Klachten over spam via internet

Klachten over spam via internet Spam betekent het versturen en ontvangen van ongevraagde berichten via media als telefoon en internet i.c. mail. Spamberichten komen altijd binnen via elektronische media. Om als spam bestempeld te kunnen worden, gelden er wel enkele voorwaarden waarover je hierna meer kunt lezen. In Nederland is het overigens in de Telecommunicatiewet vastgelegd dat het verboden is om spam te versturen.

Wanneer zijn ongevraagde berichten spam

Het gaat daadwerkelijk om spam wanneer:
  • Je krijgt via een elektronisch kanaal zoals mail, mobiele telefoon, vaste telefoon of via websites op het gebied van sociale netwerken, ongevraagde berichten.
  • Ongevraagd houdt in dat je geen toestemming hebt verleend om een dergelijk bericht te willen ontvangen.
  • Deze berichten moeten dan wel een inhoud hebben die commercieel, charitatief of ideëel is.
  • Ook is het strijdig met de wet wanneer je niet kunt zien van welke afzender het bericht komt of wanneer je er niet voor kunt zorgen dat er geen berichten meer volgen.

Inhoud van spam

Zoals al gezegd is een ongevraagd bericht alleen spam, wanneer het een bepaald karakter heeft:
  • Commercieel; hierbij wordt getracht om je een dienst of product te verkopen.
  • Ideëel; instellingen of organisaties die je over hun denkbeelden informeren of je aandacht hiervoor vragen.
  • Charitatief; bijvoorbeeld goede doelen met de vraag om een donatie te doen.

Wat kun je er zelf aan doen om ongewenste berichten te voorkomen?

Naast een goede beveiliging van je pc, volgen hier enkele tips over de invloed die je zelf kunt uitoefenen om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk ongewenste berichten binnen krijgt:
  • Wanneer je je aanmeldt bij nieuwsbrieven en dergelijke, dan mag men jou berichten versturen. In dit geval is er dus geen sprake van spam, want de berichten ontvang je dus niet ongevraagd! Let er dus op waarbij je je abonneert en check direct hoe je je weer kunt afmelden.
  • Op het moment dat je je gegevens zoals je mailadres of mobiele nummer verstrekt aan instellingen waarbij je een dienst afneemt of een product koopt, dan mogen zij jou berichten versturen. In dit geval is het dus geen spam, want er wordt niet voldaan aan het criterium dat het ongevraagde berichten betreft! Men moet je wel de gelegenheid geven om ervoor te zorgen dat men je geen berichten meer stuurt.
  • Wanneer je dus berichten krijgt die je als ongewenst ervaart, maar die dus niet als spam betiteld kunnen worden, meld je dan af. Op het moment dat je je afmeldt, moet de afzender van de berichten ook stoppen met het verzenden van berichten aan jou.

De OPTA en klachten over spam

Klachten over spam kunnen worden ingediend bij de OPTA (de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit). Je kunt hier klachten indienen De OPTA heeft tot taak om toezicht te houden op het naleven van regels inzake spam. OPTA verzamelt klachten en kan verstuurders van spam verzoeken of zelfs dwingen om te stoppen met het versturen van spam, aangezien dit een overtreding is. Wanneer dit nodig blijkt, kan de OPTA ook boetes voor deze overtredingen opleggen tot een bedrag van ten hoogste 450.000 euro. Wanneer je een klacht over spam wilt indienen bij de OPTA, kun je dit doen via de website van spamklacht. Overigens behandelt de OPTA niet iedere klacht afzonderlijk, want dit is onbegonnen werk. De klachten worden geïnventariseerd en herhaaldelijke overtreders worden in kaart gebracht en aangepakt.

Welke klachten over spam kun je melden

Je kunt alle klachten over spam melden, maar je moet dus wel zelf beoordelen of het ook daadwerkelijk spam betreft. In het geval dat je ongevraagde berichten krijgt, kun je deze direct melden via het klachtenformulier. Wanneer het berichten betreft die in feite met jouw toestemming worden verstuurd, dan kun je pas een klacht indienen wanneer je deze berichten nog steeds ontvangt, nadat je verzocht hebt om toezending van dergelijke berichten te verzenden. Om de OPTA de gelegenheid te geven alle klachten goed te inventariseren, is het belangrijk dat je het klachtenformulier helemaal invult. Je moet overigens per nieuwe klacht over spam, steeds een nieuw klachtenformulier invullen.
© 2010 - 2024 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Voorkomen van spam via de mailVoorkomen van spam via de mailSpam, wie heeft er nog nooit mee te maken gehad? Wanneer je spam binnenkrijgt op je pc, dan wordt dit door de meeste men…
Wat doen met klachten over spam per SMSWat doen met klachten over spam per SMSHet kan voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste sms’jes krijgt, zoals reclame of het verzoek om geld aan goede doe…
Afmelden voor ongewenste reclame doe je zoAfmelden voor ongewenste reclame doe je zoJe bent net aangeschoven aan tafel, gaat de telefoon. Of je een abonnement wilt op een krant of een loterij? Mensen erge…
Wanneer is iets spamWanneer is iets spamMet spam, ook wel junkmail genoemd, bedoelt men de massale verzending van elektronische post aan ontvangers die daar nie…

Van klantenservice tot virtueel callcenterVan klantenservice tot virtueel callcenterTwee callcenters gaan een volledig via internet lopende klantenservice aanbieden, een op tekst en spraak gebaseerd multi…
Actie bij verlies van je mobiele telefoonActie bij verlies van je mobiele telefoonJaarlijks blijven alleen al in de treinen ontelbare mobiele telefoons liggen die vergeten zijn door de eigenaar. Daarvan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
Annika_schrijft (211 artikelen)
Laatste update: 16-12-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.