InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > De print screen knop

De print screen knop

De print screen knop Iedereen heeft de print screen knop op zijn toetsenbord zitten. Wat kun je er eigenlijk mee? Je kunt een schermafbeelding ermee maken. Het plaatje wat je op je monitor ziet kun je vastleggen en opslaan. Dat kan een uitkomst zijn als je iets wilt laten zien. Een plaatje vertelt meer dan 1000 woorden. Dat geldt ook voor print screens.

Inhoud:

Waar zit de print screen knop?

De print screen knop is een handige knop. Hij zit op ieder toetsenbord. Soms wordt de toets aangeduid met ¨prt sc¨. Veel mensen weten niet wat je hier nou mee kunt. Wat is de functie van print screen? Misschien heb je hem wel eens ingedrukt om te kijken wat er gebeurde. Er gebeurt ogenschijnlijk niets! Daar kan verandering in komen als je dit artikel leest.

Schermafbeelding

Als je op de print screen knop drukt dan slaat de computer de schermafbeelding op die op dat moment op je monitor is te zien. In de bureau-accesoires vind je het programma ´Paint´. Wanneer je na op de print screen knop gedrukt te hebben het programma Paint opent, moet je op ‘plakken’ klikken. De sneltoets Control + v indrukken op het toetsenbord geeft hetzelfde resultaat. Je ziet nu de schermafbeelding verschijnen die je zojuist hebt gemaakt. Nu hoef je hem alleen maar een naam te geven en op te slaan. Je kunt maar één schermafbeelding tegelijk opslaan met de print screen knop. Door Paint te gebruiken kun je er net zoveel opslaan als je wilt.

Waar is dit nu handig voor?

Stel dat iemand aan jou vraagt hoe een computerprogramma werkt. Dan kun je precies beschrijven in welk menuvenster je iets aan moet klikken. Dat is een ingewikkelde zaak. Door een schermafbeelding te maken kun je het hele verhaal in één keer laten zien.

Voorbeeld screenshot van de lijst met de eerste 13 Infoteurs (genomen op 29 mei 2007)

Foto van video

Het kan zijn dat je een videoafspeelprogramma gebruikt waarmee je geen foto’s kunt maken van het beeld. Als je dat toch wil, kun je met de print screen functie foto’s maken van de videofilm, ongeacht welk programma je gebruikt om de video mee af te spelen. Soms zie je dan een taakbalk of ander windows-item op de schermafbeelding. Deze kun je met Paint eraf halen zodat je een mooi plaatje krijgt.

Andere mogelijkheden

Een andere mogelijkheid is om een foto uit een game te laten zien aan iemand anders. Een financiële toepassing is: je maakt één keer in de maand een foto van de beurspagina van internet met de belangrijkste koersen zodat je die later met elkaar kunt vergelijken. Het is helemaal aan jou hoe je deze functie gebruikt. Je kunt zelfs foto’s van internet opslaan van sites waarop de foto’s beveiligd zijn tegen opslaan maar dat willen de eigenaren van die site niet. Uit principe doe je dat dus niet.

Lees verder

© 2007 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe neem je een screenshot in Microsoft WindowsMet figuren kun je zoveel meer vertellen dan met woorden. Het nemen van een screenshot in Windows is makkelijk. Het neme…
On screen toetsenbordEen leuke tip en iets wat verborgen zit in Windows. Altijd leuk om dit soort dingen naar boven te brengen.
Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverAutomatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverHet defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programm…
Zelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeeldingZelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeeldingHet laten bedrukken van T-shirts of stof is vaak een dure aangelegenheid en dus vraagt u zich af hoe u het handig thuis…
Kleding of t-shirts bedrukkenHet kan handig en leuk zijn om kleding te customizen voor een groepsvakantie, promotiemateriaal of een club. Een t-shirt…
Bronnen en referenties
  • Eigen computerervaring sinds 1981, toen je ook al print screens kon maken.

