Hoe ziet een professionele website eruit?
Het opzetten en ontwerpen van een website kan makkelijk lijken, maar kan toch nog veel moeite kosten als je het professioneel wilt aanpakken. Je moet dan vooral rekening houden met wat je doelgroep zou willen in een website en niet wat je persoonlijk leuk vindt aan een website.
Doel en doelgroep
Bij het opzetten van een website is het belangrijk eerst goed na te denken over het doel van de site, maar ook de doelgroep die je wil bereiken. Je doel kan bijvoorbeeld zijn om je naamsbekendheid te vergroten of om je producten of diensten te verkopen. Pas zowel de tekst als de lay-out aan aan je doelgroep en doel.
Ontwerp van de website
De eerste indruk van je website is erg belangrijk. Bezoekers blijven maar een korte tijd op een website en dus moet je met je ontwerp de aandacht trekken en de website een gebruiksvriendelijke lay-out geven. Denk hierbij aan een overzichtelijk menu dat op iedere pagina op dezelfde manier terugkeert. Ook het contrast tussen de kleur van de tekst en de achtergrond kunnen van invloed zijn bij de gebruiksvriendelijkheid. Gebruik je namelijk de verkeerde kleur achtergrond en de verkeerde kleur tekst dan kan het zijn dat je website moeilijk leesbaar of misschien helemaal niet leesbaar is en zullen je bezoekers snel naar een andere website surfen omdat je niet binnen korte tijd hun aandacht hebt getrokken.
Denk bij een goede lay-out aan het volgende:
- Geef de tekst van je site een donkere kleur, het liefst zwart
- Geef de achtergrond een lichte kleur maar vermijdt de felle kleuren
- Als lettertype, gebruik duidelijke lettertypes zoals Arial en Verdana, die ook voor bedrijfscorrespondentie worden gebruikt. Als je bijvoorbeeld een sier-lettertype zou gebruiken dan kan je tekst hierdoor moeilijk leesbaar zijn op een website en komt het minder serieus over.
- Gebruik niet meer dan 3 verschillende kleuren voor je site, zodat je site niet te druk overkomt. Het beste is natuurlijk om de kleuren te kiezen die in je huisstijl gebruikt worden.
De inhoud van je website
Niet alleen de lay-out is van belang, maar natuurlijk de inhoud ook! Ook hierbij geldt dat je je bezoeker in korte tijd moet overtuigen van je product of dienst. Gebruik dus een kort maar krachtige tekst. Je bezoeker zal niet alles woord voor woord gaan lezen maar eerder door de tekst heen scannen. Geef daarom in je startpagina (homepage) aan wat de doel is van je site met duidelijke kernwoorden. Een lange tekst op een pagina kost voor een bezoeker teveel moeite. Zorg ervoor dat je informatie actueel en relevant is. Zorg dat je de juiste trefwoorden koppelt aan je website zodat de zoekmachines je beter kunnen vinden. Dit doe je met behulp van de HTML code van je website. Hierin kun je de trefwoorden van je website plaatsen. Als je niet weet hoe een HTML code werkt, vraag het dan aan degene die je site gemaakt heeft of je site beheert.
Terugkerende bezoekers
Om bezoekers terug te laten komen op je site is het belangrijk dat je site er betrouwbaar uitziet. Dit kan je als volgt doen:
- Stel jezelf voor op je site, eventueel met een foto. Dit geeft je site een menselijke factor.
- Laat je bezoekers op je site feedback geven of vragen stellen
- Geef bezoekers de kans om contact met je op te nemen door een email adres te vermelden of een telefoonnummer. Je kunt ook een contactformulier aanmaken voor je website.
- Voldoet je bedrijf aan bepaalde keurmerken, dan kun je dit ook op je website vermelden.