InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Hoe werkt Twitter? Stappenplan voor je Twitteraccount

Hoe werkt Twitter? Stappenplan voor je Twitteraccount

Hoe werkt Twitter? Stappenplan voor je Twitteraccount Twitter is een microblogging website waarop wereldwijd 241.000.000 leden actief zijn (data februari 2014). Twitter staat gekend om zijn snelle communicatievorm van hele korte telexberichten. Elk bericht bestaat uit maximaal 140 karakters. Hoe werkt Twitter? De uitdaging is om heel kort je boodschap of ‘tweet’ aan de wereld kenbaar te maken. Boodschappen van andere Twitteraars kunnen ‘geretweet’ worden op je eigen profiel, omdat je die boodschap eveneens deelt of steunt. De werking van Twitter bestaat uit een eigen specifiek “Twitterjargon”, dat je snel onder de knie krijgt. Het is ook succesvol bij zakelijke ondernemingen en wordt eveneens gebruikt als crisiscommunicatie-middel. De opzet van een succesvol Twitter-account, gebeurt in enkele stappen.

Stap 1: Kies een eigen naam

Alvorens van start te kunnen gaan met je Twitter-profiel dien je een naam te kiezen. Zorg ervoor dat je naam zeer herkenbaar is. De meeste Twitteraars gaan opteren voor hun eigen naam. Toch is dit niet altijd mogelijk omdat deze naam al ingenomen is. Eenmaal gekozen behoud je best dezelfde naam om achteraf geen naamsbekendheid te verliezen. Enkele mogelijkheden om je Twitternaam samen te stellen zijn:
  • Naam + Voornaam: [PeetersJan]
  • Voornaam + Naam: [JanPeeters]
  • Bedrijfsnaam: [Bestebedrijfooit]

Stap 2: Kies een afbeelding / avatar

Na het zorgvuldig kiezen van je Twitternaam, kan je een afbeelding van jezelf of een avatar gaan toevoegen in je persoonlijk profiel. Een afbeelding toevoegen schenkt vertrouwen en geeft andere Twitteraars het gevoel dat je te vertrouwen bent. Het is belangrijk om een foto te kiezen waarmee jij wil geassocieerd worden op Twitter. Indien je zakelijk wil gaan communiceren, dan doe je er best aan om een foto te plaatsen van jezelf met een hemd en das. Als het wat informeler mag, dan kan je een afbeelding plaatsen van jezelf op vakantie of in vrijetijdskledij.

Stap 3: Maak een biografie aan

Een biografie aanmaken van jezelf doe je in hoofdzaak om interessant en “volgwaardig” te worden beschouwd door andere Twitteraars. Om je biografie aan te vullen beschik je over 160 karakters. Ook hier kies je best unieke eigenschappen van jezelf, of zaken waarmee jij wil gekend zijn op Twitter. Zorg er ook voor dat je biografie glashelder is. Een eerste goede en betrouwbare indruk van je biografie maakt de kans groter dat anderen jou ook zullen volgen. Voorbeelden van biografieën kunnen zijn: “De meest ambitieuze recreatieve sporter van Nederland ooit” of “Bezeten door film, muziek en digitale media. Een groot hart voor vrijwilligers.”

Stap 4: Stuur je eerste tweet uit

Eenmaal deze drie voorgaande stappen zijn uitgevoerd, ben je klaar om je eerste tweet te gaan versturen. Een tweet is simpelweg een korte boodschap in 140 karakters die je wil meedelen met je volgers. Tracht originele tweets te versturen die in lijn liggen met de beschrijving van je biografie. Heel leuke tweets zullen snel worden opgepikt en mogelijks geretweet worden door je volgers. De kennis die andere verspreiden over jouw favoriete onderwerpen kan je uiteraard ook delen op je eigen Twitter Account. Twitter wordt vaak gebruikt om aan te geven wat je aan het doen bent of wat je van plan bent om te gaan doen. Een voorbeeld hiervan is: “Op weg naar Parijs. Zalig relaxen en dineren met mijn schatje in een goed hotel aan de Eiffeltoren”. Een link naar een ander artikel wordt via Twitter ook vaak meegegeven. De teaser is het telexberichtje en je legt vervolgens een link naar een uitgebreider artikel.

