InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Twee beeldschermen aansluiten op één PC

Twee beeldschermen aansluiten op één PC

Bij privé-gebruik van een PC, bijvoorbeeld bij gamen is het soms handig om twee beeldschermen aan te sluiten op één PC, bijvoorbeeld om op één beeldscherm een spel te spelen en op het andere beeldscherm een filmpje te zien met tips over dit spel. Maar zeker ook op de werkvloer heeft twee beeldschermen koppelen aan één computer veel voordelen. Zo is het handig om twee taken naast elkaar uit te voeren. Of is voor het uitvoeren van één taak veel uitzoek werk nodig en is het dan handig om meerdere vensters naast elkaar open te kunnen zetten.

Voorbereiding voor onderzoek twee schermen

Wil je een extra beeldscherm gaan kopen, kun je een aantal punten in de gaten houden.
Het is aan te raden om te kiezen voor 2 dezelfde schermen. Een monitor die afwijkt van de ander, is vervelend voor het zicht. Dit gaat dan niet alleen om de lichtsterkte van het scherm, maar ook voor de grootte. Het is daarbij fijner als de rand, het kader van de monitor zo dun mogelijk is.
Mocht je toch twee verschillende beeldschermen naast elkaar gebruiken, zet ze dan op enige afstand van elkaar. In dat geval vallen de verschillen minder op en zijn ze ook minder storend.
Bij videobewerking, beeldbewerking of tekenprogramma's zoals CAD of Photoshop is een groter beeldscherm handiger.

Welke aansluitingen?

Voordat je twee beeldschermen op één PC aan gaat sluiten, is het raadzaam om te onderzoeken of dit ook mogelijk is.
Het is daarbij van belang om te weten of de videokaart twee beeldschermen ondersteund. Indien er twee aansluitingen zijn voor een beeldscherm, dan kunnen in principe al verschillende schermen op de PC worden aangesloten.
Nieuwere PC's beschikken al snel over een HDMI aansluiting. Dit voor de HD schermen die een hoge kwaliteit geven.
Echter ook de VGA aansluitingen en DVI zijn gangbaar. Het kan zijn dat je voor het aansluiten van een tweede beeldscherm een adapter of verloop nodig hebt. De hoofdmonitor is aangesloten op de PC via de hoofdpoort. Controleer dan ook bij aanschaf van een nieuw beeldscherm, welke aansluiting beschikbaar is. Het is overigens mogelijk om de twee beeldschermen met een splitter aan te sluiten op de PC. Echter in dat geval zal op beide beeldschermen hetzelfde beeld te zien zijn. Mocht je videokaart het aansluiten van twee monitors niet ondersteunen, kun je ook overwegen om een nieuwe videokaart aan te schaffen.

Hoe werkt een tweede scherm?

De besturingssystemen windows 7 en windows 8.1 herkennen een tweede beeldscherm. Het tweede scherm geeft een leeg bureaublad weer. Mocht je het lege bureaublad op het andere scherm willen zien, kun je eenvoudig de kabels van de schermen verwisselen. Mits je daar natuurlijk de juiste aansluitingen voor hebt. Overigens kun je ook softwarematig aan geven welk scherm het hoofdbeeldscherm moet zijn, door naar configuratie te gaan binnen windows. Vervolgens ga je naar "beeldschermresolutie aanpassen" om de juiste scherminstellingen te kunnen selecteren.

Taakbalk in windows 8

In windows 8 is het mogelijk om ook de taakbalk op het tweede beeldscherm weer te geven. In windows 7 is dit niet mogelijk zonder behulp van freeware. Klik voor het inschakelen van de taakbalk op de tweede monitor met je rechtermuisknop op de taakbalk en klik dan op "eigenschappen". Vervolgens kun je in het tabblad "taakbalk" kiezen voor de optie om de taakbalk op meerdere schermen weer te geven.
© 2015 - 2017 Evertse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Panoramisch beeldscherm om te gamenPanoramisch beeldscherm om te gamenHet is een van de dromen van veel gamers, een scherm zo groot dat je deel lijkt te nemen aan de game. Het zogenaamde pan…
Een computer kopen, waar moet u op letten?Een computer kopen, waar moet u op letten?Het kopen van een computer kan zeer lastig zijn. Want waar moet u op letten? Wat is belangrijk bij het kopen van een com…
Tips voor het aanschaffen van een laptopTips voor het aanschaffen van een laptopTegenwoordig heeft vrijwel iedereen wel een computer of laptop thuis. Internet is bijna niet meer weg te denken uit onze…
Verantwoord werken met je laptop: houding en instellingenVerantwoord werken met je laptop: houding en instellingenEen laptop is heel praktisch, maar heeft ook bepaalde nadelen. Wanneer je niet de juiste houding aanneemt kun je last kr…
Hoe reinig ik mijn laptop?Steeds meer mensen kopen een laptop en logisch, je kunt hem overal gebruiken, makkelijk op te bergen en nog mee te nemen…

Reageer op het artikel "Twee beeldschermen aansluiten op één PC"

Reacties

Terlouw, 04-03-2017 18:06 #3
Nadat ik een nieuwe harde schijf heb, kan ik niet meer mee kijken op de tv. Wat kan ik doen?

Ilka, 28-11-2016 09:32 #2
Opeens valt er 1 beeldscherm uit. Een aantal dagen werkte het prima. Als ik de hdmi kabel achter uit de pc haal en hem weer koppel gaat hij weer aan. Hoe kan ik dit probleem verhelpen? Besturing Windows 10. Het eerste scherm via gewone poort aangesloten, de andere via hdmi. Beide schermen zijn nieuw en van hetzelfde merk. Ik heb alle instellingen al gecontroleerd en het werkt verder prima. Pictogrammen in taakbalk zijn op beide schermen zichtbaar. Heeft het misschien ook met de ingestelde slaapmodus van de pc te maken? Of moet ik een instelling ergens aanpassen?

Sjaak Muytjens, 14-11-2016 13:25 #1
Op mijn desktop HP 8000 Elite SFF heb ik 2 monitors aangesloten en op beide het zelfde beeld. Maar bij de beeldscherminstellingen wizard staat maar 1 beeldscherm en kan dus geen keuzes maken zoals in jullie bericht staat. Weten jullie een oplossing hiervoor?

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 25-04-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!