Teksten schrijven voor websites

Teksten schrijven voor websites Uit onderzoek blijkt dat slechts 16 procent van de website bezoekers de gehele tekst op een site/pagina leest. 84 procent leest zelfs alleen enkele woorden. Hoe kun je dan het beste je boodschap overbrengen?

Kern van de boodschap

Omdat je bezoekers of lezers je tekst niet woord voor woord zullen gaan lezen, maar zich eerder beperken tot het lezen van de eerste zin(nen), is het belangrijk dat je de kern van je boodschap bovenaan de tekst noemt. Verdere bijzaken kun je dan verderop plaatsen. Met de eerste zin trek je de bezoekers naar je pagina en zorg je ervoor dat ze de rest van de test ook willen lezen. Zo'n eerste zin wordt ook wel een lead genoemd.

Overzichtelijke tekst

Als je op je pagina een grote lap tekst zet, heb je veel kans dat 80 procent al snel afhaakt. Zorg er dus voor dat je de tekst een duidelijke en overzichtelijke indeling geeft, wat het lezen makkelijker en sneller maakt. Maak hierbij gebruik van tekstblokken met een duidelijk kop erboven. De kop moet hierbij de essentie van het tekstblok bevatten en de lezer uitnodigen tot het lezen van de tekst. Zet vervolgens de belangrijkste zin (de lead) in de eerste regel van de tekst. Houdt de tekstblokken kort. Gebruik voor de tekst een duidelijk lettertype. Sierletters staan bijvoorbeeld mooi op uitnodigingen of op kaartjes die je verstuurt, maar op een webpagina zijn sierletters erg moeilijk leesbaar en ook erg vermoeiend. De gebruikelijke lettertypes zijn Arial of Times new Roman of Verdana. Om de lettergrootte te bepalen is het handig dit eerst uit te proberen op je pagina (zonder deze online te zetten) en te kijken hoe het op jou overkomt. Over het algemeen hebben de kopjes boven een tekstblok een iets groter lettertype dan de overige teksten.

Links op je pagina

Links op websites trekken de aandacht van lezers of bezoekers. Zorg er dus voor dat je functionele links gebruikt. De tekst van de link moet uitnodigen tot klikken en er moet duidelijk vermeld staan waarnaar er gelinkt wordt. Gebruik dus geen links die zeggen "klik hier" of "lees verder", maar eerder links als "meld u aan voor...." of "bestel hier uw....". Zo weten mensen waar ze op klikken. Zorg er ook voor dat je links naar andere sites laat openen in een nieuw venster in plaats van in dezelfde pagina. Zo kan de bezoeker je pagina niet kwijt raken.

Verdere tips en adviezen

  • Denk van tevoren goed na over wie je doelgroep is en wat ze van je willen weten en vooral ook wat jij van hen wilt weten.
  • Wat is het belangrijkste doel van je website? Zorg dat de lezers dit doel makkelijk en snel op de pagina kunnen vinden.
  • Zorg dat de "lead" en de tekstblokken niet langer zijn dan 6 regels.
  • Gebruik waar mogelijk opsommingen met bullet lists.
  • Gebruik afbeeldingen die de tekst aanvullen, maar gebruik maximaal 1 of 2 kleine tot middelgrote afbeeldingen. Teveel en te grote afbeeldingen leiden af van de tekst.
  • Om spelfouten te voorkomen kun je je tekst het beste eerst laten controleren door een spellingschecker in bijvoorbeeld MS Word.
  • Spreek de lezer persoonlijk aan met "u" of "jij", dit komt vriendelijker over en de lezer voelt zich meer aangesproken.
© 2011 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)Hoger scoren in zoekmachines door het optimaliseren van teksten op je website. Is dit met de hedendaagse 'denkwijze' van…
Hoe ziet een professionele website eruit?Hoe ziet een professionele website eruit?Het opzetten en ontwerpen van een website kan makkelijk lijken, maar kan toch nog veel moeite kosten als je het professi…

E-mailadres zoeken: mogelijk?E-mailadres zoeken: mogelijk?Hoe kan je een e-mailadres zoeken van een persoon of bedrijf? Hier kun je lezen hoe je e-mailadressen kunt vinden en in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay
Esthercita79 (271 artikelen)
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.