InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Veel voorkomende problemen met opmaak in Microsoft Word

Veel voorkomende problemen met opmaak in Microsoft Word

Ruzie met opsommingstekens, plaatjes die nooit op hun plek willen blijven, en als je het met veel moeite eindelijk voor elkaar hebt, gooit een kleine verandering alles weer overhoop... Voor veel mensen die wel eens met Microsoft Word werken, is dit een herkenbare bron van frustratie. Snel, strak en zonder gevloek de tekst en figuren plaatsen zoals jij het wil, is echter zeker mogelijk. Het is alleen een kwestie van bepaalde handigheidjes onder de knie krijgen.

Werken met opsommingen

Opsommingen zijn erg handig om op een overzichtelijke wijze structuur te brengen in een beschrijving van bijvoorbeeld begrippen of handelingen. Echter, als je binnen een bepaalde opsomming ook nog enige gelaagdheid wil aanbrengen, kan dit nog wel eens aanleiding geven tot ruzie met je keyboard, waarbij je na enkele minuten van allerlei ingewikkelde kunstgrepen eindelijk voor elkaar hebt wat je wilt... of het al hebt opgegeven. En als het dan wel is gelukt, weet je door al die gefrustreerde pogingen niet meer welke handeling nu de juiste was, waardoor het de volgende keer weer hetzelfde liedje is. Hou de volgende tips dus bij de hand!

Probleem 1: enters gebruiken zonder dat er een nieuw opsommingsteken ontstaat
Je maakt een opsomming en binnen één laag van die opsomming wil je meerdere, niet in elkaar overlopende regels. Je kunt dus niet om de enter-toets heen... maar zodra je erop drukt komt er een nieuw opsommingsteken tevoorschijn. Weg ermee!
In de meeste gevallen zal het volstaan om op "backspace" te drukken. Het teken wordt gewist en je kunt de extra regeltjes tekst toevoegen die nog bij het huidige opsommingsteken behoren voordat je opnieuw op het "opsommings-icoontje" drukt om het volgende teken te plaatsen. Maar soms gaat het bij deze laatste stap mis:
  • Er wordt ineens een ander type opsommingsteken geplaatst (en het vorige teken is op mysterieuze wijze uit het lijstje van veelgebruikte opsommingstekens verdwenen).
  • Het volgende opsommingsteken heeft een andere grootte (waar in vredesnaam stel je dat nou weer in).
  • Het opsommingsteken staat op een andere afstand (en weigert op één lijn met de vorige tekens te worden geschoven).

<I>Voorbeeld</I>Voorbeeld
Tip: voorkom bovenstaande problemen, want die zijn behoorlijk irritant en laten zich vaak met veel moeite herstellen. Gebruik in plaats daarvan shift+enter om een regel in te voegen zonder dat er een nieuw opsommingsteken verschijnt.

Probleem 2: een hiërarchie in de opsomming creëren
Wanneer een opsomming enkele hoofdzaken bevat die weer verscheidene sub-onderdelen omvatten, is het wenselijk om dit weer te geven met behulp van inspringingen, waarmee de verschillende niveaus van de opsomming duidelijk worden. Van hoofdzaak naar sub-onderdeel gaan wil meestal nog wel lukken... maar hoe kom je daarna weer terug bij de volgende hoofdzaak?

<I>Voorbeeld</I>Voorbeeld
Tip: het werken met verschillende niveaus in een opsomming kan op twee manieren:
  1. Gebruikers van Microsoft Word 2007 kunnen hier twee handige knoppen voor vinden in de werkbalk, naast de knoppen waarmee een opsomming kan worden ingevoegd. Met deze functies kan respectievelijk een niveau hoger, of lager in de opsomming worden opgeschoven. Het opsommingsteken wordt dan automatisch aangepast, wat eventueel naar wens kan worden ingesteld.
  2. Zowel bij Word 2007 als bij een eerdere versie van dit programma kan ook gebruik worden gemaakt van tab om een stapje lager in de hiërarchie te gaan, terwijl met shift+tab een stapje terug gegaan kan worden.

Probleem 3: tabs gebruiken zonder dat het opsommingsteken verschuift
Stel, je wilt een opsomming maken met meerdere afzonderlijke regels binnen één laag, en inspringingen maken in deze regels. Je gebruikt braaf shift+enter" volgens de eerste tip om zonder een nieuw opsommingsteken op de volgende regel te komen, maar als je "tab" indrukt om een inspringing te maken, verschuift opeens het hele handeltje met opsommingsteken en al. En de cursor staat nog steeds niet versprongen ten opzichte van de vorige regel!

<I>Voorbeeld</I>Voorbeeld
Tip: gebruik inderdaad eerst braaf shift+enter om een regel in te voegen zonder dat er eventuele problemen met navolgende opsommingstekens optreden. Voeg daarna eerst een spatie in alvorens tab te gebruiken. Et voilà, de regel gedraagt zich onafhankelijk van de andere regels, en de rest blijft netjes op zijn plaats.

Werken met figuren

Figuren zijn vaak een aanwinst voor je Worddocument. Als verduidelijking van je tekst, als verfraaiing of gewoon als ordinaire vulling van ruimte. Helaas verloopt de "figuurverwerking" niet altijd even vlekkeloos als de tekstverwerking in Word. Het volgende dilemma zal de meeste gebruikers van Word maar al te bekend voorkomen: waarom blijft die vervloekte figuur niet op z'n plek? Afbeeldingen opnemen in een Word document behoort daarom tot één van de voornaamste bronnen van frustratie en leveren niet zelden een afgeraffeld ogend werkje op, met figuren die niet geheel netjes ten opzichte van elkaar zijn uitgelijnd. En dat terwijl er nogal wat tijd in al dat gestoei heeft gezeten!

Probleem 4: verspringende figuren
Meestal gebeurt het als je twee of meer figuren leuk bij elkaar op één pagina wilt positioneren: om een of andere duistere reden zorgt de (ver)plaatsing van het ene plaatje ervoor dat het andere plaatje ineens op een geheel andere plek terechtkomt, terwijl je die natuurlijk net met de grootste moeite perfect hebt weten neer te zetten. Soms lijkt de figuur het geheel en al voor gezien te willen houden en tref je hem na wat zoekwerk enkele pagina's verder aan, zonder enig idee te hebben wat hij daar nou weer te zoeken heeft. En dan hebben we het nog niet eens over figuren die niet eens op hun bestemde plek terecht willen komen. Hoe beteugel je de figuren?

