InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Geschiedenis van het chatten

Geschiedenis van het chatten

De geschiedenis van het chatten gaat ver terug. In 1988 werd namelijk de eerste chatserver ontwikkeld. Tegenwoordig is chatten de normaalse gang van zaken.

Geschiedenis van het chatten

Het allereerste chatkanaal werd bedacht door Jarkko Oikarinen. Dat is een Finse man die tegenwoordig ook wel bekend staat onder de naam WiZ. Hij schreef de eerste server in 1988. Het programma dat hij maakte heette Internet Relay Chat, afgekort tot IRC. In eerste instantie was het de bedoeling dat hij een MultiUserTalk verbeterde. IRC bleek een waar succes te worden en groeide uit tot een wereldwijd succes. IRC is een programma dat je moet downloaden.

In 1998 werd het programma ICQ ontwikkeld. Als je deze letters fonetisch uitspreekt hoor je ‘I seek you’, dat is een Engelse zin die in het Nederlands ‘Ik zoek je’ betekent. Dit programma kun je op je computer downloaden en je kunt er met elkaar chatten door middel van het versturen van berichten. Je account is gekoppeld aan een ICQ nummer, dat je aan vrienden en familie kunt geven. Op ICQ kun je gemakkelijk zoeken naar mensen met dezelfde interesses of uit dezelfde woonplaats. ICQ is in Nederland een tijdlang hét chatprogramma geweest bij zowel de jeugd als bij veel volwassenen.

MSN Messenger

MSN Messenger werd gelanceerd in 1995 en werd pas echt bekend rond 2000. Iedereen die een e-mail adres van hotmail heeft kan gebruik maken van dit chatprogramma en het op zijn of haar computer installeren. MSN Messenger veranderde de naam in Live Messenger bij de achtste versie. Toch wordt het in de praktijk nog door vrijwel iedereen MSN genoemd.

MSN is in 2009 het meest gebruikte chatprogramma in Europa. In de Verenigde Staten wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het chatprogramma AOL Instant Messenger.

Websites om te chatten

Behalve de vele chatprogramma’s zijn er ook ontzettend veel websites waarop je kunt chatten. Sommige sites zijn heel groot met heel veel chatters, terwijl andere een stuk kleiner zijn. Ook zijn er chatboxen terwijl je ondertussen een spelletje speelt. Welke site de eerste was is moeilijk te achterhalen, omdat de ontwikkeling hierin te snel is gegaan om het bij te kunnen houden.

SMS

Later kwam ook het chatten op de mobiele telefoon erbij. Vooral televisiezenders sprongen hier vanaf 2005 behoorlijk op in. Door een berichtje naar de televisiezender te sturen, kwam het onderin beeld te staan. Al snel ontstonden er hele gesprekken via het televisiescherm tussen mensen. Voor veel ouders was dit minder leuk, omdat het versturen van SMSjes erg duur was. Tegenwoordig kun je nog steeds regelmatig chatten via de televisie. Dit chatten wordt ook met regelmaat gebruikt om geld in te zamelen voor goede doelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.digibewust.nl
  • www.chatinfo.nl
  • www.internetsoa.nl
  • www.mijnkindonline.nl
  • http://www.meldpuntcybercrime.nl/
  • http://www.smstaal.nl/

Reageer op het artikel "Geschiedenis van het chatten"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!