InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage App

Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage App

Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage App Het Werelderfgoed Waddenzee had foto's in Fotopedia Heritage. Fotopedia en UNESCO bundelden een verzameling foto’s in een applicatie die de werelderfgoed locaties van de hele wereld liet zien. De Waddenzee stond er bij en alle werelderfgoedlocaties van Nederland stonden er op. Onder het mom: 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er een foto app voor het Werelderfgoed gemaakt. Fotopedia heeft het niet gered en is in 2014 opgedoekt. Sinds die tijd zijn werelderfgoedfoto's in de Heritage App te zien.

Waddenzee Werelderfgoed

Werelderfgoed app

Encyclopedie van foto's - Fotopedia

Sinds 2009 bestond de digitale foto-encyclopedie Fotopedia (voorheen Fotonauts), het fotografische zusje van Wikipedia. Het werd door een medewerker van Apple bedacht. Waar Wikipedia voornamelijk teksten met illustraties en foto’s over diverse onderwerpen plaatst, zette Fotopedia foto’s bij elkaar in een digitale foto-encyclopedie. Fotopedia was er voor:
  • internet
  • flipboard
  • iPhone applicatie
  • iPad app

Internet

Fotopedia had van diverse onderwerpen een foto-encyclopedie samengesteld en in een website gepubliceerd. Om jouw onderwerp te vinden hoefde je alleen maar een zoekwoord in te tikken en dan verschenen de foto's.

Flipboard

Met flipboard kun je je eigen digitale magazine samenstellen en dit delen op social media.

iPhone en iPad app

Het fotobestand van Fotopedia was via iPhone, iPod en iPad te raadplegen door de applicatie te downloaden via iTunes van Apple.

Crowdsourcen

Onder het mom van “Een beeld zegt meer dan duizend woorden” werkte de bedenker van Fotopedia zijn idee uit. Het werd de digitale encyclopedie van foto’s. Het principe was gestoeld op crowdsourcen: leden konden hun eigen foto’s aan de database toevoegen. Samen maakten de fotografen het grootste online fotoboek. Het principe werkte gelijk aan dat van de tekstuele Wikipedia: redacteuren werkten op de achtergrond mee en hielden de standaard hoog.

Fotoverzameling

In Fotopedia stonden honderdduizenden foto’s met bijbehorende artikelen. Fotopedia begon in 2009 onder de naam Fotonauts, een website waar online fotoalbums konden worden gemaakt. Het bedrijf dat de foto-encyclopedie ontwikkelde heette nog steeds Fotonauts, maar de toepassingen kregen de naam Fotopedia mee.

Werelderfgoed

Vanaf 2010 draaide Fotopedia Heritage, de Fotopedia met foto’s van het werelderfgoed. De Chinese Muur, de Akropolis, de Dolomieten, Victoria watervallen, Florence en Siena: ze stonden er allemaal in. Met een speld op de kaart kon je surfen naar het werelddeel en het werelderfgoed van jouw keuze en je kon een ster geven aan je favoriete foto.

UNESCO

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) en Fotopedia sloegen de handen ineen. UNESCO beheert sinds 1972 een lijst van Werelderfgoed-locaties, een lijst die nog steeds groeit en waar zo nu en dan een locatie van verdwijnt door slecht beheer, natuur- of oorlogsgeweld. Bijna 1000 plaatsen van cultureel en natuurlijk erfgoed in meer dan 150 landen zijn erkend als werelderfgoed en staan op de lijst.

Werelderfgoed Waddenzee in Fotopedia Heritage app / Bron: FotopediaWerelderfgoed Waddenzee in Fotopedia Heritage app / Bron: Fotopedia

Werelderfgoed Waddenzee

Een groot deel van het waddengebied is sinds 2009 bijgeschreven op de Werelderfgoedlijst en de rest van de Waddenzee schoof in 2014 aan. De Waddenzee was in de app te vinden onder het kopje Europe’s Natural, het natuurlijk erfgoed van Europa. De foto van het waddengebied was een van de 25.000 foto’s in Fotopedia Heritage.

Applicatie

De Fotopedia Heritage app was er alleen voor Apple producten, voor de iPhone, iPod en de iPad. De app stond in de Wall of Fame van mooiste applicaties van Apple. De schitterende foto’s in de app maakten mensen enthousiast voor het werelderfgoed. UNESCO hoopte dat de applicatie bij zou dragen aan het besef dat het werelderfgoed beschermd moet worden. De app was gratis te downloaden.

Gegevens Fotopedia Heritage app

  • Naam: Fotopedia Heritage
  • Kosten: Gratis
  • Samensteller: Fotonauts.inc
  • Categorie: Reizen
  • Voor: iPad en iPhone en iPod

Augustus 2014

In augustus 2014 werden de Fotopedia apps uit de app store gehaald. Het project is gestopt. Er is wel een Heritage App te downloaden, waar het Werelderfgoed waenzee ook in is te vinden. De Heritage App is niet gratis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wadden Vijfje – herdenkingsmunt voor de WaddenzeeWadden Vijfje – herdenkingsmunt voor de WaddenzeeDe Waddenzee heeft een officiële herdenkingsmunt, geslagen in de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht. Op 10 juni 201…
UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014De Waddenzee, het Duitse en Nederlandse deel, mag zich sinds 2009 Werelderfgoed noemen. In 2014 wordt het eerste lustrum…
Werelderfgoed Waddenzee – Unesco WorldheritageWerelderfgoed Waddenzee – Unesco WorldheritageDe Waddenzee van Nederland en Duitsland staat sinds 2009 op de Unesco werelderfgoedlijst van natuurlijk erfgoed. Denemar…
Amsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstAmsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstDe Amsterdamse grachtengordel komt definitief op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit zal een positieve invloed kunnen…
Big Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijBig Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijDe Waddenzee is een getijdengebied dat uniek is in de wereld. Niet voor niets werd het in 2009 bestempeld als Werelderfg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotopedia logo
  • Fotopedia
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Fotopedia

Reageer op het artikel "Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage App"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-05-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Waddenzee
Schrijf mee!