<I>Voorbeeld: tabelstructuur (boven), tabelranden onzichtbaar gemaakt (onder)</I>Voorbeeld: tabelstructuur (boven), tabelranden onzichtbaar gemaakt (onder)
Tip: Gebruik tabellen! Hiermee kun je de onderlinge posities van figuren en tekst vastleggen in "celverband". Met behulp van de lineaalfunctie in Word kun je tevens de marges van de cellen naar wens aanpassen, zodat de figuur op iedere gewenste positie geplaatst kan worden. Dit is een zeer handige manier om figuren naast en onder elkaar te plaatsen, omdat je aan de hand van de celgrootte ervoor kunt zorgen dat de figuren ten opzichte van elkaar precies zijn uitgelijnd. Ook vormt het een ideale manier om bijschriften toe te voegen aan figuren. Als de inhoud van de tabel eenmaal is bepaald, kunnen de randen onzichtbaar worden gemaakt in het menu randen en arcering, met als resultaat een strakke vormgeving (die strak blijft).
Deze methode is echter minder geschikt als je de tekst aan weerszijden van de figuur wilt laten doorlopen; hierbij kan het een herhaaldelijk knip- en plakwerk van tekst in en uit de tabel worden.

Probleem 5: figuren die zich niet laten bewerken
Je hebt allemaal prachtige plannen met een afbeelding die je zojuist in je document hebt geplaatst. Hier en daar wil je hem bijsnijden, waarvoor je de desbetreffende functie vindt... maar de figuur laat zich deze acties niet gebeuren en lijkt vastbesloten te blijven zoals hij is. Bestaan er onbewerkbare figuren?

Tip: welke handelingen je bij een figuur kunt verrichten, hangt af van de indeling. Als je op teruglooppunten bewerken klikt, zal de figuur doorgaans bewerkingen toelaten. Soms is deze optie niet direct beschikbaar en moet je eerst op contour hebben gedrukt.

Sneltoetsen

De meeste mensen gebruiken tijdens het werken met Microsoft Word gebruik van het keyboard om de tekst te typen, terwijl de diverse opties voor tekstverwerking met behulp van de muis worden bediend. Dit is de meest voor de hand liggende, maar niet de meest effectieve manier om met Word te werken. Veel van de opties zijn namelijk ook door middel van zogenoemde sneltoetsen te gebruiken, ofwel "codes" die kunnen worden ingetypt. Ervaren Word gebruikers typen, knippen, plakken, wijzigen de opmaak, maken handelingen ongedaan, slaan het werk op en wat al niet meer door middel van een nauwelijks bij te houden vingerwerk op het keyboard. Wie deze sneltoetsen leert kennen, zal merken dat het in elkaar zetten van een Worddocument aanzienlijk sneller en handiger zal gaan.

Overzicht van veelgebruikte sneltoeten

SneltoetsFunctie
Algemeen
Ctrl+S Document opslaan
Ctrl+Z Laatste handeling ongedaan maken
Ctrl+Y Laatst ongedaan gemaakte wijziging opnieuw uitvoeren
Navigeren door document
Home Cursor verplaatsen naar het begin van de regel
End Cursor verplaatsen naar het einde van de regel
Page up Cursor één pagina omhoog verplaatsen
Page down Cursor één pagina omlaag verplaatsen
Ctrl+pijltoets links of rechts Cursor verplaatsen naar links of rechts met stappen van één woord
Ctrl+pijltoets omhoog of omlaag Cursor verplaatsen naar boven of beneden met stappen van één alinea
Tekst selecteren
shift+pijltoets links of rechts Tekst selecteren met stappen van één teken
Ctrl+shift+pijltoets links of rechts Tekst selecteren met stappen van één woord
shift+pijltoets omhoog of omlaag Tekst selecteren met stappen van één regel
Ctrl+shift+pijltoets omhoog of omlaag Tekst selecteren met stappen van één alinea
Verplaatsen
Ctrl+C Geselecteerde tekst (of tabel/figuur) kopiëren
Ctrl+X Geselecteerde tekst (of tabel/figuur) knippen
Ctrl+V Geselecteerde tekst (of tabel/figuur) plakken
Opmaak
Ctrl+B (Geselecteerde tekst) vet
Ctrl+I (Geselecteerde tekst) cursief
Ctrl+U (Geselecteerde tekst) onderstreept
Ctrl+D Menu tekstopmaak openen
© 2010 - 2017 Teez, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Een moodboard maken, dat doet u zo!Een moodboard maken, dat doet u zo!Hebt u al wel eens van een moodboard gehoord? In deze tijd komen moodboards steeds meer voor. Hele lappen tekst lezen is…
Een cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Lijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sLijstjes en tabellen maken in Microsoft Office programma'sJe komt lijsten tegen in allerlei documenten; tabellen maken in verslagen, to-do lijsten maken in notulen en boekhoud sy…
Figuren en tabellen nummeren in Word: automatisch!Figuren en tabellen nummeren in Word: automatisch!Wie vaak werkt met tabellen en/of figuren in Microsoft Word, herkent het wel: toch nog even een figuur invoegen betekent…

Reageer op het artikel "Veel voorkomende problemen met opmaak in Microsoft Word"

Reacties

Pieter, 09-01-2017 20:28 #70
L.S.,
Ben bezig verzekeringen te vergelijken. Wanneer ik een aantal gegevens heb ingevuld dan verschijnt er een overzicht. Op internet in kaders. Wanneer ik dit wil kopiëren naar word dan staat alles onder elkaar. Hoe kan ik dit oplossen?

Kristian, 13-04-2016 14:15 #69
Hallo,

Inmiddels werk ik al jaren met Word en daar ben ik over het algemeen ook zeer tevreden over. Nu heb ik er sinds kort alleen last van dat mijn opsommingstekens een ander lettertype hebben dan het lettertype waarin ik schrijf.

Ik schrijf veel in Calibrie (Hoofdtekst), grote 11. Als ik vervolgens een opsommingsteken invoeg en daar wat bij zet, dan staat dat ineens in Arial grote 11. Hoe kan ik dit veranderen? Uiteraard moet te tekst bij de opsommingstekens hetzelfde zijn als de lettertype waar de rest van het bestand in geschreven is.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Kristian

Monique, 03-12-2015 10:55 #68
Eerst zal ik een klein stukje tekst uit mijn brief melden, als voorbeeld.
Geachte meneer,
Dan de inhoud
Nu wil ik "Geachte meneer", omhoog plaatsen zodat de tekst eronder nog op een blad blijft."
Dit lukt mij niet. Ooit is dit mij verteld, en gezegd dat dit heel makkelijk moet gaan. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Vast mijn hartelijke dank hiervoor.