Reageer op het artikel "De print screen knop"

Reacties

Paulien, 25-09-2013 03:02 #48
Print Screen toets gebruiken, en dan plakken in Paint… so far, so good… maar dan print ik dat, en dan blijkt de afdruk van de pagina de grootte te hebben van een visitekaartje (nou ja, ietsje groter, maar veel te klein om leesbaar te zijn).
Hoe kan dat, en wat kan ik er aan doen?
Paulien Reactie infoteur, 25-09-2013
Dat heeft meer iets met de print instellingen te maken. Probeer eerst een ´afdrukvoorbeeld´ en als het te klein is, moet je wat instellingen veranderen totdat het gewenste formaat verschijnt.

Stijn, 24-06-2013 15:49 #47
Ik heb wel een printscreenknop op mijn computer maar hij werkt niet, ik heb lightshot gedownload maar normaal op mijn andere computer werkt dit wel door op de kop printscreen te drukken, maar met deze computer wilt het niet lukken, enig idee hoe dit komt? Reactie infoteur, 24-06-2013
Stijn,
Als op je toetsenbord het woord prt sc is omlijnd met een rechthoekje moet je de fn-toets, die is omlijnd met een vierkantje tegelijkertijd, met de print screen toets indrukken. Dat kan een oplossing zijn. Een print screen toets is in dat geval een functietoets op het toetsenbord.
Lukt het zo wel?
Tom008

Dijana Milosevic, 15-01-2013 09:28 #46
Ik heb hier alle reacties gelezen op zoek naar antwoord voor het vergroten van 'print screen' document, maar heb het niet kunnen vinden (het kan ook aan mijn Nederlands liggen). Iemand zei iets om het in PDF vergroten. Klopt dat en hoe kan ik een Pdf document openen? Ik moet namelijk de data onderaan in de rechte hoek vergroten, om zo vast te leggen op welke datum de print screen is gemaakt. Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-01-2013
Beste Dijana Milosevic,
Ik begrijp dat het lukt om een print screen te maken maar dat het niet lukt deze uit te vergroten. Als het een printscreen in JPG is kun je toch met de afbeeldingenviewer inzoomen op een bepaald detail? Of wil je er een PDF-document van maken? Dat kan in office, een PDF kun je als deze eenmaal af is vergroten met ´view; om iets beter te kunnen lezen. een derde optie is om de print screen in een fotobewerkingsprogramma dusdanig te veranderen dat het beeld groter wordt. Dat vereist enige kennis van foto´s bewerken.
Ik hoop dat je met dit antwoord geholpen bent,
Tom008

Kees, 08-08-2012 12:29 #45
Zou graag willen weten hoe een los document (b.v.) een rekening, op mijn pc kan krijgen. en dan opslaan. Die kan dan meegestuurd worden bij Declaraties.
Graag in volgorde van handelen.
Hoop op HULP. Reactie infoteur, 08-08-2012
Je bedoelt een los document inscannen en digitaliseren? Je kunt dat op 2 manieren inscannen. Manier 1: een scanner gebruiken. De meeste printers hebben een scanfunctie en manier 2: Je kan er een foto van maken. Een foto is wat moeilijker en het is gewenst om deze te verkleinen, te ´croppen´ in een fotobewerkingsprogramma. Maar dit heeft allemaal niets met een print screen te maken.

Ignace van Liemt, 07-08-2012 15:57 #44
Bij het printen van bankafschriften heb ik stellig de indruk dat er een print screen afdruk tevoorschijn komt. Kan /moet ik de print screen activiteit uitzetten om een normale afdruk te krijgen? Reactie infoteur, 07-08-2012
Dit is een té specifieke vraag om zo te beantwoorden. Het ligt er maar net aan welke bank het om gaat en welke software deze gebruikt. U kunt altijd zelf een print screen maken om bankafschriften te printen. Het uitprinten van een print screen is m.i. een goede manier om online bankafschriften uit te printen.

Wanneer u alleen het bankafschrift wilt zien, en de rest van het scherm niet, dan is er maar één oplossing: croppen. Croppen is een vierhoekig gebied selecteren in een fotobewerkingsprogramma. Er zijn daarnaast print screen programma´s waar je een voorgeselecteerd vierkant kan opslaan als print screenshot met als doel dit te bewaren als uitprintbare JPG.

