InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google My Activity: je zoekgeschiedenis op het web

Google My Activity: je zoekgeschiedenis op het web

Google My Activity: je zoekgeschiedenis op het web Google beschikt ook over een beroemde website, Google My Activity (Mijn Activiteit) genaamd. Het surfgedrag in het recente verleden en je zoekgeschiedenis worden zo in 2019 volledig doorzoekbaar en biedt bij een goed gebruik vele voordelen. Google houdt alles netjes voor je bij. Dat deden ze al, maar nu kun je er ook zelf eenvoudig aan komen via een eigen search.

Moneymaker

Internet zonder Google is nauwelijks denkbaar in 2019. Google is niet voor niets een grote moneymaker. Niet alleen doordat Google een van de eerste was met het ontwikkelen van een zoekmachine, maar vooral ook door de vele extra mogelijkheden die Google biedt en creëert. Zondermeer handig om eens in te kijken is Google My Activity. In goed Nederlands: Google Mijn Activiteit. Omdat het woord Google My Activity of MA compacter is, wordt hierna deze term gebruikt.

Wat is Web Google My Activity

Met Google My Activity, Mijn Activiteit, kun je vanuit elke pc je zoekgedrag via Google bekijken en managen. Google houdt na aanmelding met een Google account precies bij welke websites je bezoekt. Het geeft allerlei handige statistieken. Wat zijn je meest bezochte sites of je meest populaire zoekopdrachten. Het biedt de mogelijkheid om sites terug te vinden, waarvan je het adres allang vergeten was. Je kunt zelfs analyses verrichten, en je zoektrends bestuderen. Het managen houdt in dat je de database van je eigen surfgedrag ook zelf kunt wijzigen. Door gegevens te verwijderen of gewoonweg even uit je account uit te loggen. Dan wordt je zoekgedrag namelijk even niet geregistreerd. Je bent baas in eigen database. Daarover straks meer.

Eerst een Google-account

Om van Google MA gebruik te maken moet je een Google-account hebben. Heb je dus al een Google-account voor een andere dienst van Google dan hoef je niet een nieuw account aan te maken. In het andere geval maak je er simpelweg een. Ga daarvoor naar de betreffende Google-pagina, en klik op Een Google-account Maken. Na een paar vragen te hebben ingevuld, heb je een account.

Aanmelden bij Google My Activity

Meld je nu aan bij Google MA. Dat kan op meerdere manieren:
  1. ga naar de Google-pagina en log daar in, of
  2. meld je aan bij de startpagina van Google via de link Aanmelden, rechtsboven aan de pagina.
Ben je op je pc al actief aangemeld bij een andere Google-service dan verschijnt de My Activity-link automatisch.

Je bent baas in eigen database

Er zijn meerdere mogelijkheden om zelf aan te geven wat je wel en wat je niet wil bijhouden:
  1. Wil je tijdens een sessie, waarbij je bent aangemeld bij Google, toch ophouden met registreren, meld je gewoon af. Je kunt Google My Activity elke keer weer opstarten,
  2. wil je registratie van je surfgedrag tijdelijk onderbreken, druk dan op Onderbreken en als je weer verder wilt op Hervatten,
  3. wil je bepaalde links niet registreren, geef die dan aan via de link Instellingen,
  4. wil je schrappen in je database, klik op Items Verwijderen en selecteer vervolgens wat je verwijderd wil hebben.
Ben je tevreden over Google en de bijgehouden database dan kan ook Google beter met zijn diensten op je wensen inspelen.

Conclusie

Google heeft bovendien nog veel meer handige software en Google-tools. Google is al lang niet meer alleen de zoekmachine van weleer. Google weet veel van je en kan dat benutten om gerichte reclames toe te sturen. Ook als je een smartphone gebruikt. Google kan weten waar je gegeten hebt, waar je geweest bent en waarnaar je gezocht hebt. Je kunt dit vervelend vinden maar dit is de realiteit. en reken maar maar niet alleen Google veel informatie verzamelt. Wat te denken van de vele apps die gratis zijn, maar aan wie je wel allerlei informatie afstaat. Informatie die geld waard is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetCyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetMensen die op het internet op zoek gaan naar medische informatie hebben een grote kans om uit te komen op een ernstige a…
De activity trackerActivity trackers worden steeds hipper. Beroemde mensen lopen ermee rond, sporters gebruiken het en je ziet ze steeds va…
Voice Search: marktaandeel, SEO en marketingVoice Search: marktaandeel, SEO en marketingTraditioneel wordt er veel informatie opgezocht door het in te typen in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Anno 2…
Facebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacyFacebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacyGaat Facebook het internet helemaal overnemen? Dat is de vraag die veel internetspecialisten zich in 2013 stelden bij de…
Het koopbeslissingsprocesHet koopbeslissingsprocesBewust of onbewust doorlopen we als consument een aantal fasen wanneer we een product of dienst willen kopen. Het geheel…

Reageer op het artikel "Google My Activity: je zoekgeschiedenis op het web"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Google-tools
Schrijf mee!