt geacht voor 12 jaar en ouder.

Moord door Slenderman

De game Slenderman zette twee meisjes van twaalf jaar er in juni 2014 toe aan om in Wisconsin een moord te plannen op hun eveneens twaalfjarige vriendinnetje. Ze planden de Slenderman moord enkele weken vooraf. Op de avond dat ze haar wilden vermoorden nodigden ze het slachtoffer uit om te komen logeren. 's Nachts haalden ze haar over om mee het bos in te gaan. Daar achtervolgden ze haar zoals Slenderman dit in de game doet, en ze brachten haar 19 messteken toe. Daarna lieten ze haar voor dood achter, omdat de meisjes dachten dat het slachtoffertje dood was. Het meisje leefde echter nog en kroop naar de rand van het bos waar een fietspad was. Daar werd ze door een fietser badend in het bloed gevonden en dankzij medische hulp overleefde ze de moordpoging. Morgan Geyser and Anissa Weier die de moord hadden getracht te plegen, waren ten tijde van hun daad (juni 2014) allebei pas 12 jaar. Veel te jong om de game Slenderman te spelen? De game heeft als leeftijdsgrens 12 jaar en ouder, toch probeerden deze meisjes een moord te plegen zoals in de game voorkomt. En zelfs volwassenen zitten te gillen van angst bij deze game. De game is echter heel gemakkelijk te verkrijgen. Het lijkt niet alleen noodzakelijk dat ouders zich bewust zijn wat kinderen uitspoken op internet, maar ook wat ze 'meemaken' in games. Op internet is veel informatie te vinden over games. Hou je sowieso aan het leeftijdsadvies maar hou ook in gedachten waar je je kind aan bloot wilt stellen en op welke leeftijd jij extreme angst en stress zelfs geschikt vindt voor jouw kinderen. Leeftijdsgrenzen die op games en films worden aangegeven zijn er niet voor niets en je laat een twaalfjarige ook niet naar een film voor 18 jaar en ouder kijken, maar veel games bevatten geweld en zeer veel stress, voor onvolwassen is dit misschien helemaal nooit goed te noemen. Games waarbij het om beleven van angst gaat, zijn o.a.:
  • Slender (Slenderman).
  • Amnesia (In Amnesia lijdt je karakter aan geheugenverlies. De gamer wordt wakker in een groot huis vol zombies die je beginnen te achtervolgen. Ze proberen je te doden dus je zit in een situatie waarin je de uitweg moet zien te vinden. Je kunt je verstoppen en hopen dat je niet gevonden wordt. De game roept bij de meeste gamers zeer veel angst en stress op.
  • Overige enge games: Horrorgames in het algemeen.
  • Gewelddadige game: er zijn ook veel gewelddadige games, bekend om gewelddadigheid zijn bijvoorbeeld de games van RockStar Games.

Om te voorkomen dat kinderen gewelddadige games, seksueel getinte games en/of gruwel- of horrorgames spelen, is het verstandig om eerst recensies te lezen over een game en ook filmpjes te bekijken van de games op YouTube.

Angstig na gamen

Bij games waar het om angst beleven gaat moet je niet raar opkijken als je ook na het gamen:
  • Gestrest bent.
  • Bang bent.
  • Niet kunt slapen.
  • Je somber voelen kan ook voorkomen.

