InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Slimmer op internet met web 3.0

Slimmer op internet met web 3.0

Slimmer op internet met web 3.0 Web 3.0 is een geïntegreerde aanpak op internet waarbij de verschillende toepassingen beter samenwerken en op elkaar zijn afgestemd. Iedereen is tegenwoordig wel druk met internet. Wat zouden we zonder moeten. Web 3.0 moet een betere uitwisseling van gegevens mogelijk maken. Maar het moet toch allemaal wat slimmer kunnen dan nu gebeurt. Is web 3.0 daarbij de oplossing.

Druk, druk, druk op internet

Iedereen is druk op internet. En de technologische ontwikkelingen lijken elkaar maar op te volgen. Web 1.0 hebben we al lang achter ons, en iedereen is wel gewend aan web 2.0. En we hebben er veel lol in. We plaatsen en delen van alles en nog wat. Artikelen, web logs, fotoalbums, video’s. Noem maar op. Leuk om te doen, maar het kost ook heel veel tijd. De mens is op het web consument en producent. De machines excelleren vooral als zoekmachines en als makers van feeds. Er zijn ontwikkelingen, waarbij de bots al wat intelligenter zijn en globale analyses uitvoeren. Ook hier is de juiste interpretatie nog steeds aan de mens. Gelukkig maar, ook al zijn er duidelijk andere ontwikkelingen in opkomst.

Het semantische web

Nova Spivack wil een verder gaande implementatie van het web, die we eigenlijk al kennen uit sciencefiction films. De machines moeten intelligenter over het web manoeuvreren en opereren. Niet alleen mensen moeten op een slimme manier met informatie op het web omgaan, dit verwerken, linken en dergelijke. Zogenaamde semantische software moet web gebruikers en web communities helpen om informatie sneller te verwerken en beter te delen. Hierbij ontleent het semantische web zijn naam aan de wetenschap die zich bezig houdt met de betekenis van taal. Het kreeg zijn naam van de ontdekker van het web, Tim Berners-Lee, directeur van het World Wide Web Consortium en onderzoeker aan het MITT.

Wat biedt web 3.0 voor nieuws?

Inmiddels wordt er hard gewerkt aan een nieuwe generatie, web 3.0. Als de doelstellingen worden waargemaakt, zal met web 3.0 ook veel efficiënter op het web kunnen worden gezocht. Nu wordt door zoekmachines gericht gezocht naar overeenkomstige zoek termen in teksten. Straks moeten machines ook ingewikkeldere vragen eenvoudig aan kunnen, doordat alle informatie snel met elkaar wordt verbonden. Je beperkt je niet meer tot enkele zoek termen, maar geeft hele zinnen op. Intelligentere software zal je beter kunnen helpen. Met het invullen van je belastingaangifte, agenda, abonnementen. Noem maar op. Intelligentere software doet intelligente suggesties en de gebruiker is de winnaar van dit alles. Het internet wordt sneller en slimmer.

Slot

Een intelligenter web zal op enig moment wel zijn intrede gaan doen. Wanneer is nog niet aan te geven. Evident is dat dergelijke software ons dienstig kan zijn, maar het geeft toch te denken als software voor de mens gaat beslissen. Nu is bijvoorbeeld het zoeken op het web niet altijd even snel en doorzichtig. Immers welke informatie moet je serieus nemen. Maar als machines èn informatie gaan opstellen èn op basis van die informatie ook gaan beslissen, krijg ik een toch wat onbestemd gevoel. Maar misschien gaat het wel net als met het huidige web 2.0. Je moet er even aan wennen, en daarna wil je niet meer zonder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slimmer op internet met web 3.0"

Reactie

Wmnoa (infoteur), 31-08-2007 14:41 #1
Op web 3 mag je hopelijk nog een paar decennia wachten. Mensen denken dat ze het web 3 kunnen uitvinden om er daarna geld aan te verdienen, tevergeefs… Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste Wmnoa,
Eerst zien en dan geloven, lijkt me ook hier een goed principe. Ik zie geen reden om zo negatief te doen. Als het publiek het niet wil, zal het geen succes worden. Maar dat het web zich verder zal evolueren weet ik wel zeker.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Open source software
Reacties: 1
Schrijf mee!