Kenmerken van de nieuwe media (internet, mobiele telefonie)
De nieuwe media, we maken er op dit exacte moment allemaal gebruik van. Tot de nieuwe media behoort namelijk digitale media, dus ook het internet waar we nu gebruik van maken, en alle telecommunicatiesystemen, zoals mobiele telefoons. De media wordt opgedeeld in nieuwe en oude media. De oude media bevat bijvoorbeeld kranten, radio en televisie. Nieuwe media biedt ons verschillende veranderingen ten opzichte van oude media. Deze veranderingen liggen bijvoorbeeld in het toezicht, het aanbod, de interactiviteit, het gebruik, de vorm en het combineren van verschillende informatiebronnen.
Digitalisering
Over de nieuwe media wordt eigenlijk gezegd dat het gebruik van 'atomen' is omgezet in 'digitale bits'. Wat we normaal op papier deden, is dus nu veranderd in een elektronisch signaal. Stel dat je vroeger een brief wou sturen naar iemand in Amerika, duurde dit dagen voor het bericht aankwam. Het enige wat er nu nog gebeurt wanneer we de nieuwe media gebruiken voor het versturen van een bericht is klikken op 'Verzend'. Het bericht kan meteen ontvangen worden aan de andere kant van de wereld!
Multimedia
Bij de oude media komt het voor dat er twee informatiebronnen worden gebruikt, en dus twee zintuigen worden geprikkeld. Denk aan televisie: het combineert de informatiebronnen beelden met geluid. Een ander voorbeeld is een krant, waarin de informatiebronnen tekst en foto´s worden gebruikt. Bij de nieuwe media is het mogelijk om alle drie de informatiebronnen te combineren. Op een website kunnen beelden, tekst en geluid worden gecombineerd. Vandaar de benaming 'multimedia', dat staat voor een combinatie van verschillende media.
Nieuwe manier van gebruiken
Niet alleen wat voor informatie we krijgen is veranderd, ook hoe we die informatie verkrijgen. Toen er nog geen mobiele telefoons waren, was het moeilijker met iemand op afstand te spreken via de telefoon. Je moest toeval hebben dat diegene net bij de vaste telefoon aanwezig was. Nu maakt het niet meer uit waar je bent; je kunt je vrienden nu altijd bereiken, wanneer je maar wilt. Dit door te sms'en, de voicemail in te spreken of mailen. En denk aan programma's kijken op tv. Wanneer je een specifiek programma wou zien, moest je precies op dat tijdstip thuis zijn om het niet te missen. Maar nu maakt het eigenlijk niet meer uit wanneer je het televisieprogramma zou kijken, je kunt het zo weer terugkijken op internet.
Interactiviteit
Nieuwe media is interactief; zo heeft iedereen de mogelijkheid informatie te wijzigen op Wikipedia. /
Bron: Geralt, Pixabay
De nieuwe media heeft het veel gemakkelijker gemaakt om media te gebruiken. Daarnaast kunnen we deze nieuwe media nu op een veel directere en interactievere manier gebruiken dan oude media. Denk aan de volgende voorbeelden:
- Op sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter kunnen we makkelijk contact houden met anderen.
- Op bol.com kunnen we producten beoordelen.
- Op Wikipedia kunnen we informatie wijzigen.
- Op YouTube kunnen we nieuwe filmpjes toevoegen.
Natuurlijk kunnen er hier ook nadelen aan zitten. Een goed voorbeeld is het gebruik van Wikipedia, beter gezegd: het misbruik van Wikipedia. Op Wikipedia kan iedereen informatie toevoegen, maar het komt ook weleens voor dat er foutieve informatie is toegevoegd.
Aanbod
Door de nieuwe media is de keuze veel groter geworden. Gebruikers kunnen zo de informatie vinden die ze graag willen, ook al gaat het er om iets erg specifieks. Nadeel hiervan kan zijn is dat gebruikers zich vooral op één specifiek onderwerp richten, en dat hun blik daarom niet meer zo wijd is als bij het gebruik van de oude media.
Toezicht
Door het gebruik van de nieuwe media is het toezicht op de gebruikers vele malen groter geworden. Bij de oude media kan je anoniem de krant lezen of televisie kijken, bij de nieuwe media is dat onmogelijk. Anonimiteit bij het gebruik van internet is moeilijk. Veel organisaties maken hier gebruik van door gegevens over je te verzamelen en zo je gedrag te voorspellen. Ze kunnen door middel van intelligente software gegevens over jou als consument opslaan, om vervolgens deze te gebruiken voor marketingdoeleinden.