InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Omgekeerd zoeken - Telefoonnummer (ook 06 nummers) of adres

Omgekeerd zoeken - Telefoonnummer (ook 06 nummers) of adres

Omgekeerd zoeken - Telefoonnummer (ook 06 nummers) of adres Het omgekeerd zoeken, ook wel andersom zoeken, wordt door verschillende online telefoonboeken of telefoongidsen aangeboden. Het omgekeerd telefoonnummer zoeken of het omgekeerd adres zoeken, zijn de meest populaire methodes om van vaste telefoonnummers, mobiele nummers of adressen de namen van personen te achterhalen. Vooral in Amerika is het een manier bij uitstek om de beller van 06 nummers te achterhalen. In Nederland komt het ook al een klein beetje van de grond, maar toch is het zeker geen garantie voor succes. In dit artikel bekijk ik de mogelijkheden. Zo beweren sommige websites zelfs zoeken op kenteken mogelijk te maken.

Zoeken, maar dan andersom

De term omgekeerd zoeken spreekt natuurlijk voor zich. Het is ontstaan omdat mensen in de tijd van het papieren telefoonboek alleen door middel van een naam en achternaam een telefoonnummer of adres konden vinden. Het is vanzelfsprekend onbegonnen werk om andersom in echte telefoonboeken of gidsen via een nummer een naam te achterhalen. Met de komst van het internet en online telefoonboeken was deze taak opeens een stuk gemakkelijker. De zoekmachine van de gids zoekt gegevens bij elkaar. Dus wanneer je slechts een gedeelte van iemand zijn gegevens hebt, kun je daar de rest snel bij opzoeken. Dit is een uitkomst voor wanneer je er achter wilt komen wie jou de hele tijd probeert te bellen en je alleen een nummer ziet. Het is zowel een mogelijkheid voor 06 nummers als vaste telefoonnummers.

Is omgekeerd zoeken legaal?

Dit ligt vrij ingewikkeld. Strikt legaal is het niet wanneer er zonder toestemming gegevens worden vrijgegeven. De Nederlandse websites werken echter alleen met gegevens die vrijwillig zijn doorgegeven. Volgens OPTA is het geen privacy schending. De redenering hierachter is echter niet geheel zuiver en lijkt er simpelweg op neer te komen dat het ok is omdat er vrijwel geen klachten over zijn binnen gekomen. Tot nu zijn de aanbieders van omgekeerd zoeken dan ook alleen op kleine schaal actief. Wanneer grote telecommunicatie bedrijven zoals KPN zouden besluiten om de omgekeerd zoeken markt aan te boren, dan is het waarschijnlijk hele andere koek. Privacy is een groot goed in Nederland. Kijk maar naar het succes van het bel-me-niet register.

Wordt het ooit op grote schaal ingevoerd? Een heus online omgekeerd telefoonboek

Hoewel er meerdere malen sprake van is geweest dat bepaalde marktpartijen deze dienst misschien aan zouden gaan bieden is het er tot op heden niet van gekomen. Het lijkt ook niet waarschijnlijk dat het in de toekomst zal gaan gebeuren nu er alleen maar strenger wordt opgetreden tegen privacy schending. In andere landen is het echter wel op grotere schaal aanwezig. Daar staan überhaupt mobiele nummers vaker en uitgebreider geregistreerd op naam.

Hoe succesvol is het omgekeerd zoeken op telefoonnummer of adres?

Dit hangt er erg van af. Wanneer je op zoek bent naar een bedrijf dan zul je zeer waarschijnlijk wel vinden waar je naar zoekt. Hetzelfde geld voor organisaties en andere instellingen. Wanneer het namen van individuele personen gaat, wordt het al een stuk lastiger. Mensen moeten zich aanmelden bij deze websites en maar weinig mensen doen dit ook. Er zijn ook websites die verder gaan dan alleen scannen door het eigen gegevens bestand. Deze sites gaan door het hele web heen en maken dan vaak gebruik van de verschillende sociale media websites als Facebook en Linkedin. Voor een overzicht van deze websites en de effectiviteit kun je verder lezen in mijn special over mobiel nummer, naam of adres zoeken. Ook staan daar andere tips voor bij het zoeken. Zo is vaak handig gebruik maken van Google veel effectiever dan de bestaande websites.

Welke mogelijkheden zijn er nog meer? Kun je ook zoeken op kenteken?

Zoals in de inleiding wordt vermeld, zijn er websites die beweren dat je ook gegevens kunt achterhalen door een kenteken op te geven. Er wordt dan naar eigen zeggen in het nummerbordenbestand gekeken. In de praktijk werkt dit vrijwel niet en zul je dit toch aan de politie moeten overlaten. Er zijn wel mogelijkheden om te achterhalen wat voor soort auto het is en welke prijs het heeft. De naam en het adres van de eigenaar zul je niet vinden. En dat is maar goed ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Veel mensen zouden graag een telefoonnummer zoeken op adres. Veel websites pretenderen deze dienst te kunnen leveren. Ma…
Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?Een mobiel nummer staat gelijk aan privacy. Niemand kan er achter komen waar je woont of wat je naam is. Toch? Of bestaa…
Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer…
Mediamarkt: openingstijden, adres- en contactgegevensMediamarkt: openingstijden, adres- en contactgegevensMediamarkt is een van de grootste elektronicaketens in Europa met ruim 500 winkels. Ook in Nederland is Mediamarkt actie…
Tweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielTweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielWanneer je een mobiele telefoon aanschaft heeft deze maar één telefoonnummer. Voor vaste telefoons is het al lang mogeli…
Bronnen en referenties
  • Voor de informatie ten aanzien van de legaliteit van omgekeerd zoeken -> Internetrecht door Arnoud Engelfriet - http://blog.iusmentis.com

Reageer op het artikel "Omgekeerd zoeken - Telefoonnummer (ook 06 nummers) of adres"

Infoteur: Euromark
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!