De geschiedenis van bekende social media

De geschiedenis van bekende social media Social media zijn interactieve platformen waar mensen zelf voor de inhoud zorgen. Het gaat vooral om de interactie tussen de gebruikers zelf, zonder interferentie van een professionele redactie. Hieronder vallen weblogs en fora, maar ook Facebook, LinkedIn en Twitter.

Geschiedenis van "social media"

Het ontstaan van de term zelf is moeilijk te achterhalen. Het is niet geheel duidelijk wanneer de term voor het eerst werd gebruikt en wie dit heeft gedaan. Een van de eerste sociale netwerken was Six Degrees in 1997, door Kevin Bacon. SixDegrees.org werd opgericht om donaties aan goede doelen te stimuleren en gebaseerd op het "six degrees of seperation" idee (iedereen is met elkaar verbonden via maximaal zes tussenpersonen).

Inmiddels zijn er al vele vormen van sociale media gecreëerd, van fotosites tot weblogs en van fora tot sociale netwerken, waar men op formele of informele wijze met elkaar communiceert.

Vormen van social media

  • Forum: Online discussie site;
  • Weblog: Discussie of informationele site met berichten;
  • Microblog: Vergelijkbaar met een blog, maar met vaak kleinere/kortere inhoud;
  • Wiki: Website waarop de gebruikers inhoud kunnen plaatsen en aanpassen (bijv. kennis en notities);
  • Sociaal netwerk: Een plek online waar meerdere gebruikers met elkaar in contact komen;
  • Podcast: Een digitaal media waar je audio, video e.d. kunt luisteren/kijken en downloaden (bijv. online streaming);
  • Fotosite: Vergelijkbaar met een blog, maar dan voor foto's;
  • Videosite: Vergelijkbaar met een blog, maar dan voor video's;
  • Sociale bookmarking: Plaats op internet om bookmarks (bladwijzers) of bronnen te raadplegen, ordenen, bewaren, etc.

Verschil tussen sociale en industriële media

Het verschil is te vinden in vijf eigenschappen:
  1. Reikwijdte: minder gecentraliseerd, minder hiërarchisch bij sociale media;
  2. Beschikbaarheid: meer voor het publiek en minder voor de overheid bij sociale media;
  3. Bruikbaarheid: niet heel veel vaardigheden nodig bij sociale media;
  4. Directheid: minder tijd nodig om geplaatst te worden bij sociale media;
  5. Permanentie: verandering is mogelijk bij sociale media.

Geschiedenis diverse social media

Weblog

De term werd gebruikt door Jorn Barger op 17 december 1997 en afgekort tot blog (Peter Merholz). De blog ontstond vanuit het idee van een online dagboek, waarop updates werden gegeven over het dagelijkse leven van personen. Er bestonden weblogs van tijdschriften die het dagelijkse nieuws weergaven en informatie gaven wat nieuw was op bepaalde websites.

De populariteit steeg met name rond 1999 toen er ook meerdere websites ontstonden die zich daartoe richten (bijv. LiveJournal in maart, Blogger in augustus). Daarmee steeg ook het aantal onderwerpen en werd het steeds meer gebruikt om de eigen opinie te geven.

Er kan onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten weblogs:
  • Persoonlijke blog;
  • Microblog;
  • Bedrijfs/organisatieblog;
  • Onderscheid in genre, bijvoorbeeld reisblog, gezondheidsblog, politieke blog, modeblog, muziekblog;
  • Onderscheid in media, bijvoorbeeld videoblog, linkblog, sketchblog, fotoblog;
  • Onderscheid in appaat, bijvoorbeeld mobiele blog;
  • "Reverse blog", met meerdere gebruikers en gastschrijvers.

Forum

De eerste fora waren meer elektronische maillijsten of nieuwsgroepen waarbij mensen elkaar berichten stuurden over een bepaald onderwerp. De eerste fora zijn terug te koppelen naar 1994.

De populairste fora gaan over technologie, spellen, sport, muziek, mode, religie en politiek. In tegenstelling tot chatrooms worden berichten bij fora tijdelijk opgeslagen.

Belangrijke termen op fora:
  • PM/PB: personal message/persoonlijk bericht
  • Thread: onderwerp
  • Post: reactie
  • Bump: bericht om vergeten onderwerp weer onder de aandacht te brengen (Bring up my post)
  • Mod: moderator (beheerder van forum)
  • Nick: pseudoniem van gebruiker
  • Avatar: afbeelding van gebruiker
  • Sticky: bericht dat bovenaan de lijst blijft staan
  • Proxy: computer met niet-traceerbaar IP adres, zodat de gebruiker anoniem is
  • TS: topic starter
  • OT: off topic (niet gerelateerd aan het onderwerp)

Facebook

Na de film "Social Network" is natuurlijk al het een en ander bekend over het ontstaan van Facebook. Het werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg en was in de eerste instantie alleen beschikbaar voor studenten van Harvard. In september 2006 werd het geheel openbaar (vanaf 13 jaar en ouder). Er is een poging gedaan door Yahoo om het over te nemen, maar dit is uiteindelijk afgeslagen door Zuckerberg. Het hoofdkantoor bevindt zich momenteel in Menlo Park, Californië. De waarde van Facebook wordt op zo'n 15 miljard dollar geschat.

LinkedIn

LinkedIn is meer gericht op professionele mensen en professioneel netwerken. Inmiddels zouden er meer dan 175 miljoen mensen in 200 landen zijn die er gebruik van maken. De organisatie is opgericht door Reid Hoffman in 2003 en leden van PayPal en Socialnet.com. Het hoofdkantoor is gevestigd in Mountain View, Californië.

Het doel van de website was om contact te onderhouden met belangrijke connecties en daar ook details over te weten te komen. Het kan vooral van pas komen bij werk en vacatures. LinkedIn zou mensen moeten helpen om meer vooruit te komen op de arbeidsmarkt en in contact te komen met andere mensen.

Twitter

Twitter werd ontworpen door Jack Dorsey in 2006 en werd al snel populair met meer dan 340 miljoen tweets per dag. Het is een soort sms bericht (140 karakters) via het internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Francisco. Het is ontstaan tijdens een brainstorm sessie met inderdaad het idee van een sms dat kon verstuurd worden naar een kleine groep.

De populariteit maakte een enorme sprong in 2007 tijdens de "South by Southwest Interactive" conferentie waar het aantal tweets van 20.000 naar 60.000 steeg door gebruik te maken van enorme plasmaschermen met daarop de berichtjes.
© 2012 - 2020 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…
Wat deelt u op internet?Wat deelt u op internet?Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must h…

Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppWaddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppHet Werelderfgoed Waddenzee had foto's in Fotopedia Heritage. Fotopedia en UNESCO bundelden een verzameling foto’s in ee…
Wat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyleWat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyleJe hoort en ziet het overal, of het nou op een forum is of op als een graffiti-tag op de muur. Als je mensen in de omgev…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Blog
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetforum
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/LinkedIn
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Twitter

Reageer op het artikel "De geschiedenis van bekende social media"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 15-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 6
Schrijf mee!