E-mail: de voor- en nadelen

E-mail: de voor- en nadelen E-mail (mail) wordt veel gebruikt tegenwoordig door jong en oud. Erg handig voor wat snelle berichtjes om iemand op de hoogte van iets te stellen. Maar hier zitten natuurlijk ook nadelen aan. Wat zijn de voor en nadelen van mailen precies?

E-mail

Voor de onbekenden

E-mail is het zogenaamde ‘brieven’ schrijven via de computer en het internet. Je schrijft een bericht via het toetsenbord met als afzender je eigen e-mail adres. Deze komt aan bij degene met het opgegeven e-mail adres.

Soorten e-mail

Er bestaan heel veel verschillende e-mail services. Hotmail, Yahoo, live, g-mail, etc. Het aanmaken van een e-mail account verschilt volledig per aanbieder. Dit is makkelijk te vinden op internet.

De voordelen

Snel

Een erg groot voordeel is dat je snel een berichtje kan sturen naar iemand die het vandaag nog moet lezen. Wanneer je op verzenden klikt, is het bericht direct bij de ontvanger aangekomen.

Handschrift

Een niet zo heel belangrijk probleem, maar erg handig als je het realiseert; iedereen kan lezen wat je schrijft. Door het typen van een e-mail hoeft niemand jouw handschrift te ontcijferen.

Gratis

Bijna alle e-mail services zijn volledig gratis. Je kan gratis een account aan maken, gratis berichten versturen en gratis berichten ontvangen. Een postzegel is niet meer nodig.

Ook hoef je geen briefpapier meer te kopen, geen enveloppen en geen pennen.

Bereik

Als je een e-mail wilt sturen hoef je alleen maar jaar je computer te lopen. Het is dus niet meer nodig om naar de brievenbus te lopen.

Eigenlijk heel veel voordelen wat betreft e-mail. Maar natuurlijk is het niet alleen maar positief. Er zijn ook veel nadelen op te noemen

Nadelen

Niet voor iedereen

Niet iedereen beschikt over een e-mail account. Dat zorgt er voor dat je als afzender geen mail kan sturen naar diegene die geen account heeft. Hiervoor moet je dan toch weer terug stappen naar de ouderwetse brief.

Uitval

Wanneer je een computer hebt, weet je dat die kapot kan gaan. Wanneer je computer of je internet het niet meer doet, kan je ook geen e-mail sturen. Dit kan er weer toe leiden dat je toch weer over moet gaan naar de brieven posten.

Leesgebrek

Het kan natuurlijk ook zijn dat de ontvanger niet elke dag zijn/haar e-mail leest. Wanneer jij als verzender iets stuurt wat erg belangrijk is, kan het pas zijn dat de ontvanger het pas na een week leest, of zelfs helemaal nooit.

Hacken

Een probleem wat niet zo vaak voorkomt, maar wel degelijk kan gebeuren. Iemand kan inbreken in jouw e-mail account. Hierdoor kan diegene jouw wachtwoord veranderen, e-mails versturen en andere dingen terwijl jij het niet weet.

Kort

Voordelen

  • Snel
  • Iedereen begrijpt je handschrift
  • Gratis
  • Weinig hoeven te lopen

Nadelen

  • Niet iedereen heeft het
  • Computer/internet uitval
  • Wordt niet altijd gelezen
  • Kan gehackt worden

E-mail is dus iets met veel voordelen en nadelen. Of je je dus aanmeldt bij een e-mail service is compleet aan jezelf.
© 2007 - 2020 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerWindows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerOutlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeter…
E-mail instellingen, POP of IMAPE-mail instellingen, POP of IMAPIedereen met toegang tot internet heeft een e-mail adres. Om te e-mailen heb je een mail programma nodig op je PC of je…
Zimbra desktop, complete e-mail suite!Zimbra desktop, complete e-mail suite!Zimbra desktop suite is een emailprogramma waarmee meer kan dan enkel emailen. Een kalender, een takenlijst en een adres…
E-mail, sms en whatsapp maakt meer kapot dan je lief isE-mail, sms en whatsapp maakt meer kapot dan je lief isDe E-mail en ander elektronisch berichtenverkeer is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Behalve de voordelen, breng…

Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…
Infobesitas: te veel informatie maakt ziek in 2020Infobesitas: te veel informatie maakt ziek in 2020Wanneer gaat u in 2020 de digitale stress verminderen? Overladen worden met informatie geeft veel stress, maakt ziek. De…

Reageer op het artikel "E-mail: de voor- en nadelen"

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 24-10-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!