InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Inhoudsopgave maken (in Word) - officiële regels

Inhoudsopgave maken (in Word) - officiële regels

Inhoudsopgave maken (in Word) - officiële regels Een automatische inhoudsopgave in Word maken en gebruiken kan erg handig zijn. Veel mensen weten niet hoe het moet, toch is het eigenlijk erg simpel. Ook zijn de officiële regels voor het opstellen van een inhoudsopgave bij veel mensen niet bekend. In dit artikel staat hoe een automatische inhoudsopgave gemaakt kan worden en wat de standaard regels voor een inhoudsopgave zijn.

Automatische inhoudsopgave

Een automatische inhoudsopgave werkt automatisch de titels en pagina nummers bij van de verschillende koppen in een rapport of verslag. Zo'n soort inhoudsopgave kan alleen met de computer worden gemaakt, in dit geval wordt dat met het programma 'Microsoft Word 2010' gedaan. 'Word' is een tekstverwerkingsprogramma uit het bekende 'Office-pakket'.

Automatische inhoudsopgave maken

Een automatische inhoudsopgave maken is eigenlijk niet zo moeilijk. Hieronder wordt het stapsgewijs uitgelegd:
  1. Start Word op.
  2. Typ verschillende willekeurige titels met stukjes tekst eronder.
  3. Selecteer de bovenste titel helemaal.
  4. Ga naar het tabblad 'Start' bovenin de menubalk van het programma, de kans is groot dat deze al geselecteerd is.
  5. Klik rechts op 'Kop1', nu zal de titel van het stukje tekst een andere opmaak (bijv. kleur) krijgen.
  6. Selecteer nu de overige titels in het verslag één voor één en geef deze ook 'Kop1'.
  7. Ga nu naar het tabblad 'Verwijzingen' bovenin de menubalk van het programma
  8. Klik op 'Inhoudsopgave' en kies 'Automatische inhoudsopgave 1', er zal nu een pagina met 'Inhoud' verschijnen
  9. Klik op 'Inhoud' en klik dan op 'Tabel bijwerken', nu zullen al de titels uit het verslag verschijnen in de inhoudsopgave, het is gelukt om een inhoudsopgave te maken.

Tussenkopjes

Tussenkopjes, onderverdeling of ook wel paragrafen genoemd zijn ook te gebruiken in de inhoudsopgave. Om een tussenkopjes te maken kan ook gebruik worden gemaakt van de stappen die hierboven staan uitgewerkt, alleen dan dient voor 'Kop 1', bijvoorbeeld 'Kop2' te worden gekozen.

Officiële regels voor een inhoudsopgave

Voor het schrijven of vastleggen van een officieel rapport of verslag bestaan officiële regels, zo ook voor de inhoudsopgave daarvan. Deze regels staan hieronder weergegeven:
  • In een inhoudsopgave vermeldt men nooit het voorblad, titelblad, de inhoudsopgave of de zogeheten Franse pagina.
  • De inleiding wordt wel vermeld als een genummerd hoofdstuk, het voorwoord wordt wel vermeld in de inhoudsopgave van een verslag of rapport maar deze wordt niet genummerd.
  • Een eventuele samenvatting wordt wel vermeld bij de inhoud, maar dit is geen genummerd hoofdstuk.
  • Alle hoofdstukken worden genummerd vermeld, met eventueel genummerde paragrafen.
  • De conclusie wordt ook vermeld als genummerd hoofdstuk.
  • De literatuurlijst en bijlages worden wel vermeld in de inhoud, maar dit zijn geen genummerde hoofdstukken.
© 2012 - 2017 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het maken van een automatische, nette inhoudsopgave in WordHet maken van een automatische, nette inhoudsopgave in WordIn elk rapport of verslag staat een inhoudsopgave vermeld. Deze staat vaak op een van de eerste pagina's van uw verslag,…
Inhoudsopgave maken met Word (2007)Inhoudsopgave maken met Word (2007)Het maken van werkstukken is een onderdeel waar je tijdens je schooltijd veel mee te maken zult krijgen. Belangrijk om e…
Hoe schrijf ik een formeel Plan van Aanpak?In het projectmanagement is het erg belangrijk om een project duidelijk en uitgebreid neer te zetten. In dit artikel wor…
Microsoft Office 2010De meeste mensen zijn net overgestapt naar het Microsoft Office Pakket 2007, maar de nieuwe versie staat alweer voor de…

Reageer op het artikel "Inhoudsopgave maken (in Word) - officiële regels"

Infoteur: Ruttger
Gepubliceerd: 19-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!