Nina, 25-05-2012 17:51 #43
Lonneke, bedankt voor je vraag en reactie infoteur, bedankt voor het antwoord! Ik zit namelijk met een opdracht waar ik een grafiek voor nodig had, en ik zag een goede, maar die kon ik niet kopiëren, maar nu heb ik hem toch. alleen even bewerken met paint! heel erg bedankt. xx Reactie infoteur, 26-05-2012
Graag gedaan Nina. fn staat trouwens voor functie. De print screen knop is een handige functietoets.

Lonneke, 06-11-2011 16:19 #42
Ik heb een compaq laptop en de printscreen knop werkt niet bij mij. De prt sc knop zit op dezelfde knop als 'insert'. Ook met alt prt scr werkt het niet.
Wat kan ik nog meer doen? Reactie infoteur, 06-11-2011
Lonneke, Is het woord prt sc met een vierkantje omlijnd? Dan werkt het namelijk alleen in combinatie met de FN-toets die meestal naast de CTRL-toets zit. De FN-toets is ook met een vierkantje omlijnd. Op deze manier moet de print screen te maken zijn als je daarna ´Paint´ opent en ´plakken´ kiest.

Ad, 12-08-2011 10:03 #41
Om een deel van je scherm te 'pakken', kun je ook andere tooltjes gebruiken.
Bijvoorbeeld Snippy. Werk uitstekend voor mij; ik kan precies bepalen welk deel van het scherm ik wil. Voor video's werkt Snippy niet, geloof ik.

Rinus, 15-07-2011 22:19 #40
Bij mij lukt het niet.
Als ik op prt.scr knop druk dan kopieerd hij het door mij gekozen filmbeeld wel.
Als ik hem plak in coverdesigner van Nero dan staat hij erop.
Maar gek genoeg kan ik met het plaatje niet heen en weer schuiven het beeld blijft exakt in het midden gecentreerd.
Maar als ik de dvd uit mijn computer haal, dan is het plaatje in coverdesigner ook weg en zie ik alleen nog een zwart beeld.

Mijn vraag is HELP.
Wie weet wat ik moet doen om het toch goed te doen. Reactie infoteur, 17-07-2011
Beste Rinus,
Het lukt dus wel om een print screen te maken. Wellicht is het bestand te groot voor nero. Probeer daarom om eerst het bestand als jpg op te slaan. Wanneer dat ook niet helpt dan kun je proberen om eerst het project in nero op te slaan voordat je de dvd gaat branden.

Ilham, 23-04-2011 20:05 #39
Bij mij lukt het niet om mijn venster vast te leggen. ik heb de printscreen knop in gedrukt, maar hij legt de venster niet vast. Ik heb een paar keer op contr alt gedrukt op paint ik krijg geen afbeelding. Reactie infoteur, 17-07-2011
Ilham, Op de nieuwste toetsenborden werkt print screen als functie. Je moet dan de knop met fn in een vierkantje erom heen indrukken tegelijk met print screen. Zo lukte het althans voor Wil. Hopelijk is dat ook de oplossing voor jouw toetsenbord. De fn-knop zit waarschijnlijk op de onderste rij toetsen naast de ctrl-knop.

Wil Wielick, 20-01-2011 14:03 #38
Bij mij lukt het niet op de knop home staat omlijnd PRT SC
krijg het niet voor elkaar als ik deze indruk gebeurt er niets.Ook niet in paint plakken
weet iemand raad?

Will Milar, 03-12-2010 20:38 #37
Nooit geweten, gebruikte een programma daarvoor. Dit wetende is net zo makkelijk, zo zie jemaar je bent nooit uitgeleerd. :-)

J. A. Arkenbout, 08-10-2010 11:20 #36
Ik vind het een zeer nuttige knop met goede mogelijkheden, om iets af te drukken

Tom008 (infoteur), 20-09-2010 19:50 #35
Wilfried. met de print screen functie kun je alleen de hele schermafbeelding afdrukken, Een tekstselectie uit een pdf kun je wel naar een tekstverwerker plakken en vergroten.

Wilfried, 16-09-2010 10:42 #34
Ik vind dit wel een heel goeie tip maar bij mij werkt dat niet. Mijn blad in "paint" blijft blanco. In een PDF file selekteerde ik een deel van een bladzijde om uit te vergroten, dit wou ik dan printscrenen. Wil iemand mij helpen?