Met vriendelijke groet,
Monique Bosman

Carla, 16-11-2015 20:27 #67
Nog zo'n ergelijk ding: als ik regelafstand 1.15 instel bij het gebruik van bullets, is de afstand anders dan bij streepjes. Alles doorgespit, maar niet gevonden. Wat doe ik verkeerd?

Cornelleke, 19-08-2015 20:54 #66
Hallo,
Sinds enige tijd ben ik de liniaal die normaal gesproken aan de rechterkant verschijnt, kwijt. Ook de tab-balk krijg ik met geen mogelijkheid weer terug. Heb Microsoft Office al opnieuw geïnstalleerd maar geen verandering. Ik heb op de werkbalopties liniaal toegevoegd maar ook zonder resultaat.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Arno, 05-08-2015 13:33 #65
Hallo,

Ik wil graag in Word een opsomming maken met bullets, maar voor de eerste bullet wil ik een tekst hebben als: "Dit zijn: ".
Achter dat "Dit Zijn: " moeten dus bullets komen (gewoon weer onder elkaar).
Ik wil dit liever niet via het plakken van een symbol doen omdat er elders in het betreffende document ook al bullets staan en deze dan niet overeenkomen qua uitlijning.

Ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft.

Corien, 25-06-2015 10:20 #64
Ik wil aan mijn dossier een pagina toevoegen. Dat lukt mij wel. Maar in de ingevoegde pagina staan in de kantlijn allemaal opmerkingen. Nu zijn alle pagina's zo versprongen dat er opmerkingen in de kantlijn kunnen staan. Kortom de hele bladspiegel is gewijzigd. Is het mogelijk dat ik alleen voor één bepaalde pagina deze speciale opmaak krijg?

Annie Snijders, 31-05-2015 05:29 #63
Mijn word pad document is goed opgemaakt, maar met het uitprinten en per mail versturen staan er regels rechts of links uitgelijnd. Wat moet ik doen?

O. S., 05-05-2015 17:57 #62
Mijn word werkt wel naar behoren op mijn laptop, alleen, als ik het document uitprint is het ineens niet meer goed over de pagina verdeeld.
Ik stuurde het document eerst als bijlage naar mijn Iphone of Ipad en drukte daarmee draadloos het doc af. Toen werd het raar.
Toen ik het naar mijn dochter stuurde, en zij het vervolgens via haar Macbook ging printen, was het wel normaal.

Wout, 30-04-2015 14:09 #61
Hallo
ik heb last van als ik word opstart dat de ruimte tussen de regels veel te groot is en dat moet ik elke keer weer veranderen als ik een nieuwe word opstart.

Frank van Galen, 17-04-2015 13:09 #60
Ik ben bezig met het maken van een mindmap in word. ik plaats tussen de vakken verbindingslijnen en pijltjes maar het lukt me niet om deze netjes haaks te zetten. is er een functie binnen word die in een handeling (bijv f10 voor spellingscontrole) alle lijnen in een document netjes haaks zet?

Mirjam Broekhoff, 09-03-2015 11:24 #59
Bedankt voor de uitleg. Ik wil graag weten hoe je een opsomming eenvoudig ongedaan maakt, zodat alles weer netjes onder elkaar staat aan de linker kant.

Kim, 19-01-2015 08:09 #58
Hallo,

Ik kan de afbeeldingen niet meer wijzigen (groter maken, van plaats ed) wanneer ik de afbeelding opmaak en kies voor achter tekst. Hoe komt het dat ik ze niet meer aan kan? Het lijkt wel of er een soort beveiliging op zit? Moet alles snel klaar hebben voor mijn leidinggevende maar kan de afbeeldingen nu dus niet meer aan en veranderen waar nodig. Kunt u me alstublieft verder helpen?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Kim

Wim, 23-12-2014 19:32 #57
Microsoft Office Word 2003 Probleem: Als het einde van een pagina wordt overschreven, wordt niet automatisch een volgende pagina aangemaakt. Op de balk onder de pagina wordt vermeld: Pg 1 SE1 1/1. Deze melding wijzigt niet als het einde van de pagina wordt overschreven. Hoe kan ik een pagina weer automatisch laten invoegen als het einde van een pagina wordt overschreven. Alvast dank voor het meedenken.

Adriaan, 09-12-2014 16:35 #56
Ik ben een sjabloon voor een briefpapier aan het maken in Word 2011. Maar nu verschijnt steeds uit het niets een tweede pagina die ik ook niet weg krijg. Wie kan me zeggen wat ik verkeerd zou kunnen doen. Ik heb alleen wat tekstvakjes geplaatst waar mensen de geadresseerde en de datum in kunnen vullen.

Amber, 01-12-2014 11:03 #55
Ik ben bezig met een samenvatting van een cursus, in Word 2011 voor Mac. Ik gebruik hiervoor een opsomming met hiërarchie. Nu gebeurt het soms dat ik bijvoorbeeld een woord vetgedrukt wil maken met de toetsencombinatie Cmd + B. Maar soms wanneer ik dat doe, verspringen al mijn opsommingen plots naar hetzelfde niveau. Om dit te veranderen moet ik mijn document sluiten zonder op te slaan om mijn oude layout te verkrijgen, en weer heropenen.

Heeft iemand hiervoor een oplossing, want het is enorm frustrerend… Alvast erg bedankt!

Gerda, 06-11-2014 13:53 #54
Hallo. Weet iemand hoe ik na een tabel een nieuwe pagina kan invoegen? Ik gebruik Word 2010

Sonja, 13-08-2014 23:11 #53
Bedankt voor uw tip over de afbeeldingen! Ik ergerde me kapot aan de telkens verschuivende plaatjes en had al behoorlijk wat tijd besteed aan het aanpassen van de posities. Door uw tip blijven de afbeeldingen en de tekst nu mooi op hun plaats en hoef ik niet meer bang te zijn om aanpassingen te doen aan mijn document.
Vandaag bent u mijn held!
Mvg,
Sonja

Zus Beerens, 29-04-2014 13:57 #52
Als ik word of excel open en ik klik op de rechter muisknop staat hij al gelijk op plakken. en als ik het klembord leeg gooi en sluit het af, staat het er nog steeds op als ik het open.
weten jullie hoe ik het er uit krijg?

