Zo herken en voorkom je internetoplichting
Steeds meer mensen maken het mee. Je doet een aankoop via het internet, maar ontvangt na weken wachten helemaal niets. Het besef komt langzaam binnen... je bent opgelicht. Voor de mensen die dit ten alle tijden tegen willen gaan of voor diegene die het al eens is overkomen en dit absoluut niet nog een keer willen mee maken. Ik geef jullie een paar handige tips die je in je achterhoofd kunt houden bij een aankoop via het internet.
- Ga ten eerste op zoek naar de gegevens van het bezoekadres. Deze zouden gemakkelijk te vinden moeten zijn en moeten zorgen voor een volledig beeld van de site.
- De website waar je een aankoop doet, moet beschikken over een Kamer van Koophandelnummer en een btw-nummer.
- Belangrijk is dat de webshop beschikt over een telefoonnummer en een e-mailadres.
- De algemene voorwaarden zou je kunnen vergelijken als een spiegel van de webshop. Let op de verzend en retourneer mogelijkheden.
- Je zou altijd via internet op zoek kunnen gaan naar reviews en ervaringen van andere consumenten.
- Check van te voren of de site beschikt over keurmerken. Op de webshop zouden deze keurmerken aanklikbaar moeten zijn, waarbij je rechtstreeks wordt doorgeleid naar de site van het bepaalde keurmerk.
- Een vertrouwd betalingssysteem betekent niet automatisch dat de webshop betrouwbaar is.
- Ten slotte moet je een realistische kijk op de aangeboden producten houden. Is de prijs te mooi om waar te zijn, ga dan verder op zoek.
Naast deze tips is het handig om een aantal vormen van internetoplichting bekend te maken. Zo zullen ze eerder herkenbaar zijn, waardoor je de oplichters en fraudeurs voor kunt zijn.
Vormen van internetoplichting
- Pishing: zijn e-mails die afkomstig lijken te zijn van een bekende instelling, zoals een bank. In werkelijkheid zijn deze
- e-mails verstuurd door oplichters of fraudeurs. Via deze e-mails proberen ze persoonlijke gegevens, zoals identiteitsgegevens, creditcardgegevens, pincodes, inloggegevens of wachtwoorden te achterhalen zodat zij met deze gegevens kunnen inloggen. Zo kunnen ze spullen kopen, geld van rekeningen halen of identiteitsfraude plegen met gegevens die niet van henzelf zijn. Een echte instelling zal nooit via de e-mail of telefoon persoonlijke gegevens vragen.
- Scam: zijn alle handelingen die oplichters of fraudeurs gebruiken om geld van mensen te kunnen stelen. Dit gaat vaak via buitenlandse mensen die je zullen e-mailen of telefonisch contact met je op zullen nemen. Om dit te voorkomen kan je gebruik maken van meerdere e-mailadressen voor verschillende doelen. Daarnaast is het belangrijk dat je je online profielen zo goed mogelijk afschermt.
- Malafide ticketsites: De meeste kaarten voor evenementen en concerten worden verkocht via het internet. Veel websites kopen deze kaarten op om door te verkopen voor een veel hoger bedrag. Deze websites zijn illegaal en hebben geen toestemming gekregen van de officiële organisator. Het komt vaak voor dat je via deze websites valse kaarten krijgt aangeboden of na betaling zelfs helemaal geen kaarten ontvangt. Wil je zekerheid van officiële kaarten, dan kan je de kaarten het beste kopen bij de organisator of bij de locatie waar het evenement zich afspeelt.
Slachtoffer internetoplichting
Mocht je ondanks je oplettendheid toch gefraudeerd zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank. De meeste banken vergoeden het gefraudeerde bedrag wanneer je zorgvuldig gehandeld hebt. Wanneer je persoonlijke codes hebt doorgegeven aan anderen, is de kans klein dat je ook maar een bedrag terug krijgt. Ga dus heel zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens! Voor de middelbaar- en hoogopgeleiden onder ons, jullie lopen de meeste kans om gefraudeerd te worden. Lageropgeleiden waren in 2012 het minst vaak slachtoffer van internetoplichting.