Invloed van games op kinderen

Als kinderen games spelen die niet geschikt zijn voor hun leeftijd, ligt hier een groot stuk verantwoordelijkheid bij de ouderen rondom hen, met name omdat de ouders bepalen of zij kinderen toestaan bepaalde games te spelen. De moorzucht van de meisjes Morgan Geyser en Anissa Weier was wellicht nooit aangewakkerd als ze de verschrikkingen die in een game plaatsvinden, niet echt hadden willen uitvoeren. Kinderen kunnen realiteit en fictie minder goed onderscheiden dan volwassenen. Geestelijk gezonde volwassenen kunnen het verschil tussen fictie en realiteit goed onderscheiden. Miljoenen mensen spelen wereldwijd games waaronder ook veel gewelddadige games, maar slechts enkelen gaan zelf ook over tot het plegen van geweld of zelfs tot moorden na het gamen. Dit zijn eigenlijk altijd (of te) jonge gamers of reeds geestelijk labiele gamers. Het zijn mensen die sowieso al met gewelddadige gedachten en gevoelens rondlopen. Gewelddadige games kunnen hen het laatste zetje geven om tot geweld over te gaan. Dit is echter niet anders dan wat ook bij gewelddadige films of zelfs bij gewelddadige beelden in het journaal het geval kan zijn. Dergelijke beelden en verhalen kunnen immers ook hetzelfde effect hebben. Daarom lijkt de relatie tussen geweldpleging en games in zoverre alleen aantoonbaar als je het in een ruimere context plaatst. Niet alleen games of films zijn nogal eens gewelddadig, maar ook de maatschappij is verhard en er is veel te veel geweld op tv te zien, waaronder ook echt vastgelegd geweld uit oorlogsgebieden bijvoorbeeld. Ook hieraan worden veel kinderen dagelijks blootgesteld.

Zinloos geweld of geweld voor het plezier

Er kan wellicht wel onderscheid gemaakt worden tussen functioneel geweld en geweld om het vermaak. In World of Warcraft komt bijvoorbeeld geen excessief geweld voor. Er vloeit geen bloed en als gamer kan je in een wereld waarin alles overduidelijk niet echt is, NPC's verslaan door met ze te vechten. Als je gewonnen hebt en ze hebt verslagen, liggen ze even voor dood op de grond maar even later staan ze weer op. Je voert opdrachten uit in een wereld vol fantasiefiguren. Denk hierbij aan:
  • draken.
  • elfen.
  • dwergen.
  • trollen.
  • robots.
  • fantasiedieren.
  • enzovoorts.

Gewelddadigheid speelt in World of Warcraft geen belangrijke rol. Het gaat om de wereld vol fantasiefiguren en het ontdekken van een wereld waarin alles anders is dan in de echte wereld. Ook zit er veel humor in de game.

Andere voordelen van deze wereldberoemde fantasy game zijn:
  • mannelijke en vrouwelijke karakters zijn even belangrijk, even sterk, en op alle onderdelen gelijkwaardig aan elkaar.
  • stimuleert samenwerken in games bij opdrachten.
  • geweld stelt niet veel voor en is zeker nooit psychopathisch.
  • er vloeit geen bloed en wreedheden komen er niet in voor.
  • verslagen npc's staan nadat je van ze gewonnen hebt, gewoon weer op.
  • het is continu duidelijk dat het in deze game om fantasie gaat.
  • de game bevat geen seks en geen psychopathische karakters.
  • verbale of fysieke vernederingen komen er niet in voor.
  • het taalgebruik is netjes en men kan tegen elkaar vrijwel niet vloeken of schelden omdat er een filter op negatief taalgebruik is ingesteld in de game
  • er komt geen seksuele intimidatie in voor

World Of Warcraft is geschikt voor gamers vanaf 12 jaar en wordt door jong en oud gespeeld. Dat ouders zich aan deze leeftijdgrens als richtlijn houden is wel aan te raden, want ook hier is het zo dat een kind minimaal 12 jaar moet zijn om de spannende game goed aan te kunnen, maar ook om het game goed te kunnen spelen en ook om fictie en realiteit voldoende te kunnen scheiden. Bij elke game is het zinvol om als ouders eens een uurtje mee te spelen, zodat je weet wat je kind speelt

Word je gewelddadig van geweld in games?