Groetjes Zus

Maggy, 21-04-2014 15:56 #51
Ik wil een tekst via MO Word 2007 afdrukken
-heb alles geselecteerd gekopieerd -
maar ipv tekst krijg ik alleen maar blokjes…

Kunt u me helpen?

Dank alvast! Groetjes, Maggy. Reactie infoteur, 28-04-2014
Het stappenplan van deze link is misschien een oplossing:
http://support.microsoft.com/kb/826845

Douwe Jan, 16-04-2014 00:23 #50
Regelmatig werk ik met het programma Word 2007. Dat programma bevalt mij redelijk goed. Echter, ik loop herhaaldelijk tegen het volgende probleem op: wanneer ik tekst uit Word-documenten wil inpassen in mijn eigen document, verspringt de tekst die ik in mijn eigen bestand wil voegen. Zelf hanteer ik altijd de stijl 'geen afstanden'. Wanneer ik tekst uit een ander bestand kopieer naar mijn eigen bestand, selecteer ik die tekst vervolgens en klik dan op 'geen afstanden' zodat de ingepaste tekst dezelfde vorm krijgt. Maar iedere keer als ik dat doe, verandert niet alleen de ingepaste tekst, maar ook de overige tekst. Dit betekent dat tabellen veranderen, opsommingen verdwijnen, vetgedrukte en cursieve delen worden ongedaan gemaakt, et cetera. Het is duidelijk dat dit hemeltergend is en behoorlijk improductief. Is er een manier waarop ik dit probleem kan voorkomen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een aantal pagina's in Word te 'bevriezen' alvorens je overgaat tot het kopiëren en plakken van tekst uit een ander document? Reactie infoteur, 22-04-2014
Wellicht helpt de volgende methode:
De tekst selecteren, dan klikken op het icoontje van 'alinea' (onder in de menubalk van 'start', rechts naast 'lettertype'). Er opent dan een schermpje waarin u de regelafstand kunt instellen. Voor de instelling 'geen afstanden' is dit:
- Voor: 0 pt
- Na: 0 pt
- Regelafstand: enkel

Patricia, 08-04-2014 09:59 #49
Lieve mensen help me alsjeblieft.
Ik ben een boek aan het schrijven en zowat om de twee minuten sla ik het handmatig op omdat het al vaker voorgekomen is dat zomaar een tekst verdween. Dus ik heb bladzijde 115 tot 118 telkens maar weer opgeslagen en nu is plotseling die hele tekst weg wat moet ik doen ik ben radeloos. Dank voor jullie hul Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Patricia,

Je kunt het volgende proberen: zoek in Windows Explorer het Word bestand op en klik op de rechter muistoets. Kies dan voor "vorige versies terugzetten". (Ik zou van tevoren de meest recente versie onder een nieuwe naam opslaan zodat je die niet kwijtraakt.) Hopelijk bevat een van de oudere versies de tekst die nu verdwenen is!

Kees Schipper, 21-03-2014 23:05 #48
Hallo,

Vandaag ging ik verder met een Word document. Op het moment dat ik een fout detecteerde, ging ik terug en probeerde dit te herstellen. Vanaf dat moment als ik iets intik gaat iedere volgende reeds bestaande letter weg.
Weet iemand hier de oplossing voor?
Bij voorbaat dank, en met vriendelijke groet, Kees Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Kees,

Dat komt door een vervelend knopje: Insert. Deze is ergens aan de rechterkant van het keyboard te vinden, meestal boven de cijfertoetsen. Als de functie is ingeschakeld, wordt reeds bestaande tekst overschreven. De functie kan worden in- en uitgeschakeld door op de Insert knop te drukken.

Wim, 11-02-2014 21:32 #47
Waarom krijg ik ALTIJD de kaders van tabellen, kolommen, pagina's, tabs, als een dun lijntje in beeld in Print Lay-out (Beeld-tabblad). Het is bijv weg in de "full screen reading" mode. Hoogst irritant omdat het mij vreselijk stoort. Is overigens de eerste keer dat ik met een Word versie dit heb in ALLE documenten. Het MOET dus een instelling zijn, die ik niet kan vinden. Wie o Wie?

Els, 28-01-2014 11:12 #46
In word 2007 probeer ik een advertentie te maken. Maar foto's krijg ik niet netjes op zijn plaats. Elke keer als ik een juiste positie stel met de muis, verspringt de afbeelding weer naar een andere plaats. Het is een soort welles-nietes spelletjes. Wat doe ik verkeerd?

I. Augustus, 17-10-2013 16:13 #45
Sinds 1 maand geleden kan ik geen afbeelding meer van een website opslaan (met kopiëren en plakken) in word 2007 van mijn laptop. De tekst wordt wel correct weergegeven maar van de afbeelding zie je alleen maar het kader. Bij geavanceerde instellingen staat alles hetzelfde als op mijn PC.

Jw Coolsma, 06-10-2013 18:43 #44
Ik zou graag de regelafstanden van een mij toegestuurde document willen veranderen; waar vind ik opmaak in de werkbalk?

G. Freriks, 19-09-2013 15:39 #43
Ik wil kolommen maken in de bestaande tekst. Maar het icoontje van de kolommen kan niet geselecteerd worden. Hoe kan dat?

Joan, 24-07-2013 10:18 #42
Hallo,
Ik heb een vraag. Sinds een paar dagen heb ik nu word 2010. Prima verder alleen ik wil graag als ik op mijn rechtermuis knop druk dat ik dan het icoontje van knippen plakken enz. wel kan gebruiken. Dit icoontje blijft nu knipperen, hoe kan ik deze wel gebruiken vind het erg irritant dat het blijft knipperen en dat ik er niks mee kan doen. Ik weet dat er opties zijn om met ctrl te werken maar ik doe dit liever via dit icoontje.

Edith, 08-04-2013 08:47 #41
Ik heb een vraag: mijn vader was iets in Word aan het typen en hij beweert dat de regels doorlopen met typen en niet automatisch aan het einde van het a4 formaat verspringt naar de volgende regel. Resultaat, 1 lange regel tekst. Maar hij zegt, met afdrukken zijn het dan wel weer keurig onder elkaar staande regels. Kan dit ingesteld worden dat de regel aan het eind automatisch verspringt (net als enter) naar de volgende regel?

