InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Volwassenen en moderne communicatie

Volwassenen en moderne communicatie

Volwassenen en moderne communicatie Volwassenen begrijpen vaak niet waarom de jeugd veel op internet zit. Waarom wordt dit niet begrepen en hoe moeten volwassenen de ontwikkelingen zien? Wat houdt moderne communicatie in en waarom hebben volwassenen er moeite mee dat hun kinderen online alles delen? Gaat de ontwikkeling echt zo ontzettend hard?

Moderne communicatie

Veel volwassenen vinden het maar moeilijk om te begrijpen dat de jeugd veel op internet zit en constant bezig is met mobiele telefoontjes. ‘Toen wij vroeger jong waren, zagen we elkaar gewoon,’ wordt er regelmatig gezegd. Tijden veranderen duidelijk, want tegenwoordig is het internet niet meer weg te denken uit onze samenleving. Kinderen groeien op in een wereld waarin internet en mobieltjes doodnormaal zijn. Er worden websites gemaakt vol met foto’s, we sturen een smsje om te zeggen dat we later aankomen en we vragen via Skype hoe het met de opdracht op school gaat. Er ontstaan zelfs relaties via het internet.

Volwassen en internet

Omdat de meeste volwassenen niet zijn opgegroeid met deze dingen is het voor hen moeilijk voor te stellen hoe de jeugd het ervaart. Zij vinden de moderne communicatie vaak maar onzin. Daarnaast begrijpen ze vaak maar weinig van computers en mobieltjes. Op de computer worden brieven geschreven en soms een spelletje gespeeld. Een mobiel is alleen om te bellen, al staat die misschien lang niet altijd aan. Natuurlijk zijn lang niet alle volwassenen zo. Er zijn ook volwassenen die meegaan in de hype van het internet en de mobiele telefoons en juist zo veel mogelijk willen weten op dit gebied.

Voor volwassenen die al die ontwikkelingen maar moeilijk vinden, is het wellicht een idee om te denken aan de telefoon of de radio. Zij zijn opgegroeid met deze apparaten. Ze waren er gewoon en werden ook altijd veelvuldig gebruikt. Ook nu zijn de telefoon en de radio niet meer weg te denken uit onze samenleving. Zijn ze overbodig en nutteloos? Misschien wel, maar toch zouden we ze niet willen missen. Zo werkt het ook met internet en mobieltjes.

Jongeren en moderne communicatie

Ook is het zo dat veel jongeren het liefst de hele dag contact met elkaar hebben. Vroeger was dat niet veel anders en werd er bijvoorbeeld uren gebeld. Dit heeft te maken met de leeftijd en de puberteit. Dat is een belangrijke fase in je leven, waarbij er veel verandert in je lichaam. Iemand die in de puberteit zit, wilt altijd bij een groep horen. Het ‘erbij horen’ is in die leeftijd is erg belangrijk. Door veel online te zijn, horen ze ergens bij en kunnen ze hele dagen door contact met elkaar hebben. Ondertussen hebben ze ook enige privacy, iets waar de meeste pubers ook behoefte aan hebben.

Goede ontwikkelingen?

De ontwikkelingen gaan ontzettend hard. De vraag is of deze ontwikkelingen wel zo goed zijn. Wat hebben we er aan om constant op onze telefoon te kijken? Is het niet gezelliger om echt naar elkaar te gaan en daar te praten. Belangrijk is om te onthouden dat het één het ander niet uitsluit. De ontwikkelingen zijn misschien niet allemaal even goed en sociaal, maar kennen ook veel voordelen. Het is gemakkelijker om mensen te leren kennen die je anders nooit had ontmoet - bijvoorbeeld vanwege de afstand. V
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Volwassenen en moderne communicatie"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!