Een infographic, wat is het en wat kan je er mee?
Een infographic geeft op een leuke creatieve manier informatie weer. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een mix van plaatjes en woorden. Dit maakt het leuk om naar te kijken en daarmee ook toegankelijker dan een lap tekst. Bovendien kan informatie door de mix van plaatjes en tekst sneller duidelijk worden gemaakt. De meeste mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld en een infographic maakt hier gebruik van.
Wanneer gebruik je een infographic?
Een infographic kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden:
- Een leraar in de klas kan dit als samenvatting aan het eind van een hoofdstuk gebruiken of als extra uitleg bij een ingewikkeld onderwerp.
- Een bedrijf kan uitleggen wat ze allemaal doen en waar hun specialiteit ligt aan de hand van een infographic.
- Een infographic kan de resultaten van een onderzoek weergeven.
- Je kan een infographic gebruiken als persoonlijk cv.
- Een infographic leent zich ook uitstekend om te worden gebruikt als voorlichtingsmateriaal. Of het nu gaat om voorlichtingsmateriaal voor zwangere vrouwen, jonge ouders of drugsverslaafden. Veel kan uitgelegd worden aan de hand van een infographic. Dit is laagdrempelig en voor iedereen te begrijpen.
Hoe maak je een infographic
Er zijn diverse online tools beschikbaar om gratis of wanneer je meer mogelijkheden wilt tegen betaling een infographic te maken. Ook Photoshop is prima geschikt voor het maken van infographics. Je kan zelf templates maken of een al bestaand template gebruiken.
Het is wel belangrijk om het simpel te houden. Wanneer je heel veel informatie wilt delen is het misschien slimmer om te kijken of dit niet in onderdelen kan worden opgedeeld. Misschien is het dan overzichtelijker wanneer je meerdere infographics maakt. Een goede infographic is binnen drie minuten te lezen.
Bron: Katinka900 Waar moet een infographic aan voldoen?
Het infographic heeft een duidelijke korte titel die de inhoud goed weergeeft en de aandacht trekt. Het moet een mix zijn van plaatjes en tekst. Waarbij de plaatjes worden gebruikt om de tekst te versterken en te ondersteunen.
Kleurgebruik is belangrijk om het geheel visueel aantrekkelijk te maken. Met kleuren kan je de belangrijkste punten in het verhaal benadrukken. Zorg wel dat het geheel overzichtelijk blijft en maak er dus geen regenboog van. Een lay-out met twee of drie kleuren in verschillende nuances is kleurrijk genoeg.
Zorg dat de inhoud visueel met elkaar verbonden is en dat de structuur van het verhaal duidelijk is. Wat wil je bereiken en welke doelgroep wil je aanspreken? Stel jezelf deze vragen voordat je een infographic maakt.
Een infographic moet makkelijk te delen zijn. Het kan dus ook geen kwaad om duidelijk te maken dat delen mag door er een embedcode (de bekende deelbuttons van Facebook, Twitter, Pinterest, Google enz.) bij te zetten.
Richt je in een infographic op slechts één onderwerp, houd het simpel, leesbaar en gericht. Vergeet vooral niet onderin je bronnen te benoemen. Wanneer je reclame voor jezelf wilt maken is het ook handig om je eigen bedrijf en website te noemen.
Waarom zou je er één maken
Met een infographic deel je snel informatie. Wanneer de infographic er goed uit ziet, zal deze snel gedeeld worden via sociaal media vooral via Pinterest en Instagram. Door de toegankelijkheid van een infographic wordt deze gelezen en gedeeld. Je bereikt makkelijk een groot publiek waardoor jouw boodschap meer impact heeft.
Op zoek naar programma’s om snel een infographic te maken?
Anno 2016 zijn de volgende tools te vinden, maar deze wereld is in beweging dus dit kan snel veranderen:
- Canvas Infographic Maker van canva.com
- Dipity
- Easel.ly
- Get Over
- Google Developers
- Infogr.am
- Many Eyes
- Piktochart
- Tableau
- Venngage
- Visme
- Visual.ly
- Vizualize
- What About Me? van Intel.