InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?

Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?

Twitch: hoe begin je een stream op Twitch? Twitch.tv is een website waar je je games kunt streamen. Mensen kunnen dan zien hoe jij je game speelt en met je communiceren via de chat. Twitch is een populaire website, die steeds groter lijkt te worden. Wil jij ook streamen op Twitch? Dat kan heel goed, maar hoe begin je eigenlijk een stream? Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Wat is Twitch?

Twitch.tv is een website en community. Op de website kun je talloze streamers zien. Dit zijn mensen die games spelen en dit opnemen. Vaak hebben ze ook een webcam en een microfoon, zodat ze kunnen communiceren met de kijkers. Om deel te kunnen nemen in de chat, heb je een account nodig. Je kunt geheel gratis een account aanmaken. Er zijn ook wat betaalde mogelijkheden, zodat je bijvoorbeeld meer emoticons krijgt in de chat van de streamer waar je je op geabonneerd hebt.

Zelf streamen?

Misschien wil je niet alleen kijken hoe anderen gamen, maar ook zélf een stream beginnen op Twitch. Dit kan volledig gratis. Voor veel mensen is het echter wel lastig om te beginnen met een stream op Twitch. Wat moet je allemaal doen om dit voor elkaar te krijgen? Op zich is het niet heel moeilijk te regelen, maar je moet het natuurlijk wel net even weten.

Wat heb je nodig?

Om op Twitch te kunnen streamen heb je de volgende dingen nodig:

  • Een account op Twitch
  • Computer
  • Internet
  • Game
  • Software om te streamen

Optioneel:

  • Webcam
  • Een tweede beeldscherm

Soort computer?

Het beste is wel om een computer te hebben met een goede CPU en goede specificaties. De kwaliteit van je computer is afhankelijk van het spel dat je gaat spelen. De ene game kost meer van je geheugen dan de ander. Houd er wel rekening mee dat hoe beter je computer is, hoe beter ook de stream kan zijn.

Welke software?

Er is verschillende software beschikbaar die je kunt gebruiken om te streamen. De bekendste is Open Broadcaster Software, dat vaak wordt afgekort tot OBS. Heel veel streamers maken hier gebruik van. Het is een gratis programma, maar je kunt ook betalen voor extra opties. Een ander programma dat je kunt gebruiken is Xsplit. Ook dit is gratis, maar de audio is minder goed bij de gratis versie. Op de website van Twitch zelf staan handige handleidingen voor het gebruik van deze software.

Welke game?

Je kunt eigenlijk elke game spelen die je maar wilt. Uiteraard zijn bepaalde spellen populairder dan anderen. Je kunt ervoor kiezen een wat populairder spel te spelen, of juist voor een minder bekende titel te gaan. Je kunt natuurlijk ook verschillende spellen spelen in je livestream.

Val op als streamer op Twitch

Er zijn duizenden streamers op Twitch, dus het is vooral belangrijk dat je opvalt. Zeker in het begin is dat lastig. Je moet een bepaald publiek zien te krijgen. Kijk eens rond bij andere streamers, niet alleen grote maar ook naar streamers waar weinig mensen naar kijken. Bedenk wat je goed vindt aan hen en wat juist niet. Hier kun je je eigen profijt uit halen. Verwacht niet dat je direct een succesvol streamer wordt op Twitch. Je moet vooral veel geduld hebben. Het duurt even tot je een publiek hebt opgebouwd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Twitch.tv

Reageer op het artikel "Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Twitch
Schrijf mee!