Sharita, 27-03-2013 09:52 #40
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met een digitale nieuwsbrief in word. De eerste had ik gemaakt op een Mac maar de klant kreeg ze niet goed te zien. De tweede heb ik op een normale windows computer gemaakt, de afbeeldingen waren goed behalve de tekst.
Ik kreeg een mail met daarin: er blijken allemaal word codes in te staan en dat is helaas niet bruikbaar.Hij denkt dat wij de tekst kopiëren uit word en plakken in een editor en dat veroorzaakt problemen. Kan iemand mij helpen met dit? Ik doe de opleiding grafische vormgeving maar dat is dit absoluut niet. Ik doe normaal de opmaak maar geen HTML bestanden etc. dat doet oorspronkelijk altijd de web-bouwer (ICT). Mijn stage bedrijft vraagt hiernaar of ik dit kan doen maar heb er geen verstand van als iemand mij aub zou kunnen uitleggen?

Alvast Bedankt voor de moeite

Conny, 07-03-2013 10:41 #39
Ik heb sinds kort iets vreemds. Als ik een document uit print staat daar een woord op dat niet op mijn scherm te zien is, ook niet in het onderwaterscherm. Hoe kan ik dit oplossen?

Ann, 07-03-2013 08:13 #38
Hallo, Kan met geen mogelijkheid mijn verticale liniaal verschuiven. Hij staat boven en onder 'vast', cursur veranderd niet als ik er op ga staan. Wie heeft hier een oplossing voor?

Tim de Ruiter, 24-02-2013 16:50 #37
Goedendag,

ik probeer in Word een sjabloon voor een briefhoofd te maken. Ik heb verschillende mogelijkheden geprobeerd, maar bij ALLE verspringen de velden, zodra ik de sjabloon wil gebruiken. Ik kan er met geen mogelijkheid achter komen, waardoor ik deze niet gefixeerd krijg. Ik werk met de Mac en Word 8.

Alvast bedankt voor uw hulp!

K. Vijverberg, 10-02-2013 12:59 #36
Hallo,
Ik heb een probleem. Als ik mij tekst netjes op zijn plaats heb gezet en ik het document opslaat en ik het ducument weer opent is heel mijn tekst verschoven en dat blijft zo na ik het weer goed zet en weer opslaat.
Dit is eigenlijk na dat ik het kopieert van uit een ander ducument.
Wie kan mij helpen?

M. Beks, 29-01-2013 14:29 #35
Wie heeft een oplossing voor het probleem dat wanneer ik een tekst kopieer en dan plak in office word dat er dan niets geplakt word maar alleen een zwarte bolletje verschijnt bij mijn cursor?

Annet Kramer, 30-12-2012 14:49 #34
Herhaaldelijk heb ik, als ik tekst kopier en plak in word 7 dat de letters uit elkaar staan. Dan kan ik het alleen goed krijgen door er een streepje of punt te zetten en dan op het worrd te klikken zodat die weer aangesloten staat. Dt gebeurd niet altijd. Iemand een oplossing anders moet ik telkens de tekst opnieuw gaan ingeven

Nicole, 17-10-2012 14:18 #33
Ik heb van diverse mensen teksten aangeleverd gekregen om hier een document van te maken. Nou staat er op bijna alle pagina's zomeer ergens een blauw/grijs verticaal streepje. Dit streepje wordt ook geprint. Ik kan het op geen enkele manier verwijderen (kan er ook niet met de cursor op gaan staan). Waar zit deze fout en hoe los ik dit op? Ook bij het kopiëren van de de gehele tekst en deze plakkend in een nieuw document verschijnt het verticale streepje weer.

Sander, 09-10-2012 14:43 #32
Ik heb een formulier in word gemaakt, maar als je, na de beveiliging erop gezet te hebben dat gedeelte wilt knippen en plakken voor toe te voegen in ander bestand het niet lukt. Kan niets selecteren wie heeft hier een oplossing voor?

Lindy, 06-10-2012 00:31 #31
Hallo, ik heb een probleem met de spaties, telkens als ik een spatie doe komt er een puntje te staan, dat is erg irritannt met het lezen.
hoe los ik dit probleem op?

Nicolien, 05-10-2012 09:11 #30
@ Claudia Spooren, 27-09-2012 09:15 #29
Word 2003. Mijn zinnen worden uit elkaar getrokken bij opsommingen. Lijkt net of er tabs tussen zitten ipv van spaties. Hij doet dit niet overal. Hoe los ik dit op?

Waarschijnlijk heb je "Alinea uitvullen" aan staan. Hiermee wordt de tekst over de hele breedte van de regel verdeeld ongeacht hoeveel tekst er in de regel staat. Hierdoor worden de spaties dus per regel een verschillende grote, afhankelijk van hoeveel woorden er in de regel staan.

Claudia Spooren, 27-09-2012 09:15 #29
Word 2003. Mijn zinnen worden uitelkaar getrokken bij opsommingen. Lijkt net of er tabs tussen zitten ipv van spaties. Hij doet dit niet overal. Hoe los ik dit op?

Jordy, 25-09-2012 11:51 #28
Hallo
Ik heb in word een soort logboek voor school gemaakt maar nu staan er elke keer als ik op de spatie balk druk van die rare tekentjes. Wie weet hoe ik dit uit kan zetten?

Petra, 15-08-2012 16:11 #27
Ik heb een formulier in word gemaakt, maar als je, na de beveiliging erop gezet te hebben, in het tekstveld staat en typt, dan schuift de tekst aan het einde van de pagina niet naar de volgende pagina, maar verdwijnt onder de volgende pagina! Hoe zorg ik er voor dat het niet eronder verdwijnt? Wie kan mij helpen? B.v.d. Petra

Theo, 10-08-2012 12:39 #26
Een heel klein vraagje! Al mijn WORD producties, brieven etc. slaan een regel over zodat er tussen elke regel een grote ruimte zit. Hoe los ik dit op?
B.v.d. Theo

Ben, 10-08-2012 11:16 #25
Hallo,

Wij hebben een vreemd probleem. Wij hebben een document gemaakt iin Word 2003. Hier in zitten de nodige figuren. Als we deze proberen te printen, dan gaat dit bij 80% goed. Maar bij 20 procent niet goed. (maakt niet uit of we naar PDF of de printer printen)

We maken gebruik van figuren, waaraan we tekstvlakken en pijltjes toevoegen. Deze groeperen we soms en soms niet. Dit afhankelijk van of het nodig is of niet.

