Jonnen, wat staat er tegenover?

‘Jonnen’ is een term die steeds meer vorm aanneemt binnen de marketing. Jonnen staat voor ‘gunnen’. Hierbij kun je denken aan gratis handelingen die organisaties uitvoeren om klanten aan te trekken. Wat is het achterliggende doel en de kracht van jonnen?

Zomaar, gratis?

Ja, gewoon gratis. Jonnen is een nieuwe term in de marketing. Je verleent gunning aan de gebruiker, maar eist daar niks voor terug. Jonnen, in de vorm van weggeven, is een slimme marketingstrategie. Het geeft je zowaar een goed imago. Je laat zien wie je bent, hoeveel je weet, wat je kunt, wat je hebt en hoopt daarmee een goede indruk te maken op de klant. Wie weet maakt de klant toch even tijd voor je vrij. Het is tenslotte gratis, iets waar Nederlanders snel op af komen.

Wat is het doel?

Ondanks dat jonnen gratis is, zit er wel een bepaald doel achter. Organisaties zullen niet zomaar van alles weggeven. Ook al wilt de organisatie laten zien dat er niks tegenover staat, in werkelijkheid is dat natuurlijk wel zo. Zo kan de organisatie hopen op een ruil in de vorm van een e-mailadres, een profiel, een like of zelfs een retweet van de gebruiker.

Het is een ruil wat niet uitgedrukt wordt in geld, maar in handelingen. Tenminste, dat is een eerste stap. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er geld tegenover staat. Dit kan resulteren in reclame, waarbij diensten worden gekocht of adverteerders die graag een graantje mee pikken. Het zorgt tevens voor meer naamsbekendheid, een goed imago voor het bedrijf en vaak onbewuste reclame.

Wat is de kracht?

Het klinkt dus simpel en logisch. Als organisatie profileer je je als een vrijgevige organisatie, waarbij je je gebruikers wat gunt, maar ondertussen wil je alleen maar klanten aantrekken en omzet draaien. Dit is echter wat achterhaald en deze manier van marketing kan de gebruiker ook juist afschrikken. Het is niet waar jonnen voor staat.

Jonnen onderscheidt zich hiermee. De organisatie gunt daadwerkelijk de gebruiker iets. Krijgt het bedrijf er wat voor terug dan is het mooi meegenomen. Zo niet, jammer maar helaas. Het ‘gunnen’ komt hierbij goed tot zijn recht. De organisatie wilt de gebruiker niet overtuigen met reclame en doodgooien met mailtjes, maar het is de gunfactor die er voor moet zorgen dat er wellicht een ruil tegenover staat.

Bij deze organisaties moet je overigens niet denken aan Groupon of soortgelijke bedrijven. Deze vragen vaak een hoog percentage van de ruil. Zo kun je als gebruiker naar een restaurant gaan met een korting van 50%. Groupon ontvang ook een deel, waardoor het restaurant zelf uiteindelijk niet veel van het geld terug ziet (circa 30%). Deze bedrijven kunnen er zelfs failliet door gaan. Hou het jonnen als organisatie zijnde dus in eigen bereik en betrek er geen geldlustige derde partijen bij!

Een slimme zet!

Jonnen is een slimme marketingstrategie. De gebruiker krijgt dingen aangeboden van de organisatie, zonder dat er blokkades in de weg staan. De gebruiker hoeft zich niet eerst in te loggen, aan te melden voor een (vaak irritatie-opwekkende) maandelijkse nieuwsbrief of in te schrijven (een hoop werk, bijkomende ongevraagde reclame en soms zelfs inschrijfkosten). Nee, het wordt de gebruiker daadwerkelijk gegund. De kracht van het woord gunnen moet er uiteindelijk voor zorgen dat de gebruiker er wat tegenover wilt zetten.

Wanneer een organisatie jou iets gratis aanbiedt of wanneer je meedoet aan wedstrijd en kans maakt op prijzen als een Ipad3, dan heb je daar toch wel een ‘like’ of een ‘retweet’ voor over. Het kost geen geld, het is zo gedaan en je voelt jezelf waarschijnlijk ook beter wanneer je iemand iets terug kan gunnen.

Je kunt stellen dat het verdienmodel niet zozeer in de gebruiker zelf zit, maar in zijn netwerk. Jij als gebruiker kan bij de organisatie uiteindelijk een dienst afnemen, maar het is vooral een manier van marketing die jouw netwerk bereikt. Stel je plaats een retweet op Twitter. Dit wordt door je netwerk opgevangen. Andere personen worden geïnteresseerd en wie weet zit er wel een potentiële koper bij, die afkomt op het goede imago van het bedrijf. Een bedrijf die jou met rust laat, je niet bombardeert met reclame, maar die jou zelf laat bepalen wat voor actie je wilt ondernemen.

Ja, dat soort bedrijven gun je wat!
© 2012 - 2024 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is en hoe vervoegen van Twitteren, Tweeten en Retweeten?Wat is en hoe vervoegen van Twitteren, Tweeten en Retweeten?Twitteren, Tweeten en Retweeten... wat zijn ze en kunnen deze woorden vervoegd worden? Deze woorden stammen af van de so…
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Twitter – de belangrijkste begrippenTwitter – de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Marketingplanning en strategieontwikkelingMarketingplanning en strategieontwikkelingPlanning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de onder…
Apple AirPort Wireless Netwerk uitbreiden kun je zelfApple AirPort Wireless Netwerk uitbreiden kun je zelfKen je deze situatie? Je hebt thuis een (Apple) draadloos (wireless) netwerk, en je wilt met je iPad of MacBook werken i…
W-mdr90 (35 artikelen)
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.