Phishingberichten van uw bank? Verstrek nooit uw gegevens!
Phishingberichten zijn aan de orde van de dag. Zowel telefonisch als per mail proberen fraudeurs aan gegevens te komen. Er worden tegenwoordig veel zogenoemde phishingberichten gestuurd, die afkomstig lijken van uw bank. Door middel van deze mails proberen criminelen toegang te krijgen tot uw privégegevens, waardoor zij vervolgens fraude kunnen plegen met uw gegevens. Deze vorm van fraude kan iedereen overkomen, aangezien het van toepassing is op internetbankieren, pinpassen, creditcards of zelfs uw volledige identiteit. Onthoud in de eerste plaats goed dat uw bank nooit zomaar om privégegevens vraagt per mail of telefoon. Zorg dus dat u hier niet in trapt, en herken phishingberichten tijdig.
Wat is phishing?
De letterlijke vertaling van phishing is 'vissen'. Dit is dan ook precies wat er wordt gedaan. Door middel van e-mails die van uw bank afkomstig lijken te zijn, wordt er gevist naar privégegevens. Vaak gaat het om naam en adresgegevens, rekeningnummers, en beveiligingscodes. Op deze manier proberen criminelen toegang te krijgen tot uw gegevens.
Hoe kan ik phishingberichten herkennen?
Wanneer u een email ontvangt van uw bank, waarin gevraagd wordt om gegevens in te vullen, bedenk u dan goed dat uw bank dit nooit zomaar per mail doet. Wanneer het om privégegevens gaat, zal uw bank altijd persoonlijk contact met u zoeken. Indien u een dergelijk spambericht ontvangt, kunt u dit dus maar het beste negeren. Ook kunt u het doorgeven aan de desbetreffende bank, zodat zij hierop actie kunnen ondernemen. De bank zal er namelijk voor zorgen dat de desbetreffende website uit de lucht wordt gehaald.
Steeds netter
De berichten die worden verstuurd, worden echter wel steeds netter. Zelfs de e-mailadressen waarvan ze afkomstig zijn, zijn zo goed vervalst dat het vrijwel echt lijkt.
Phishingberichten kunt u op verschillende manieren herkennen:
- De e-mails zijn taalkundig vaak zeer slecht.
- In de email komt uw naam niet voor.
- De mail is niet van uw eigen bank afkomstig.
- Er wordt gevraagd naar wachtwoorden of beveiligingscodes.
- Als u niet reageert zullen er volgens het bericht gevolgen aan vastzitten.
- De mail bevat een link naar een vreemde (buitenlandse) website.
- Het bericht heeft de indicatie 'spam' gekregen van uw provider.
Hieronder volgt een voorbeeld van een phishingbericht:
Geachte klant,
De komende jaren gaan we overstappen op IBAN-rekeningnummers. Uiterlijk per 1 februari 2014 wordt alleen nog het IBAN gebruikt en niet meer de bankrekeningnummers(en voormalige girorekeningnummers) die we nu in Nederland kennen.
Wat is IBAN?
IBAN is het internationale bankrekeningnummer dat u gebruikt bij betalingen. Dit nummer is gebaseerd op uw huidige (Nederlandse) rekeningnummer en wordt aangevuld met een aantal cijfers en letters. U kunt uw IBAN op uw bankafschriften en in uw online betaalrekening vinden.
Technische werkzaamheden
Wegens de invoering van het nieuwe IBAN-systeem, zullen er de komende tijd bij ons technische werkzaamheden plaatsvinden.
Om uw gegevens veilig te stellen en probleemloos van uw online betaalrekening
gebruik te kunnen maken, vragen wij u om uw gegevens via onderstaande link te bevestigen. http://www.abnamro-slimbankieren.co.nl/. Indien dit niet wordt gedaan zal uw rekening tijdelijk worden geblokkeerd in verband met de veiligheid van uw rekening. Nadat uw gegevens door ons zijn gecontroleerd en bevestigd, zult u zo spoedig mogelijk telefonisch bericht van ons ontvangen en zal de toegang tot uw rekening worden hersteld.
Wij danken u voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
ABN-AMRO Bank N.V., afdeling Veiligheidszaken
ABN-AMRO Bank N.V., gevestigd te Amsterdam
Handelsregister K.v.K. Amsterdam, nr. 34334259
BTW nr. NL820646660B01
Telefonische phishing
Ook telefonisch wordt er tegenwoordig geprobeerd om achter uw gegevens te komen. Wanneer u gebeld wordt door iemand die zegt van de bank te zijn, en u om privégegevens vraagt, is dit meestal foute boel. Wanneer u twijfelt kunt u altijd de volgende truc toepassen; Zeg dat het u op dit moment even niet uitkomt, en vraag of u straks even terug mag bellen. In de tussentijd kunt u dan het telefoonnummer van uw bank opzoeken en terugbellen. Op die manier weet u altijd zeker dat u bij uw bank uitkomt. Weten ze daar van niets? Dan heeft u met een oplichter te maken gehad.
Phishing voorkomen
Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Dit geldt ook voor phishing. In sommige internetbrowsers is het mogelijk om een anti-phishing modus in te schakelen. Deze geeft dan een melding wanneer u op een site terecht komt die op een zwarte lijst staat. Deze optie kunt u in veel gevallen inschakelen via de optie beveiliging binnen de browser.
Link controleren
Verder is het goed om altijd op te letten wanneer u persoonlijke gegevens wilt versturen via internet. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat u geleid wordt naar een website die gebruik maakt van phishing. Kijk daarom altijd of de link waar u naartoe wordt geleid, een https link is. Dit geeft namelijk aan dat het om een veilige link gaat.
Slachtoffer van Phishing?
Wanneer u erachter komt dat u toch het slachtoffer bent geworden van phishing, neem dan zo snel mogelijk contact op met u bank. Zij kunnen er voor zorgen dat uw account geblokkeerd wordt, zodat de crimineel geen schade toe kan brengen.
De bank vraagt nooit zomaar om gegevens
Om geen slachtoffer te worden van phishing is er één gouden regel om te onthouden: Uw bank zal u nooit zomaar vragen om persoonlijke gegevens te verstrekken via email of telefoon.