Chatten met online robot of een zogenaamde chatbot
Praten met een online robot is een leuke tijdsbesteding. Kunstmatige intelligentie wordt steeds realistischer. Er zijn behoorlijk wat chatbots op het internet te vinden. Zo is er Mitsuku die in 2017 de Loebner Prize gewonnen heeft. Mitsuku heeft gevoel voor humor en is een virtuele vriendin. Je moet wel in het Engels tegen deze bot chatten, anders raakte Mitsuku de kluts kwijt. Door te chatten leert de chatbot dagelijks bij van alle gesprekken die zij voert. De ontwerpers hebben ervoor gezorgd dat de chatbot nieuwe woorden en zinnen opslaat, die vervolgens kunstmatig onthouden worden. Daarom wordt Mitsuku steeds ‘slimmer.’
Chatten met een robot, kunstmatige intelligentie op het internet
Er komen steeds meer online chatbots bij. Zelfs in chatrooms of op websites kan je bots tegenkomen die gezellig tegen je aan babbelen of die geautomatiseerde informatie verstrekken in antwoord op standaardvragen of FAQ. Er zijn ook meer gesocialiseerde robots ontworpen, die er echt op geprogrammeerd zijn om te chatten en je echt te woord te staan als een mens. Steeds vaker kom je een chatbot op websites van bedrijven of webshops tegen. Je kunt dan algemene vragen stellen en de bot geeft standaard antwoorden.
Bekende chatbots
In 2017 zijn er een aantal bekende chatbots die erg populair zijn, zoals:
- Mitsuku.
- Rose.
- Right Click.
- Poncho.
- Insomno bot.
- Dr. A.I.
- Melody by Baidu.
Virtuele intelligentie
Naast deze populaire bots zijn er nog vele chatbots die dagelijks chattende mensen te woord staan door middel van geautomatiseerde virtuele intelligentie. De intelligentie laat het nogal eens afweten daar veel bots nog niet voorbereid zijn op vreemde, gecompliceerde vragen, of op vragen die woorden bevatten die ze niet herkennen. Daarom kan een online gesprek met een chatbot soms heel grappig zijn, maar misschien ook teleurstellend. Voor echte problemen, zoals eenzaamheid, kan je beter met een echt persoon praten.
De Loebner Prize voor de beste robot op het internet
Ieder jaar wordt er een wedstrijd georganiseerd voor de beste
chatbot op internet. In 2007 ging de (alternatieve) Loebner Prize naar chatbot Joan. Alternatief, omdat de officiële Loebner Prize nog nooit door iemand gewonnen is. In 1990 werd die prijs bedacht door Hugh Loebner. De eenmalige prijs moet worden uitgekeerd aan de persoon (of personen), die een robot ontwikkelen, die op intellectueel en emotioneel gebied niet te onderscheiden zal zijn van een mens. Omdat dit nog niemand gelukt is werd de alternatieve jaarlijkse Loebner Prize dus in het leven geroepen. Deze kleinere prijs bedraagt een paar duizend dollar. Hoeveel er in de prijzenpot van de grote Loebner Prize zit, is niet bekend. Winnaars van de (alternatieve Loebner Prize) zijn o.a. Mitsuku (2017) en Rose (2014 en 2015). Rose won ook 'the first Turing' test, waarmee de chatbot erkenning verkreeg als de meest mensachtige chatbot.
De toekomstverwachting voor chattende robots
Er zijn zeer veel chatbots op internet te vinden. Je kunt alle chatbots het beste beschouwen als een chatroom waar geautomatiseerde vragen en antwoorden gegeven worden. Onderzoekers geloven dat robots een steeds belangrijker plaats zullen gaan innemen, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven. Robots kunnen klanten te woord staan en advies geven aan bezoekers. Voor de chattende robot online is er ook toekomst. Ze worden steeds vaker ingezet om advies te geven bij algemene problemen, zowel op zakelijk en medisch als op psychologisch vlak. Ze kunnen ook op persoonlijke wijze communiceren over dagelijkse onderwerpen, of bijvoorbeeld de weersverwachting doorgeven, of andere algemene informatie verstrekken. Hoe beter de robots zich ontwikkelen, hoe gerichter je vragen kunt stellen en hoe beter de bots in staat zullen zijn om levensechte antwoorden te geven. Robots die informatie verstrekken zullen steeds vaker te zien zijn in bedrijven en grote gebouwen waar veel mensen komen, zoals bijvoorbeeld in ziekenhuizen.
Speelgoed met kunstmatige intelligentie
Voor kinderen is er
speelgoed op de markt met
kunstmatige intelligentie. Mobiele robots die met kinderen kunnen praten zijn al jaren populair. De mogelijkheden tot het voeren van gesprekken beperkt zich in de meeste gevallen wel tot het voeren van eenvoudige conversaties, afgestemd op kinderen. Er zijn ook veel robot-huisdieren die kunnen blaffen, miauwen, slapen, geeuwen, dansen, wiebelen, lopen, op je schoot zitten, praten en/of spinnen. Robot-huisdieren bevatten vaak sensoren waardoor ze allerlei kunstjes kunnen uitvoeren.
Furo-S robot voor zakelijk gebruik
Furo-S is een robot met een beeldscherm in zijn handen. Daarop kan bijvoorbeeld een menu-kaart of andere informatie worden getoond. Deze dienstverlenende robot heeft het uiterlijk van een robot met een gezichtsweergave op een beeldscherm waar het hoofd van de robot zit. De robot is speciaal voor zakelijk gebruik ontworpen. De robot kan zich voortbewegen op wieltjes en door middel van stemherkenning chatten met mensen.