H. Smits, 11-05-2010 13:59 #33
Ik ben heel erg blij met de tip om deze Printscreentoets te gebruiken.
Voor onze dochter probeer ik mooie hoesjes te maken voor haar dvd's met familievakanties.
Nu selecteer ik een beeld uit de film, sla het op in Paint met plakken, daarna turn ik het om naareen jpg-bestand en kan er van alles mee. :-)

Rick, 22-04-2010 17:46 #32
Nou, mij lukt het niet ik heb een knopje en daar staat insert en daaronder staat Prt Scr met een omlijning, maar alles wat ik heb geprobeert werkt niet, weet iemand hoe dat moet?

Leonie, 21-04-2010 15:09 #31
Bij mij zit zo'n knop niet op het toetstenbord.
Naast F12 zit de knop om iets te printen.

Nelly Ijpelaar, 21-05-2009 23:51 #30
Ik heb pas een laptop en daar zit inderdaad de knop van printscreen naast home
maar klik ik daarop van wat ik wil maken verspringt het beeld, ik ga dan naar paint maar plakkken is dan niet geselecteerd, ik moet misschien dan wat anders doen?
groetjes van Nelly

Ursula, 18-05-2009 08:32 #29
Hoi,
ik vind dit wel een hele goede tip ik heb er eerlijk gezegd niet bij stil gestaan dat die knop zo belangrijk kan zijn.
Bedankt voor de tip.
Groetjes Ursula:-)

Infodonja (infoteur), 03-04-2009 16:11 #28
Toppertje! Dit artikel, zo leer ik nog eens wat.

, 23-12-2008 16:16 #27
Naast F12:-) zit deze knop

Annewlore, 21-12-2008 18:35 #26
Waar zit die knop?

Niels, 04-12-2008 16:31 #25
Wat doe ik fout als de print screen zwart wordt als ik hem opsla in paint?

Tom008 (infoteur), 28-09-2008 17:01 #24
Lenny, via deze gratis software moet je een video-opname kunnen maken van je activiteiten op de PC.
http://www.smallvideosoft.com/screen-video-capture/

Lenny, 28-09-2008 12:46 #23
Weet iemand hoe je je pc alles kan laten filmen wat er op je scherm is te zien(zonder webcam)

Norma Deckers, 23-08-2008 17:40 #22
Het werkt prima als ik het bijvoorbeeld uitprobeer met startpagina, maar als ik het doe met een dvd waar videobeelden op staan, dan krijg ik wel precies het plaatje wat ik hebben wil, maar als ik het wil bewerken, (bijvoorbeeld bij fotostudio) de magic cut functie wil gebruiken, reageert het fotobewerkingsprogramma heel gek. Bovendien, als ik de foto wil opslaan in pdf dan wordt de foto zwart. Ook als ik ga printen krijg ik een zwart blad.

Maike, 17-08-2008 11:42 #21
Voor mac is het apple+ shift+ 3. Voor een gedeelte van het scherm apple+ shift+ 4.

Esher, 30-07-2008 10:50 #20
Kan iemand mij vertellen op er ook een print screen knop zit op Imac? En zo ja, hoe het op de Mac werkt?

Lenny, 29-07-2008 18:23 #19
Weet iemand hoe je je pc alles laat filmen wat je doet (op je scherm)?

Maaike, 26-07-2008 13:18 #18
@ Paolo, bij mij werkt ie ook niet. Ik heb een microsoft toetsenbord, beneden hebben we er nog 1 staan en bij die computer doet ie het ook niet en bij een andere computer met een ander toetsenbord doet PrtScn het wel. Terwijl op alle computers dezelfde software is geïnstralleerd. Kan iemand mij ook helpen?

Raymon, 28-05-2008 15:21 #17
@ Carina inderdaad,
als je CTRL+alt+PRINT SCREEN doet dan krijg je alleen het actieve programma, dus geen startbalk met al die vage filmpjes enzo die je open hebt staan.

Marlies, 22-05-2008 14:09 #16
Linksonder op je toetsenbord zit een Fn knop in een andere kleur dan de rest van je toetsen, als je deze tegelijk met je printscr. Intoetst doet ie het waarschijnlijk wel! Succes!