Het vreemde is, dat bij zo'n figuur, bijvoorbeeld het figuur en de tekstvlakken er goed uitkomen, maar de pijltjes bijvoorbeeld niet. Ook zijn er figuren waar in de tekstvlakken weer weg vallen.

Voor dat we alle figuren overzetten naar visio hoop ik dat u ons kunt helpen.

O ja, het vinkje in de print tab staat goed.

met vriendelijke groeten,

Ben

Susanna, 05-07-2012 11:55 #24
Hallo,
Ik weet niet of ik hier bij het juiste adres ben met mijn vraag. Maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben bezig in een tabel en heb al vrij veel gemaakt. Nu heb ik alleen dat op 1 pagina de cellen van de tabel over elkaar heen zitten. Hierdoor loop de tekst over elkaar heen en is het totaal onleesbaar. Ik heb alles al geprobeert, als ik het kopier en plak in een nieuw document blijft het zitten. Ik heb al bij de tabel eigenschappen gezet dat ruimte tussen de cellen is toegestaan, dat de rijen mogen splitsen bij een nieuwe pagina, maar het blijft zo staan.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit op kan lossen, zonder alles opnieuw te moeten maken?

Louis van Doninck, 18-06-2012 08:21 #23
Geachte,

Ik maak steeds mijn etiketten in MS-works. Ik kopiëer adressen, … uit een excell-bestand. Als ik de geboortedatum kopieer (bijvoorbeeld 02-06-1955) verandert die in 06-02-1955 dwz dan begint het met de maand en vervolgens de dag. Hoe kan dit rechtgezet worden? Reactie infoteur, 02-07-2012
In Excel selecteert u alle cellen die een datum bevatten. Klik op de rechter muistoets, ga naar "celeigenschappen" en daar kunt u via de categorie "datum" aangeven hoe de datum dient te worden weergegeven.

Berend, 15-06-2012 15:55 #22
Dag,
Wanneer ik in word 2007 een opsommingsteken wil gebruiken dan komt dit opsommingsteken in het hele document voor iedere zin te staan ipv alleen voor die ene zin. Hoe kan ik dit uitzetten? Reactie infoteur, 02-07-2012
Als u de cursor plaatst in een zin met een opsommingsteken, zou het icoon "opsommingstekens" in het menu geselecteerd moeten zijn. Door op dit icoon te drukken, wordt deze functie uitgezet en zou het opsommingsteken voor de zin moeten verdwijnen.

Pccompleet, 01-05-2012 10:28 #21
Goedemorgen, Wij kunnen de knop pagina verkleinen totaal niet vinden in Word 2010, hebben ook al op verschillende sites en informatie pagina's gekeken en hebben ze het ook over dat pagina verkleinen bij afdrukvoorbeeld staat maar als we er naar kijken is dat er dus niet. Kan iemand ons misschien helpen? Reactie infoteur, 02-07-2012
Deze link legt uit hoe de optie "pagina verkleinen" kan worden toegevoegd:
http://answers.microsoft.com/nl-nl/office/forum/office_2010-word/tekst-%C3%A9%C3%A9n-pagina-verkleinen-verdwenen-in/192643c9-3ae1-45cc-aa1b-9059a760dc5e

Saskia, 23-04-2012 18:52 #20
Hallo, Op 08-04 en 05-04 heb ik eenzelfde vraag als Wendy Peters gesteld. De genoemde oplossing van de infoteur had ik al geprobeerd of uitgevoerd zonder resultaat. Wat bij mij wel werkt is de tabel selecteren en dan via Alt-F3 opslaan in 'Nieuwe bouwsteen maken'. Vervolgens naar de plaats gaan waar je de tabel geplaatst wil hebben. Dan naar 'Bouwstenenbeheer' gaan (het groene boekje in één van de werkbalken) en de tabel invoegen. Dan blijft de volledige tabel, inclusief tekst en afbeeldingen behouden. Weliswaar enigszins omslachtig, maar het werkt! Succes ermee. Voor betere oplossingen hou ik me overigens ook aanbevolen! Alvast bedankt!

Wendy Peters, 20-04-2012 04:05 #19
Hallo, ik gebruik word 2007 en heb 1 probleem wat telkens optreedt. Als ik afbeeldingen of tabellen van andere word-documenten wil kopiëren en plakken in een ander word-document, neemt hij alleen de tekst mee en niet de afbeeldingen en tabellen. Ik moet dan dus alles weer opnieuw apart kopiëren en tevens de tabellen opnieuw creëren.
Ik heb al veel verschillende instellingen proberen te veranderen bij "opties voor word". maar dit wil niet helpen. Kunt u uitleggen wat ik moet doen om het gehele document (tekst+plaatjes+tabellen) te kunnen kopiëren en plakken in een ander document?
Alvast bedankt!

Saskia, 08-04-2012 18:03 #18
Bedankt voor uw antwoord. Helaas lukt het ook op de manier met het beweegicoontje niet meer om de volledige tabel te kopiëren. Ik kopieer regelmatig tabellen en het probleem ontstond van de ene op de andere dag. Ik heb ook alle instelling nagekeken in Word, maar ook daar kan ik niet ontdekken wat er fout is ingesteld. Hopelijk heeft u nog een andere tip voor me? Reactie infoteur, 11-04-2012
Heeft u al geprobeerd om de tabel te kopiëren inclusief een deel van de bovenstaande en onderstaande regels in het document (zodat u zeker weet dat de gehele tabel zich in het gekopieerde stuk bevindt)?

Ik las overigens op een forum dat een onderdeel van Skype dit soort problemen kan veroorzaken… Misschien heeft dit er iets mee te maken?
http://www.msofficeforums.com/word/11754-cannot-copy-paste-word-2010-tables.html

Saskia, 05-04-2012 11:18 #17
Hallo, Ik gebruik word 2007. Sinds twee dagen kan ik geen tabel meer kopiëren. Ik kopieer de tabel en vervolgens word wel de tekst weergegeven, maar de tabel zelf verdwijnt. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-04-2012
Hallo,
Waarschijnlijk is dan niet de gehele tabel geselecteerd, maar alleen de tekst die erin staat. Om de complete tabel te selecteren, beweeg je de muisaanwijzer naar de linkerbovenhoek van de tabel totdat een "beweegicoontje" verschijnt, en klik je daarop. Vervolgens kun je de tabel kopiëren.

