InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Cookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttig

Cookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttig

Cookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttig Ons surfgedrag op de computer wordt nauwgezet gevolgd door bedrijven die menen daar voordeel uit te kunnen halen. Die bedrijven plaatsen, zonder dat we dat direct merken, zogenaamde cookies (kleine bestandjes die automatisch worden aangemaakt) op onze computer. Op die cookies is veel kritiek, maar zijn ze wel zo eng of is het juist nuttig?

Gevolgd op internet

We worden door bedrijven ongevraagd gevolgd op internet. We hebben het niet meteen in de gaten, maar waar we ook naar toe surfen, het wordt vastgelegd om er wellicht in een later stadium iets mee te doen. Snode adverteerders willen onze aandacht trekken en daarom worden er cookies in onze computers geplant. Het geeft de gemiddelde internetgebruiker het idee dat hij achtervolgd wordt op het internet.

Volgcookies

We maken het allemaal regelmatig mee: wie op internet zoekt naar, ik noem maar wat, een reis naar Ierland en via verschillende websites informatie over bezienswaardigheden verzamelt, ziet bij een volgende inlogsessie en bezoek aan een heel andere site ‘toevallig’ een advertentie voorbijkomen over Ierland, over Ierse hotels en Ierse muziek. Je kunt klikken op mooie aanbiedingen en het is bijna eng hoe de computer weet dat je naar Ierland wilt of gaat. Bezoek je daarna nog een andere site, over een heel ander onderwerp, dan kan het voorkomen dat de advertenties nog specifiekere aanbiedingen geven over jou interessegebied Ierland.
Niks geen toeval, natuurlijk. Adverteerders, in het geval van het voorbeeld aanbieders van reizen en activiteiten in Ierland, hebben volgcookies op je computer laten plaatsen.

Gericht adverteren

Met de volgcookies kunnen adverteerders gericht adverteren. Een verkoper van Ierland-reizen of een boekingssite van Ierse hotels heeft geen belang bij klanten die naar Miami willen. Een aanbieder van Ierse reizen naar bezienswaardigheden in dat land is op zoek naar mensen die op de een of andere wijze hun interesse kenbaar hebben gemaakt. Dat laten we ondermeer weten door ons surfgedrag en adverteerders haken daar op in. Deze relevante manier van adverteren, alleen daar waar je weet dat de interesse bestaat, kan door technische toepassingen. Deze adverteerdersfaciliteiten betekenen tevens het einde van advertentiebanners waar geen interesse voor bestaat. Ze irriteren de websitebezoeker alleen maar en daar is de website-eigenaar en de adverteerder niet bij gebaat, laat staan de bezoeker aan de website. De junkbanners zijn ingehaald door het gericht adverteren middels cookies. Te vaak herhaalde advertenties blijken ook storend te werken.

Retargeting

De internetbezoeker ontvangt met de cookietechniek gerichte, opeenvolgende aanbiedingen en dan alleen over onderwerpen waarvoor hij door eerder surfgedrag interesse heeft getoond. In reclametermen wordt het retargeting genoemd. Deze marketingtechniek wordt nogal eens opdringerig ervaren, maar met een goede campagnestrategie kan retargeting effectief worden ingezet zonder dat de internetgebruiker geïrriteerd wordt. Met een goed ingestelde campagne wekt de advertentie geen irritatie maar juist interesse op.

‘Met retargeting kun je bezoekers die pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.’

Interessegebieden

De interessegebieden van de bezoekers aan je website kunnen met retargeting worden geïnventariseerd, geregistreerd en verdeeld in groepen. Het belang van deze techniek is om de bezoeker te verleiden tot een klik en uiteindelijk tot een aankoop. En is er dan iets aangekocht, dan is het voor de adverteerder belangrijk om zijn advertentie voor deze klant aan te passen, zodat hij bij een volgend bezoek niet weer dezelfde advertentie voorgeschoteld krijgt. Dat is een kwestie van campagne-instelling. Een goed ingestelde campagne is daarmee niet alleen in het belang van de adverteerder, maar ook in het belang van de consument, de websitebezoeker. Die ziet nieuwe advertenties en wordt niet doodgegooid met dingen die hij al heeft aangeschaft of aanbiedingen waar hij geen zin in heeft.

Toestemming - CBP

Bescherming persoonsgegevens

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) doet onderzoek naar de schending van onze privacy. De privacybescherming heeft er ondermeer toe geleid dat we toestemming moeten geven voor het plaatsen van cookies. Daarvoor krijgen we bij websitebezoek de pop-ups in beeld, waar je als bezoeker op klikt als je die toestemming geeft. De toestemming moet een actieve handeling zijn. Mensen die helemaal geen cookies geplaatst willen hebben is er de op-out-mogelijkheid, de uitschrijving.
De Nederlandse cookiewet schrijft voor dat er ondubbelzinnig toestemming gevraagd moet worden om cookies te mogen plaatsen.

Cookiewet en verhuizen

Elk land gaat anders met de privacy om en ook met het al dan niet mogen plaatsen van cookies. De Nederlandse cookiewet gaat verder dan menig ander land. Voor internationale reclame is de Nederlandse cookiewet dan ook niet zo handig. Andere Europese landen hanteren de regels betreffende cookies minder strikt. Dit betekent een achterstand voor Nederlandse reclame- en internetbedrijven en een stimulans om naar het buitenland te verhuizen.

Privacy - Cookies niet eng maar nuttig

De CBP is bang dat bedrijven veel over de internetgebruikers te weten komen en dat gaan gebruiken. Feitelijk weten de bedrijven die cookies plaatsen niets over individuele internetgebruikers. Ze weten niet wie je bent, waar je woont, hoe oud je bent en wat je doet. Ze hebben alleen je interesses in kaart gebracht.
Nederlanders hechten aan hun privacy en Nederlandse bedrijven willen niet achtergesteld worden bij andere landen waar de regels minder streng gehanteerd worden. Het is belangrijk nu het evenwicht te vinden in maximale privacybescherming en gebruik maken van de mogelijkheden die de techniek biedt, in het voordeel van de internetgebruiker en in het voordeel van de adverteerder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn super cookies - cookieWat zijn super cookies - cookieWat is een cookie eigenlijk en wat een supercookie? Een cookie is een tekstbestand dat een server naar uw browser stuurt…
Privé of incognito surfen: Wat houdt het in?Privé of incognito surfen: Wat houdt het in?Door het toenemende gebruik van computers en internet zijn de zorgen omtrent privacy sterk gestegen. Er komen strengere…
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies, op je pc of laptop kunt u zelf verwijderen. Belangrijk om uw privacy te bewaken en ongevraagde advertenties te…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant van 7 juni 2014
  • http://pronamic.nl/2011/10/retargeting-met-google-adwords/ geraadpleegd op 10 juni 2014
  • http://www.encyclo.nl/begrip/opt%20out geraadpleegd op 10 juni 2014

Reageer op het artikel "Cookies en de Cookiewet– niet eng maar nuttig"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 23-05-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!