Kenmerken van de nieuwe media (internet, mobiele telefonie)

Kenmerken van de nieuwe media (internet, mobiele telefonie) De nieuwe media, we maken er op dit moment allemaal gebruik van. Tot de nieuwe media behoort namelijk digitale media (dus ook het internet waar we nu gebruik van maken) en alle telecommunicatiesystemen, zoals mobiele telefoons. In dit artikel lees je meer over wat de nieuwe media ons meer biedt dan oude media (zoals radio en kranten).

Digitalisering

Over de nieuwe media wordt eigenlijk gezegd dat het gebruik van 'atomen' is omgezet in 'digitale bits'. Wat we normaal op papier deden, is dus nu veranderd in een elektronisch signaal. Stel dat je vroeger een brief wou sturen naar iemand in Amerika, duurde dit dagen voor het bericht aankwam. Het enige wat er nu nog gebeurd wanneer we de nieuwe media gebruiken is klikken op 'verzend' en het bericht kan meteen ontvangen worden door de Amerikaan!

Multimedia

Bij de oude media kwam het natuurlijk wel eens voor dat er twee van onze zintuigen geprikkeld werden. Denk aan televisie: het combineert beelden met geluid, en bijvoorbeeld kranten die tekst met foto's bevatten. Maar bij de nieuwe media is het mogelijk om alle drie de informatiebronnen gecombineerd kunnen worden. Je kunt gemakkelijk een website krijgen waarbij beelden, woorden en geluid worden gecombineerd.

Nieuwe manier van gebruiken

Niet alleen wat voor informatie we krijgen is veranderd, ook hoe we die informatie verkrijgen. Toen er nog geen mobiele telefoons waren, moest je bijvoorbeeld wanneer je iemand wilde spreken toeval hebben dat de persoon die je wilde spreken ook bij de vaste telefoon aanwezig was. Nu maakt het niet meer uit waar je bent, je kunt je vrienden nu altijd bereiken, wanneer je maar wilt. Dit door te sms'en, de voicemail in te spreken of mailen. En denk aan programma's kijken op tv. Wanneer je een specifiek programma wou zien, moest je precies op dat tijdstip thuis zijn om het niet te missen. Maar nu maakt het eigenlijk niet meer uit wanneer je het televisieprogramma zou kijken, je kunt het zo weer terugkijken op internet.

Interactiviteit

Het is veel makkelijker gemaakt om media te gebruiken. Er is een meer directe en interactieve manier voor het gebruik ervan gekomen. Denk aan de volgende voorbeelden:
  • Op sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter kunnen we makkelijk contact houden met anderen.
  • Op bol.com kunnen we producten beoordelen.
  • Op Wikipedia kunnen we informatie wijzigen.
  • Op YouTube kunnen we nieuwe filmpjes toevoegen.

Natuurlijk kunnen er hier ook nadelen aan zitten. Een goed voorbeeld is het gebruik van Wikipedia, beter gezegd: het misbruik van Wikipedia. Op Wikipedia kan iedereen informatie toevoegen, maar vaak gebeurt het ook dat de informatie foutief is.

Aanbod

Door de nieuwe media is de keuze veel groter geworden. Gebruikers kunnen zo de informatie vinden die ze graag willen, ook al gaat het er om iets erg specifieks. Nadeel hiervan kan zijn dat de blik van gebruikers niet meer zo wijd is als bij het gebruik van de oude media.

Toezicht

Door het gebruik van de nieuwe media is het toezicht op de gebruikers vele malen groter geworden. Bij de oude media kan je anoniem de krant lezen of televisie kijken, bij de nieuwe media is dat onmogelijk. Anonimiteit bij het gebruik van internet is moeilijk. Veel organisaties maken hier gebruik van door je gedrag te voorspellen. Door intelligente software programma's kunnen gegevens worden opgeslagen van consumenten, die daarvoor gebruikt kunnen worden.
© 2011 - 2020 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Huis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterHuis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterOm je huis te kunnen verkopen moet je zijn waar de potentiële kopers ook zijn. Er zijn mogelijkheden via social media, m…
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…

Wat is captology?Wat is captology?Captology is een vrij onbekend begrip dat wordt gebruikt in de wetenschap. Professor B.J. Fogg heeft deze term al in de…
Klantervaringen, beoordelingen, reviews: wat kun je er mee?Klantervaringen, beoordelingen, reviews: wat kun je er mee?Kopen via internet: wie doet dat niet tegenwoordig? Wie de moeite neemt de ervaringen van eerdere klanten te lezen kan d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JESHOOTS-com, Pixabay
  • Thinking Through Communication - Trenholm, S.

Reageer op het artikel "Kenmerken van de nieuwe media (internet, mobiele telefonie)"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 26-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!