Een succesvolle website voor je bedrijf opzetten
Als je besluit dat je een website voor je bedrijf wilt maken, moet je weten waaruit een succesvolle website bestaat. Uit welke onderdelen bestaat een goede site en wat maakt een site nog beter? Een goede website heeft een duidelijk doel, straalt het gewenste imago uit en laat bezoekers gemakkelijk navigeren. Mensen gaan online om een bepaald doel te bereiken. Een goede website biedt de bezoeker snel waar deze om vraagt.
Duidelijke boodschap
Iemand die je website bezoekt, wil niet alleen weten wat je doet, maar ook wat je voor hem kunt doen. Vertel elke bezoeker daarom welke voordelen je te bieden hebt. Voorkom dat hij ernaar moet raden. Gebruik korte alinea's. Korte alinea's zijn niet alleen aantrekkelijk, maar de meeste bezoekers houden er niet van om grote stukken tekst te moeten doorspitten. Plaats belangrijke informatie bovenaan. Zorg ervoor dat deze informatie goed opvalt.
Aandacht voor de inhoud
De inhoud is de belangrijkste reden waarom mensen een website bezoeken. Bied ze daarom veel waardevolle informatie. Laat overbodige woorden weg. Alle woorden op de pagina moeten een reden hebben, zodat je alles wat niet noodzakelijk is weg kunt laten. Klanten zijn graag op de hoogte van de nieuwste tips en de laatste informatie, en de kans is groot dat ze terugkeren naar een site als ze zeker weten dat de inhoud regelmatig verandert. Op de beste websites wordt duidelijk vermeld wanneer en hoe vaak de inhoud wordt bijgewerkt.
Uitnodigend
Je wilt dat je website uitnodigend is. Bied de bezoeker niet meer dan vier of vijf keuzen. Wanneer bezoekers op een website belanden, proberen ze deze direct te doorgronden. Ze geven de moed echter op als een pagina meer dan een handvol keuzemogelijkheden bevatten. Vertel ze direct het doel van de website. Maak pagina's niet te lang. Een pagina is te lang las bezoekers omlaag moeten bladeren voor relevante informatie. Als je veel informatie wilt delen, splits deze dan en plaats op elke pagina de juiste hoeveelheid gegevens. Controleer de spelling en grammatica meerdere malen. Pas een thema toe op de hele site. Zorg ervoor dat elke pagina dezelfde achtergrond en dezelfde knoppen bevat waarmee bezoekers in de website kunnen navigeren. Effen achtergronden werken het best.
Domeinnaam
Je domeinnaam speelt een zeer belangrijke rol bij het succes van je website. Als je een pakkende naam kiest die gemakkelijk te onthouden is, zullen je klanten telkens opnieuw terugkomen. Wanneer je een domeinnaam voor je website kiest, kies dan een naam die rechtstreeks te maken heeft met je bedrijf. Onthoud dat domeinnamen een gewild artikel zijn. Het is dus mogelijk dat de gewenste naam al door iemand anders in gebruik is.
Contact
Zorg ervoor dat klanten je gemakkelijk kunnen vinden. Plaats contactgegevens zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailinformatie op een duidelijke plaats op je website. Voeg ook een koppeling toe met de tekst 'Contact'. Wanneer de bezoeker op de koppeling klikt, moet alle contactinformatie worden weergegeven. Vertel je klanten hoe je aan hun behoeften tegemoet kunt komen. Kunnen klanten je een e-mail sturen? Moeten ze je bellen? Verzeker je klanten ervan dat je een echt bedrijf bent.
Onderhouden
Een goede website bevat koppelingen die werken. Het is uitermate vervelend wanneer je op een koppeling klikt en vervolgens terecht komt op een pagina met de tekst 'Webpagina niet gevonden'. Verbroken koppelingen kunnen je reputatie schaden en klanten een reden geven zich af te vragen of je wel in staat bent de service te bieden die je belooft. Het werk aan een website houdt niet op als je deze online publiceert. Zorg ervoor dat koppelingen en alle andere informatie accuraat en bijgewerkt zijn.