Afiah, 14-05-2008 11:04 #15
Heel fijn :-) ik wist al wel te werken met print screen en dan mijn afbeeldingen te openen in photoshop en te bewerken, maar nu is mijn prtscr knop tegerlijker tijd ook mijn insert knop… kom er dus niet uit! Kan dus ook jou niet helpen paolo… Ik heb al wat dingen geprobeerd met shift of control, maar lukt niet echt. Weet iemand iets?

Ilias, 30-04-2008 20:34 #14
Aahh:-) Eindelijk weet ik hoe ik de Print Screen kan gebruiken dankjewel :-p

Paolo, 10-04-2008 03:59 #13
Help! Mijn printscreen knop schijnt niet te werken :-( Hoevaak ik die knop ook gebruik en hoe vaak ik daarna paint open… er gebeurt niks. De functie plakken werkt dan niet. Wie kan me vooruit helpen?

Carina, 06-04-2008 13:43 #12
Heb een paar jaar geleden cursus gevolgd waarin getoond werd hoe je met de Print-screen toets ook enkel een dialoogkader uit het afgebeelde scherm kon printen. Het was iets met indrukken van 'alt' toets. Ben Helaas vergeten hoe ik het moest doen. Kan iemand mij soms helpen?

Willem, 25-02-2008 11:44 #11
Ik gebruik deze Print Screen knop geregeld maar opende d.m.v. Paint via bewerken en plakken. Hierna kon ik de afbeelding naar wens bewerken en opslaan daar waar ik hem wilde hebben.

Lennok, 23-02-2008 22:26 #10
Nu weet ik dat de knop wel degelijk werkt en waarvoor deze nuttig kan zijn. Prima uitleg!

Diaaan X., 23-02-2008 20:35 #9
Ja euhm tis allemaal goed en wel maar ik vind die knop dus niet :S 'k Heb dan opgezocht waar hij moet zijn maar in de plaats daarvan is er gewoon een knop waar print op staat en een tekening van een printer. Als ik erop klik wil de pc het beeld afdrukken en niet 'printscreenen'!

Salilus (infoteur), 23-02-2008 17:56 #8
Interessante informatie. Was voor mij inderdaad een raadsel!

Onno, 22-02-2008 17:23 #7
De beshrijving van de printscreen t foto van een video betreft klopt niet. Vaak wordt een video via een overlay scherm gepresenteerd als het beeld is opgeslagen lijkt het te zijn gelukt maar als de video of applicatie is gestopt hou je een zwarte foto over waar niets maar van het originele beeld op te zien is.

Henk, 22-02-2008 13:08 #6
Nuttig, kort en bondig verhaal. Ik vroeg me altijd al af waarom er niets gebeurde en had de knop eigenlijk al afgeschreven…

Arjen de Kok, 22-02-2008 12:26 #5
Het artikel is duidelijk maar: In Vista wordt er al een apart programma meegeleverd om een schermprint te kunnen maken waarbij je een deel van het scherm kopieert. Ook bestaat er sofware die deze functionaliteit veel beter ondersteunt dan de knop. printscreen2000(freeware), SnagIt, etc. Het voordeel hiervan is dat de prints alleen dat deel kunnen kopiëren dat nodig is.

A. J. de Kok, 22-02-2008 11:34 #4
Zo kom je nog eens meer te weten, duidelijke taal. Een vraag als je een laptop hebt met Windows Vista Premium en je wilt daarop ook Windows XP draaien, hoe kun je dan het toetsenpaneel gebruiken? Met name de functie toetsen?

Harry, 22-02-2008 08:56 #3
Goed en duidelijk geschreven.

Fred, 21-02-2008 21:38 #2
Met 'Gadwin Printscreen' kan er nog veel meer. Met deze PrtScr knop kan je meteen opslaan als TIF of stukjes uit screen pakken enz. Een gratis programma.

J. van Ruyssevelt, 10-11-2007 13:18 #1
Na jaren dit voor de eerste keer ontdekt (niet te geloven he!)

Infoteur: Tom008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Computertermen
Reacties: 48
Schrijf mee!