J. E. de Vries, 26-03-2012 17:49 #16
Bij het typen van tekst verspringt de cursor regelmatig. Het gevolg is dat je stukken tekst op een heel anders plaats terecht komen. Ik werk met windows-7 en een Asus laptop. Heeft iemand een oplossing voor dit vervelende problem? Reactie infoteur, 30-03-2012
Een mogelijke oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn dat de "precisie van de aanwijzer verbeteren" optie is aangevinkt. Deze kan worden uitgezet via configuratiescherm -- muis -- opties voor de aanwijzer.

Hoi Office 2010, 22-09-2011 17:32 #15
Ik wil 4 kolommen voor een spiekbriefje maken (voor rijtjes) maar het blijkt nu dat de kolommen niet werken, eerst deden ze het wel. ik doe het hele document en ik doe de geselecteerde text, geen van beide doet het, help me? Reactie infoteur, 25-09-2011
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom de kolommen niet werken. Wat je wel kunt proberen is een tabel te maken met het gewenste aantal kolommen en daar de tekst in plakken. Daarna kun je de randen onzichtbaar maken en heb je hetzelfde effect als met gewone tekstkolommen.
Succes ermee!

Nijeholt, 19-09-2011 16:15 #14
Ik kan gewoon een groep maken, maar deze groep kan ik niet meer desgroeperen. Niet met rechtermuisknop wanneer ik de groep heb geselecteerd, ook niet wanneer ik kies voor opnieuw groeperen, en ook niet als ik andere (deel)objecten van die groep selecteer. Rara, hoe kan dat en wat is de oplossing? Reactie infoteur, 21-09-2011
Heb je in de tussentijd de tekstterugloop van het gegroepeerde object veranderd? In dat geval zou degroeperen inderdaad niet meer mogelijk kunnen zijn. Je zou dan de tekstterugloop weer moeten veranderen naar de oorspronkelijke instelling; als het goed is kun je de groep dan wel weer opheffen.

Roel, 07-09-2011 15:51 #13
Ik heb het probleem dat wanneer ik eerst afbeeldingen heb gegroepeerd ik er soms achter kom dat ik ze nog moet comprimeren. Nu lijkt het dat ik de groep moet opheffen dan comprimeren en daarna de groep weer samenstellen. Deze laatste functie lijkt niet te werken (opnieuw groeperen). Hierdoor ben ik elke keer lang bezig met de grotere groepen. Ik werk trouwens met word 2010.
Daarnaast heb ik het probleem dat als ik in een vak nog een afbeelding wil zetten dit niet altijd wordt geaccepteerd. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 09-09-2011
Als het goed is, kunnen alle afbeeldingen in een bestand tegelijkertijd worden gecomprimeerd. Deze optie ("afbeeldingen comprimeren", en dan "alle afbeeldingen in het document") kun je vinden onder het tabblad "hulpmiddelen voor afbeeldingen", als je een willekeurige afbeelding (binnen een groep) selecteert. Het zou dan niet moeten uitmaken of de afbeeldingen gegroepeerd zijn of niet.

Het komt inderdaad vaak voor dat ms word sommige afbeeldingen niet wil groeperen. Dit kan met een omweggetje worden opgelost. Onder het tabblad "invoegen", via "vormen", kies je "nieuw tekenpapier". Zorg dat het tekenpapier geselecteerd is en zet er via "invoegen" de gewenste afbeeldingen op. Zolang de afbeeldingen zich op het tekenpapier bevinden, moet het mogelijk zijn om ze te groeperen.

Ik hoop dat het hiermee lukt!

Sacha, 06-09-2011 07:59 #12
Ik heb een probleempje bij het corrigeren van woorden. Wanneer ik een woord of stuk tekst activeer omdat ik het wil veranderen/er over heen wil tikken dan lukt mij dat niet. Het woord wat ik tik komt voor het geactiveerde woord te staan. Ik moet nu telkens eerst het woord wegknippen. Hoogst irritant. Tot voor een maand geleden had ik hier helemaal geen last van. Hoe krijg ik de oude situatie weer terug? Reactie infoteur, 06-09-2011
Als je met office 2007 werkt, ga je via de "office knop" (helemaal linksboven) naar "opties voor word" (dit vind je rechts onderin het menu, naast "word afsluiten"). Ga dan naar "geavanceerd" en zorg dat er een vinkje komt te staan bij "geselecteerde tekst overschrijven".
Bij de eerdere versie van word kun je deze instelling vinden via "extra" en dan "opties".

Ayla, 01-09-2011 21:13 #11
Wanneer ik verschillende bundeltjes na elkaar wil zetten in Word, verspringt mijn volledige Lay-out van de vorige pagina's. Hoe los ik dit op? Ik selecteer het ene bundeltje, kopieer dat, zet mijn cursor op het nieuwe blad in het tweede bundeltje en plak het daar. Vervolgens moet ik alle voorgaande pagina's terug herordenen. Reactie infoteur, 06-09-2011
Ik zou aanraden om met tabellen te werken. Maak eerst een tabel aan met het aantal kolommen dat overeenkomt met het aantal bundeltjes dat je wilt plaatsen op de pagina. Als je bijvoorbeeld twee bundeltjes naast elkaar wilt, maak je een tabel met twee kolommen (en één rij). Vervolgens kun je de bundeltjes selecteren en plakken in de kolommen. De positie van de tabel kun je dan nog aanpassen door middel van de liniaalfunctie, door ergens in de tabel te klikken. (Als de liniaal niet standaard zichtbaar is in Word 2007, kan hij worden ingeschakeld via de knop boven de schuifbalk). Eventueel kan de positie van de bundeltjes in de tabel nog worden aangepast via de rechtermuistoets en dan "celuitlijning".
Als het naar wens is, kun je de randen van de tabel onzichtbaar maken. De bundeltjes zullen in het vervolg netjes op hun plek blijven!

Isabella, 21-07-2011 15:49 #10
Ik ben bezig met mijn scriptie en maak veel gebruik van opsommingstekens. Mijn steeds terugkerende probleem is het constant verdwijnen van mijn opsommingen. Zowel bij het gebruik van de stippen als bij de streepjes.

De opsomming blijft maar tijdelijk staan, als ik een half uur bezig ben in het document zijn bijna alle opsommingen weer weg. Help?! Alvast bedankt voor je antwoord! Reactie infoteur, 22-07-2011
Dat klinkt als een heel irritant probleem… Waarschijnlijk zit het 'm in de instelling van je stijlen. Als "automatisch bijwerken" is ingeschakeld, kan Word inderdaad ineens opsommingstekens laten verdwijnen.