Onze maatschappij is steeds gewelddadiger geworden. De media, geweld in film en geweld in games dragen hier ongetwijfeld aan bij. geweld lokt geweld uit, net als haat, haat uitlokt en andersom roept vriendelijkheid vaak vriendelijkheid op. Games die bol staan van machtsvertoon en geweld en moord, zijn (net als films die daar bol van staan) niet echt gezond voor de kijk op het leven. Mensen worden er vaak niet alleen bang en harder van, maar ook gestrest en somber. Veel geweld of veel angst in een game kunnen je ook bang en somber maken. Een film waarin veel geweld in voorkomt, of zelfs tv programma's waarin echte moordzaken besproken worden, hebben hetzelfde effect. Opvoeding blijft in deze toch wel heel belangrijk. Het is maar waar je je kinderen aan bloot wilt stellen, en hoelang. Hoe je als ouder omgaat met een maatschappij waarin kinderen continu geconfronteerd worden met geweld op tv, op internet en in games, lijkt het belangrijk om risico's te beperken door bewust te blijven wat kinderen te zien en te beleven krijgen door middel van tv en games. Mijn persoonlijke mening is dat je jonge kinderen beschermen moet tegen te veel geweldbeelden, en dat je jong volwassenen begeleiden moet bij alle ellende die ze via internet, maar helaas soms ook via games en films, te zien krijgen.

Ouderlijk toezicht

Ouders zouden zelf de games en films en zaken die kinderen op internet doen, kritischer moeten bekijken en dingen die hen verontrusten, eerst bespreekbaar maken of eenvoudig het kind ervan weghouden totdat het ouder is. Als je weet wat je kinderen doen en zien, kan je ook voorkomen dat ze er schade door oplopen. Ook lijkt het belangrijk dat kinderen pas aan geweld- en extreme angstgames worden blootgesteld als ze fantasie en werkelijkheid goed kunnen scheiden en ook pas wanneer ze een goed beeld kunnen hebben vormen wat seksualiteit in het echte leven tussen twee mensen, werkelijk inhoudt. Bijvoorbeeld pas als 16 jaar of ouder zijn. In harmonieuze gezinnen zouden kinderen volgens postdoctoraal onderzoeker K. Fikkers (aan de Amsterdamse school voor Communication Research ASCoR) n.a.v een onderzoek in 2015, minder snel agressief worden van gewelddadige games. Het wil echter niet zeggen dat gewelddadige games of extreem angstige games, kinderen uit harmonieuze gezinnen niet bang kunnen maken. Kinderen uit kwetsbare gezinnen reageren volgens haar onderzoek wel gewelddadiger na het spelen van gewelddadige games. Mogelijk omdat zij thuis al geconfronteerd worden met geweld. Het lijkt er dus op dat gewelddadige games inderdaad een negatief effect kunnen hebben op kwetsbare kinderen en op psychisch instabiele volwassenen.

Lees verder

© 2014 - 2024 Kisses, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Computergames en kinderenComputergames en kinderenSinds de jaren 80 zijn ze niet meer uit de samenleving weg te denken, computergames. Het begon allemaal heel eenvoudig,…
Gamen voor volwassenenGamen voor volwassenenOver kinderen en het spelen van games valt genoeg informatie te vinden. Waarom kinderen spelen, leeftijdsindicaties en w…
Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves, ooit begonnen als socialmediaplatform, is nu een site waar je games kunt spelen. Hyves was als socialmediaplatfor…

Fraude op internet steeds professionelerFraude op internet steeds professionelerVan luxe auto's tot zeldzame elektronica, alles wordt tegenwoordig op internet aangeboden en de technieken voor fraude n…
Cookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttigCookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttigOns surfgedrag op de computer wordt nauwgezet gevolgd door bedrijven die menen daar voordeel uit te kunnen halen. Die be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClips, Pixabay
  • http://www.game-en-co.nl/gamer-8-doodt-oma-gamen-geweld-opinie/
  • http://www.nu.nl/games/2542381/gewelddadige-games-maken-spelers-agressief.html
  • http://www.volkskrant.nl/wetenschap/game-geweld-leidt-in-harmonieus-gezin-niet-tot-agressieve-kinderen~a4251084/
Kisses (665 artikelen)
Laatste update: 01-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.