InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Alles over een worm virus

Alles over een worm virus

Wat is een worm virus, wat doet een worm virus, hoe komt een worm virus op mijn pc, hoe verwijder ik een worm virus, hoe kan ik het voorkomen dat zijn vragen wie in dit artikel aan bod komen.
Uitleg over een worm virus.

Index
Wat is een worm virus precis:
Technische uitleg:
Hoe kom ik er dan weer vanaf?

Deze uitleg behoort tot een reeks van artikelen over verschillende soorten virussen en andere pc besmettingen. Doordat er veel misverstanden zijn over virussen ga ik stuk voor stuk uitleggen wat ze zijn, wat ze doen, hoe kom je er weer vanaf en hoe kun je ze voorkomen.

Wat is een worm virus precis:

Een worm virus is een vervelend soort virus, het brengt namelijk veel schade toe aan je pc of netwerk. Het vervelende van dit soort virus is dat het zelfstandig opereert. Het grootste verschil is dan ook dat deze virus zich verspreid zonder tussen komt van de gebruiker, dus wat de meeste mensen zeggen dat “als je virussen hebt is dat je eigen schuld” gaat nu dus niet op. Als je je computer dus met internet verbind ben je al kwetsbaar voor dit soort virussen dus zorg altijd voor een goede computer beveiliging.

Technische uitleg:

Een worm virussen is dus een kwade code die op de achter grond werkt en wie zorgt dat hij via het Internet Protocol word verspreid. Z’n virus scant dus complete ip ranges af om te kijken welke ip adressen poorten hebben open staan. Veelal staan de volgende poorten los: 25 (smtp) 80 (internet) en 110 (pop3) en 119 (nieuwsgroepen). De worm is veelal in een c taal geschreven of in java. Dat zijn dus moeilijke codes om te blokkeren, het voorkomen is dat ook beter dan genezen. Virusscanners scannen namelijk vooral op bestand naam en formaat, als het dus een onbekende worm is kan je pc al 20 dagen besmet zijn voordat de virus scanner ook maar enig sinds kan reageren. Zorg dus voor een goede firewall en een active virusscan.

Hoe kom ik er dan weer vanaf?

Om zelf opzoek te gaas naar een worm virus is bijna onmogelijk want, veelal staat z’n proces niet in je taak beheer en zou je al weer moeten kijken in een HijackThis log, aangezien dat niet voor de beginnende en gevordere gebruikers is weg gelegd is het dus gewoon verstandig je virus scanner up to date houden en een goede firewall installeren en denk daar niet te gemakkelijk over want, er zit ook wel een firewall in je router of modem maar een extra kan nooit kwaad en een firewall op je pc is makkelijker te updaten dan de firmware van je router of modem.
© 2008 - 2017 Rhblubben, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over een worm virus"

Reacties

Mike, 23-02-2010 08:29 #3
Nou advast vind hem ook niet terug maar daar juist wel melding gekregen dat er een worm gevonden is en dan niets meer klik op doe in virus kluis gaat niet verwijderen gaat ook niet kan er mij iemand helpen dit is pc van 2 maanden oud :-(

Rienus, 12-08-2009 00:45 #2
Ik kan niet meer op internet door een virus, waarschijnlijk een worm? Kan ik dat zelf oplossen door ergens een bestand te downloaden en die op een schijf te branden op een andere cd? en die dan in mijn eigen pc doen en het virus opsporen? Macafee herkent hem niet.

Joey, 11-09-2008 07:12 #1
Windos er af gooien en dan er op niew op zetten

Infoteur: Rhblubben
Gepubliceerd: 27-08-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 3
Schrijf mee!