Je kunt deze instelling als volgt wijzigen. Zet bij Word 2007 de cursor in één van je opsommingen en klikt het tabblad "stijlen" aan (naast lettertype en alinea). Vervolgens kun je de betreffende stijl wijzigen, en de optie "automatisch bijwerken" uitzetten.
Bij de eerdere versie van Word kun je deze functie vinden onder "opmaak".

Hopelijk is het daamee opgelost. Succes met je scriptie!

Atila Yildiz, 19-07-2011 21:11 #9
Ik heb een probleem met gegroepeerde vormen. deze worden als een figuur gezien maar krijgt een groot kader om het figuur waardoor veel ruimte is tussen de teksten boven en onder de figuur. kun je mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen? ik dacht aan bijsnijden maar daar wil het niet aan. ik heb ms word 2010. Reactie infoteur, 22-07-2011
Ik heb zelf geen ervaring met word 2010, dus ik kan niet zeggen waar het precies aan ligt. Ik ben het probleem in ieder geval nog niet tegengekomen in eerdere versies van ms word.
Ik zou het als volgt oplossen (wel een beetje een omweg): maak een schermafbeelding, inclusief de gegroepeerde vorm, met behulp van de toets "print screen" op je keyboard. Vervolgens kun je deze schermafbeelding plakken in je word document (via de rechter muistoets of Ctrl+V). Gebruik vervolgens "bijsnijden" om de gewenste figuur te krijgen. Je zult de afbeelding vervolgens waarschijnlijk wel moeten vergroten om het oorspronkelijke formaat terug te krijgen.
Ik hoop dat het hiermee lukt!

Jan, 10-12-2010 12:27 #8
Wanneer ik iets wil verbeteren in mijn tekst, overschrijft word de letters die er al staan.
Vast een domme vraag, maar hoe los ik dit op? Reactie infoteur, 10-12-2010
Waarschijnlijk staat "insert" ingesteld. Deze knop is (gewoonlijk) ergens rechts bovenaan het keyboard te vinden. Door er op te drukken, kan de insert-functie (tekst overtypen) respectievelijk in en uit worden geschakeld.

G., 06-11-2010 21:46 #7
Heb net een heel verslag gemaakt met foto's erin, wil het opnieuw openen om ermee verder te werken, maar krijg een melding dat er onvoldoende geheugen of schijfruimte om de figuur weer te geven of af te drukken. De werkbalkopties zijn grijs, ik kan het document nu niet meer bewerken. Wie kan me hiermee helpen? Reactie infoteur, 08-11-2010
Ik ben zelf niet bekend met deze foutmelding. Wel zijn er diverse forums die er aandacht aan besteden:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/196696-er-is-onvoldoende-geheugen-of-schrijfruimte-om-de-figuur-weer-te-geven-of-af-te-drukk

en

http://www.helpen.be/showthread.php?t=6128

Misschien is het met deze tips op te lossen.

Patrick, 13-10-2010 17:58 #6
Fantastich! De toetscombinatie shift+enter heeft mij het kopen van een nieuwe laptop bespaard, werd helemaal gek van het feit dat de nieuwe regel onder een opsommingstekens niet wilde inschikken. Reactie infoteur, 13-10-2010
Hahaha! Waar een toetscombinatie al niet goed voor kan zijn!

Coby Boven, 27-09-2010 10:50 #5
Tijdens het gebruik van Word tekstverwerken, verspringen regelmatig de woorden, zodat ik continue op mijn scherm moet kijken of de zin wel goed loopt. Wie heeft hiervoor een oplossing? Reactie infoteur, 13-10-2010
Kan het zo zijn dat de cursor steeds verspringt, waardoor je op een andere plaats in de tekst verder typt? Dit komt regelmatig voor bij laptops, doordat de pols de touchpad aanraakt. Het kan worden opgelost door een externe muis te gebruiken, of de gevoeligheid van de touchpad aan te passen (via configuratiescherm, muis).

Anita, 28-07-2010 10:54 #4
Bij het gebruik van opo mmingstekens is het begruik van de 'tab' om een niveau op te schuiven verdwenen; de tab werkt gewoon als tab. nu heb ik wel een andere sneltoets gemaakt voor inspringen vergroten/verkleinen, maar is toch minder handig dan de tab/shift tab.
hoe krijg ik de tab functie terug binnen het gebruik van opsommingstekens? Reactie infoteur, 28-07-2010
Dit kan worden verholpen door een instelling in de auto-correctie van Word aan te passen.

Voor Word 2007 gaat dit als volgt:
In het menu van de "office knop" is "opties voor Word" te vinden (onderaan). Klik op "controle" en vervolgens op "auto-correctie-opties". Hier moet "linker- en eerste inspringing bij tabs en backspaces instellen" worden geselecteerd.

En voor 1997-2003:
Ga naar "extra", en "auto-correctie-opties". Klik op "auto-opmaak tijdens typen" en selecteer "linker- en eerste inspringing bij tabs en backspaces instellen".

Als het goed is, zou het hiermee moeten lukken!

Helpie!, 25-01-2010 21:38 #3
Heel duidelijk! Alleen hoe gaat het bij het maken van een diagram, met losse vormen… alles stuitert over de pagina als ik een pijltje trek tussen twee cirkel… Reactie infoteur, 26-01-2010
Misschien lukt het als je de vormen "groepeert". Dit zorgt ervoor dat de vormen zich niet meer afzonderlijk van elkaar kunnen gedragen, dus niet van elkaar weg kunnen springen. Dit doe je als volgt: selecteer twee (of meer) cirkels door de "Ctrl"-toets in te houden en ze aan te klikken. Als je daarna op de rechtermuistoets klikt, is de optie "groeperen" te selecteren in het menu. Vervolgens kun de pijl als het goed is probleemloos toevoegen aan je schema. Als je nog verdere uitbreidingen wil maken, is het raadzaam om tussentijds steeds weer de onderdelen te groeperen.

Let op: gegroepeerde objecten worden als één figuur gezien. Als je aanpassingen in individuele cirkels of pijlen wil maken, moet je eerst "groep opheffen" selecteren via de rechtermuistoets.

Veel succes ermee!

Teez (infoteur), 11-01-2010 15:41 #2
Bedankt voor het compliment! :-)

Melod (infoteur), 11-01-2010 13:26 #1
Wow misschien flauw maar wat heb jij een prachtige opmaak in dit artikel gebruikt! Mijn complimenten :)

Infoteur: Teez
Laatste update: 28-01-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 70
Schrijf mee!