InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Filmpjes van YouTube downloaden

Filmpjes van YouTube downloaden

Filmpjes van YouTube downloaden Via YouTube worden dagelijks miljoenen filmpjes wereldwijd bekeken. Via de website zijn sommige bekende en minder bekende artiesten en mensen zeer beroemd geworden. Wie graag de filmpjes op YouTube bekijkt maar deze graag gratis zou willen downloaden in bijvoorbeeld MP3 of MP4 formaat, kan hiervoor speciale software downloaden of dit online doen.

Mag je filmpjes van YouTube downloaden?

Voordat je een filmpje van YouTube gaat downloaden is het natuurlijk wel belangrijk om te weten of dit legaal is. Het antwoord hierop is niet helemaal eenslachtig. Allereerst is het zo dat downloaden in Nederland volgens de wet gewoon is toegestaan. Dit houdt echter wel in dat je de download alleen gebruikt binnen huiselijke kring en dus zoveel mogelijk voor eigen gebruik houdt. Je kunt er dus thuis op je eigen computer of televisie naar kijken en luisteren.

Het delen van downloads en het verstrekken aan anderen is niet toegestaan. De lijn tussen legaal en illegaal is daarom soms best dun. Het is in Nederland namelijk bij wet verboden om filmpjes te uploaden. Dit is namelijk een manier van verspreiden. Wanneer je een populair liedje van een bekende artiest uploadt naar YouTube, ben je dus waarschijnlijk illegaal bezig. YouTube heeft in het verleden al behoorlijk wat rechtszaken gehad vanwege auteursrechten. Toch zijn er ook veel grote bedrijven die juist contracten met YouTube afsluiten om hun muziek en filmpjes te promoten.

Hoe download je een YouTube filmpje?

Er zijn verschillende manieren waarop je een filmpje gratis kunt downloaden. De meeste manieren zijn vrij eenvoudig, soms kost het echter iets meer moeite, bijvoorbeeld omdat je nog bepaalde software moet installeren of omdat je het filmpje wilt afspelen op je smartphone of tablet. Hier een aantal handige websites en programma's waarmee je uit de voeten kunt:

Keepvid

Ga naar www.keepvid.com en vul bovenin de balk de URL van het gewenste YouTube filmpje in. De URL krijg je door bij YouTube het 'adres' beginnend met http enzovoorts te kopiëren. Je kunt dit doen door op CTRL-C te drukken. Overigens werkt het ook door met de rechter muisknop op het adres te gaan staan, te markeren en dan op 'kopiëren' te drukken. Plak de URL op de website van keepvid (CTRL-V) en druk op de knop 'download'. Het filmpje wordt nu voor je geconverteerd. Links onderin zie je een klein venstertje waarin te zien is dat het filmpje gedownload wordt. Als het klaar is, kun je daar op klikken en kun je het bestand afspelen. Ben je het venstertje even kwijt? Waarschijnlijk bevindt het zich in een mapje met een naam als 'Download' of 'Downloads' onder één van je harde schijven.

Downloadyoutubefilmpjes

Er zijn meerdere websites met namen als Downloadyoutubefilmpjes.nl en Downloadplaza.nl (waarschijnlijk van dezelfde eigenaar) waarop je online YouTube filmpjes kunt downloaden. De websites werken min of meer hetzelfde als de bovenstaande website Keepvid, alleen kun je via de Nederlandse websites ook heel gemakkelijk aangeven in welk formaat je het filmpje wilt downloaden. MP3 of AAC bestanden zijn geschikt voor een iPod of iPhone (audiobestand) en bij MP4 zie je ook echt het beeld erbij. Je kunt de MP4 formaten ook gebruiken voor op je iPhone of Android toestel. Om te downloaden via een website als www.downloadyoutubefilmpjes.nl moet je wel het programma Java installeren of geïnstalleerd hebben, dit kan even tijd kosten.

Software

Met een aantal softwareprogramma's (meestal gratis) kun je filmpjes van YouTube downloaden. Een heel bekend programma is het programma Miro (www.getmiro.com). Dit programma biedt niet alleen de mogelijkheid om filmpjes te downloaden, maar speelt ze ook overzichtelijk af. Wie regelmatig filmpjes van YouTube wil downloaden, kan veel baat hebben bij een programma als Miro. Ook een grote naam is Zamzar (www.zamzar.com). Zamzar kan veel verschillende soorten bestanden converteren en kan daarom een aanwinst zijn. Let wel: de grootte van de bestanden mogen niet te groot zijn. Het programma zal ook steeds aansturen op een aankoop, maar in basis is Zamzar gratis te gebruiken.

YouTube filmpjes downloaden op je tablet

Om een filmpje van YouTube te downloaden op je tablet zoals de iPad, heb je een speciale App nodig. TubeMate is een App die goed werkt voor een tablet met Android en Tube Downloader werkt voor een iPad weer beter.

Overige informatie

Veel gratis websites en softwareprogramma's waarop en waarmee je een YouTube filmpje kunt downloaden, willen hier geld aan verdienen. Dit doen ze niet door jou rechtstreeks geld te laten betalen maar door bijvoorbeeld reclame te laten zien. De reclame kan best storend zijn, zeker wanneer het lijkt alsof de reclame bij de website zelf hoort. Ook gratis softwareprogramma's maken meestal gebruik van reclame of zullen aansturen tot een aankoop. Wil je zonder reclame YouTube filmpjes downloaden dan kun je het best betalen voor goede software.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met YouTubeGeld verdienen met YouTubeYouTube is natuurlijk de bekendste website met filmpjes. Wist je dat je ook geld kunt verdienen met deze filmpjes? Geld…
Geschiedenis van YouTubeYouTube is een website waar gratis filmpjes geupload en bekeken kunnen worden. YouTube is opgericht in begin 2005 door S…
Beroemd worden en doorbreken met YoutubeBeroemd worden en doorbreken met YoutubeBeroemd worden via Youtube, hoe doe je dat en wie gingen je voor? Hoe moet je zelf filmpjes uploaden?
Advertenties blokkeren in Google ChromeAdvertenties blokkeren in Google ChromeWord je ook altijd zo gek van de pop-ups bij spelletjes, advertenties op je nieuwspagina of reclame tijdens je favoriete…
Verdien geld met je filmpjes op het internetVerdien geld met je filmpjes op het internetBijna iedereen heeft tegenwoordig overal en altijd een camera bij zich en ook internet. Door deze beide toepassingen te…
Bronnen en referenties
  • http://www.mixel.nl/3/Wat-zegt-de-wet.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/YouTube
  • http://computertotaal.nl/apple/youtube-video-s-downloaden-en-opslaan-op-je-pc-iphone-of-android-apparaat-63203

Reageer op het artikel "Filmpjes van YouTube downloaden"

Reactie

Ruud, 16-12-2014 23:52 #1
Volgens een Europese wet uit april van dit jaar zou het downloaden voor eigen gebruik ook in Nederland niet meer mogenů

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 27-10-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Reacties: 1
Schrijf mee!