InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyle

Wat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyle

Wat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyle Je hoort en ziet het overal, of het nou op een forum is of op als een graffiti-tag op de muur. Als je mensen in de omgeving de gekste dingen ziet doen, schreeuwen ze 'YOLO'. Maar wat is de betekenis van YOLO nou eigenlijk? Sommige leggen uit dat het een levensstijl is, anderen zien het meer als een internet-slang-kreet zoals SWAG of LMAO. De waarheid is echter dat YOLO als woord een apart leven is gaan leidden en zo een nieuwe beweging en levensvisie aantoont binnen de jongeren-generatie. Je leeft maar één keer!

De betekenis van YOLO als kreet:

You Only Live Once

Letterlijk vertaald betekent het: je leeft maar één keer. De kreet houdt vooral in dat wanneer mensen twijfelen over een risicovolle activiteit: iets geks, iets gevaarlijks of iets schaamtelijks doen, men zich herinnert dat ze slechts één keer leven en dat ze daarom eigenlijk alles kunnen maken. Vaak hoor je de kreet in combinatie met een woord dat verband houdt met onverschilligheid zoals: 'care' en 'boeien'. Een voorbeeld is dat iemand wordt uitgedaagd om een glas vodka in een teug leeg te drinken, diegene denkt erover na, een vriend schreeuwt: 'boeien, YOLO!'. De term is zodanig krachtig en ophitsend dat de jongen het glas leegdrinkt.

Van internet-slang naar dagelijkse spreektaal

Naar aanleiding van het woord YOLO kan je aanduiden dat vandaag de dag woorden of uitdrukkingen gecreëerd worden op het internet en dat diezelfde termen doorsijpelen naar de dagelijkse spreektaal. Denk aan uitdrukkingen zoals 'YOLO' en 'SWAG' maar ook aan 'LOL', een volledig geïntegreerd woord in de samenleving. 'LOL' is slechts een afkorting van de term 'laughing out loud'. Tegenwoordig komen die uitdrukkingen vooral van sites als 4chan of 9gag waar veel mensen kreten verspreiden en overnemen door middel van grappige plaatjes. Een mooi voorbeeld is een quote uit de film 'Lord of the rings' met een plaatje van een karakter erbij die zegt: 'one does not simply....' + een grappige en originele toevoeging. Het komische effect hiervan is de herhaling en het feit dat alleen de mensen die lid zijn van de kring het begrijpen. Deze uitdrukking sijpelt ook door naar het dagelijks taalgebruik van jongeren en het gebruik zelf is een vorm om je te identificeren met mensen met hetzelfde taalgebruik en dus ook dezelfde humor. Er ontstaat een groep waarbinnen jongeren dezelfde internet-slang gebruiken die andere mensen niet begrijpen.

De YOLO-levensstijl

De opkomst van de kreet YOLO heeft gezorgd voor een nieuwe levensstijl. Veel jongeren beginnen onverantwoord of risicovol te leven met als motto: je leeft maar één keer en je moet het meeste ervan maken. Zo zijn er mensen die het als positieve motivatie zien om grote reizen te maken of eindelijk het meisje uit hun dromen aanspreken. Aan de andere kant zijn er mensen die door de YOLO-instelling wel dat glasje vodka te veel drinken of wel met de eerste de beste het bed induiken. Zo zie je dat er binnen de term veel interpretaties mogelijk zijn. De overeenkomst is dat je risicovolle avontuurlijke dingen doet die je normaal gezegd niet zo snel zou doen. De levensstijl staat haaks op een burgerlijke 'veilige' levensstijl en kan zo beschreven worden als revolutionair. Jongeren willen tegenwoordig zoveel mogelijk 'leven', beleven, ervaren en zien.

De YOLO-paradox

Er is uiteindelijk echter een grote tegenstelling binnen de YOLO-leefstijl. Als men het zo belangrijk vindt dat er maar één keer geleefd wordt en daarom zoveel mogelijk risico's neemt, maakt men de kans om het ene leven spoedig te beëindigen groter. Men zou YOLO ook kunnen verbinden aan de waarde van het leven: je leeft maar één keer, wees zuinig op het leven. Het is echter momenteel nog vooral een excuus om de meest gekke en onverantwoordelijke dingen te doen. Vaak zorgt het voor grappige situaties maar soms gaat het helemaal mis zoals bij de rapper Ervin McKinness, hij tweette YOLO voordat hij dronken in zijn auto stapte en vond de dood in een ongeluk. Dit duidt er weer eens op dat men voorzichtig om moet gaan met dergelijke revolutionaire onverantwoordelijke levensstijlen.
© 2012 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat betekent YOLO? De definitie, gevolgen, en lifestyle"

Reactie

Mick, 23-11-2012 10:45 #1
Het zinnetje öne does not simply, " is van Game of Thrones niet van Lord of the Rings.

Gr,
Mick Reactie infoteur, 23-11-2012
Volgens mij is het wel van LOTR: http://www.youtube.com/watch?v=r21CMDyPuGo

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 26-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!