Stap 5: Populaire of interessante mensen gaan volgen

Tijd om andere vrienden of interessante personen te gaan volgen. Indien jij mensen op Twitter gaat volgen, dan bestaat de kans dat ze even naar jouw profiel gaan kijken en vervolgens jou ook gaan volgen. Je hebt in Twitter de mogelijkheid “Find Friends” of “Find People” om gericht mensen te kunnen gaan volgen. Kijk ook bij mensen die jij volgt, over wie zij vaak praten. Meer dan waarschijnlijk zijn deze personen dan vaak ook interessant voor jou en kan je ze gaan volgen.

Hoe werkt Twitter: vijf woorden uit het Twitterjargon

  • Tweet: een bericht dat je plaatst op Twitter
  • Direct Message (DM): Indien je dat wenst, dan kan je bepaalde mensen een privé-bericht sturen. Voorwaarde is wel dat jullie elkaar volgen op Twitter.
  • Retweet (RT): Een bericht, niet van jezelf, dat je wil delen met je eigen volgers. Als er nog ruimte is om karakters toe te voegen, dan kan je dit doen tot maximaal 140 karakters. Een retweet wordt vaak gebruikt om belangrijke informatie snel te delen met heel veel mensen.
  • Mention (@): Als je het @-teken gebruikt in een tweet, dan kan je iets zeggen over die bepaalde persoon. Een voorbeeldtweet hiervan is: “Samen op stap met @JanPeeters, wat een fun!”
  • Hashtag(#): Met een hashtag of hekje kan je aangeven over welk onderwerp het gaat. Een voorbeeld hiervan is: Koud en winderig weer op komst! #winter

Twitter in een zakelijke context

Ook bedrijven gebruiken Twitter. Voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola, KPN, Telenet, Bol.com enzovoort. Via dit medium trachten deze bedrijven belangrijke informatie over hun producten of dienstverlening te verspreiden bij hun volgers. Twitter wordt eveneens ingezet als een “customer service dienst”. Via Twitter kan een bedrijf binnen de 5 minuten antwoorden op een vraag van de klant via social media. Dit is ook wat een volger verwacht op sociale media: heel snel geholpen worden door het bedrijf!

Twitter in crisiscommunicatie

Door het feit dat een heel groot deel van de bevolking over een smartphone of tablet beschikt, kan Twitter ook heel efficiënt worden ingezet bij crisiscommunicatie. Een openbaar vervoersbedrijf kan bijvoorbeeld heel snel real-time de reiziger informeren over een vertraging, of wanneer een technisch probleem zal opgelost zijn. Het dodelijk ongeval tijdens het muziekfestival Pukkelpop in 2011, heeft de organisatoren er ook toe aangezet om Twitter te gaan inschakelen. Het jaar daarna werd een oproep gedaan, als gevolg van het ongeval, om bij ernstig noodweer een ‘tweet’ OK te versturen, om het thuisfront en de buitenwereld te melden dat alles OK is.

Lees verder

© 2015 - 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Twitter – de belangrijkste begrippenTwitter – de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Twitter voor beginnersTwitter voor beginnersTwitter is een medium dat bedoeld is om korte berichten uit te wisselen van maximaal 140 tekens. Je kunt er links in zet…
Bronnen en referenties
  • Twitter, https://www.twitter.com, 31 december 2014
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Twitter, 31 december 2014
  • Explania.com, http://www.explania.com/nl/kanalen/technologie/detail/hoe-werkt-twitter, 31 december 2014
  • Mkbservicedesk.nl, http://www.mkbservicedesk.nl/3980/hoe-werkt-twitter.htm, 31 december 2014

Reageer op het artikel "Hoe werkt Twitter? Stappenplan voor je Twitteraccount"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: E-marketing
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!