Computercirkel in plaats van telefooncirkel
Vooral bij ouderen, maar ook bij alleenwonenden, komt het wel eens voor dat iemand dagenlang hulpeloos in huis ligt bijvoorbeeld na een fatale val. Maar ook bij minder ernstige noodomstandigheden komt het voor dat hulp inroepen niet kan. Een prima manier om elkaar in de gaten te houden is een computercirkel waarbij door middel van internet mensen op afgesproken tijden contact met elkaar onderhouden.
Buren niet altijd thuis
De dichtstbijzijnde hulp is uiteraard burenhulp maar die kan lang niet altijd worden ingeschakeld. Er kunnen omstandigheden zijn waarbij geen enkele actie kan worden ondernomen om wie dan ook in te schakelen en als buren op het onfortuinlijke moment niet thuis zijn werkt dat mooie idee van burenhulp ook niet.
Telefooncirkel
Daarom is het fenomeen telefooncirkel ontstaan. Een telefooncirkel wordt gevormd door zes tot acht mensen die elkaar elke dag opbellen om na te gaan of het goed met hen gaat. Soms is een telefooncirkel opgezet door een organisatie maar ook een groepje mensen kunnen daar zelf voor zorgen. De deelnemers moeten daarbij wel gedisciplineerd meedoen en zullen zich verantwoordelijk moeten voelen voor elkaar.
Soms twee keer per dag
Een telefooncirkel begint elke ochtend op een bepaald tijdstip vanuit een centraal punt wat meestal een vrijwilliger is die naar de eerste deelnemer belt. Deze belt vervolgens via een vast schema een tweede deelnemer die op zijn beurt naar de volgende belt. De laatste deelnemer belt naar de vrijwilliger waarmee de cirkel rond is. Als een van de deelnemers de telefoon niet opneemt belt degene die dat constateert meteen naar de vrijwilliger die maatregelen neemt. Soms wordt een telefooncirkel twee keer per dag afgedraaid.
Burenbel-systeem
Een alternatief voor een telefooncirkel is het burenbel-systeem. Daarbij wordt een aantal woningen voorzien van een kabelnet voor een eigen alarmsysteem voor melding van inbraak, brand en hulpnood. Zodra er iets gebeurt worden via het systeem de politie, brandweer of anderen gewaarschuwd. Dit systeem is echter vrij duur en moet met een groep buren worden aangelegd waarbij in een gemêleerde buurt de motivatie niet bij iedereen aanwezig zal zijn.
Alarmsysteem om de hals
In gevallen waar op elk moment van de dag en nacht risico’s worden gelopen kan iemand via een huisarts in aanmerking komen voor een alarmsysteem. Een dergelijk systeem bestaat uit een meldapparaatje dat om de hals wordt gedragen en waarbij na het indrukken van een knopje, contact wordt gemaakt met een meldkamer waarna hulp op gang komt.
Computer met verschillende mogelijkheden
Naast deze betrekkelijk traditionele controlesystemen zijn er echter ook moderne mogelijkheden. Nu steeds meer ouderen de beschikking hebben over een computer en er talrijke cursussen voor hen zijn om de basiskennis van de computer te verwerven, kan een computer worden ingezet als modern alternatief voor een telefooncirkel of ander systeem. Via de computer zijn verschillende mogelijkheden denkbaar waarbij mensen zich melden en waar altijd één persoon de uiteindelijke controle moet hebben over het geheel van de meldingen.
Regelmatig contact
Terwijl de telefooncirkel in het algemeen korte meldingsgesprekjes opleveren hebben computersystemen het voordeel dat op een makkelijke manier ook meer onderling contact kan plaatsvinden. Immers, alle meldingen zijn voor iedereen zichtbaar indien met een groep geadresseerden wordt gewerkt wat een kwestie is van eenmaal instellen. Daarnaast bieden
MSN, Skype en andere sociale media veel mogelijkheden voor regelmatig contact.
Minder eenzaamheid met computercirkel bij ouderen en alleenwonenden
Een bijkomend groot voordeel van het inzetten van computers is de bestrijding van eenzaamheid. In de doelgroep ouderen en alleenwonenden bestaat veel eenzaamheid. Een computercirkel heeft veel voordelen ten opzichte van de korte gesprekjes van de telefooncirkel. Los van de meldingen die bedoeld zijn om eventuele problemen op te sporen nodigen de teksten van de meldingen wellicht uit tot nader dagelijks contact.