InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Het maken van een automatische, nette inhoudsopgave in Word

Het maken van een automatische, nette inhoudsopgave in Word

Het maken van een automatische, nette inhoudsopgave in Word In elk rapport of verslag staat een inhoudsopgave vermeld. Deze staat vaak op een van de eerste pagina's van uw verslag, en u wilt dus graag dat deze er net en verzorgd uitziet. Dit kan, u kunt namelijk een automatische inhoudsopgave maken. Zo zorgt u ervoor dat alle pagina's en koppen van hoofdstukken netjes onder elkaar staan geschreven. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u een nette verzorgde automatische inhoudsopgave maakt aan de hand van Word (2007).

Wat is een inhoudsopgave?

Een inhoudsopgave staat vaak op een van de eerste pagina's van een verslag vermeld. Hier staan de titels van elk hoofdstuk, de paragrafen en sub paragrafen onder elkaar geschreven met hierachter het paginanummer waarop dit stuk tekst te lezen is. Een inhoudsopgave geeft dus overzichtelijk weer welke informatie op welke pagina van het verslag te vinden is. Dit is erg handig, aangezien u dan niet door het gehele verslag hoeft te bladeren, of het gehele verslag hoeft door te lezen.

Hoofdstukken, paragrafen en sub paragrafen

Een verslag is ingedeeld in hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is altijd de inleiding, hoofdstuk 1. Een hoofdstuk kan onderverdeeld worden in meerdere paragrafen, dit zijn onderwerpen die met het hoofdstuk te maken hebben, maar wel belangrijk zijn en dus met een paragraaf worden aangeduid. Om onderscheidt te maken tussen informatie die in paragrafen is uitgewerkt zijn sub paragrafen gemaakt. In Word, een bekend programma van Microsoft Office, worden hoofdstukken weergegeven met kop 1. Paragrafen worden weergegeven met kop 2, en sub paragrafen met kop 3. Er is te zien dat kop 1 groter en donkerder gekleurd is dan kop 2, en kop 2 weer groter en donkerder is dan kop 3. Zo wordt duidelijk weergegeven dat kop 1, het hoofdstuk het belangrijkste deel is, en dat kop 2 en eventueel kop 3 onder kop 1 vallen. Dit is te zien in de afbeelding die in dit artikel is weergegeven.

De opmaak van de hoofdstukken, paragrafen en sub paragrafen veranderen

In Word 2007 zijn koppen standaard weergegeven in het blauw en met lettertype Cambria. Dit kunt u als u wilt zelf aanpassen. Klik op het icoontje naast de koppen, zoals op de afbeelding te zien is, stijl wijzigen. U heeft hier de mogelijkheid om kleuren, dikte van letters en lettertypes aan te passen. Als u dit doet zullen de koppen in het gehele verslag in een klik worden aangepast.

Een automatische inhoudsopgave maken

Een automatische inhoudsopgave maken begint bij het gebruiken van koppen. Als u uw verslag typt moet u zorgen dat de hoofdstukken van kop 1 worden voorzien, paragrafen van kop 2 en sub paragrafen van kop 3. Zorg dat dit in het gehele verslag gebeurt.

Als u dit heeft gedaan gaat u met de cursor op de plaats in het verslag staan waar u de inhoudsopgave wilt hebben. Klik bovenin word op de tab verwijzen. Hier staat als eerste het woord 'Inhoudsopgave', klik hierop en bepaal welke inhoudsopgave u wilt hebben.

Als u later de inhoudsopgave nog wilt aanpassen klikt u hierop met uw rechter muisknop en klikt u inhoudsopgave bijwerken aan. Zo zal de inhoudsopgave weer aangepast worden aan de nieuwe situatie.
© 2011 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inhoudsopgave maken (in Word) - officiële regelsInhoudsopgave maken (in Word) - officiële regelsEen automatische inhoudsopgave in Word maken en gebruiken kan erg handig zijn. Veel mensen weten niet hoe het moet, toch…
Hoe schrijf ik een formeel Plan van Aanpak?In het projectmanagement is het erg belangrijk om een project duidelijk en uitgebreid neer te zetten. In dit artikel wor…
Tips voor schriftelijk rapporterenAls ik kijk naar mijn eigen (toekomstige) functie, in de rol van bijvoorbeeld een Security Officer, zal het vaak voorkom…
Opbouw van een rapport of verslagOpbouw van een rapport of verslagWereldwijd worden er vele rapporten en verslag geschreven. Een goed rapport of verslag dient een juiste opbouw te hebben…
De indeling van een goed verslagJe hebt er tijdens je studie veel mee te maken: het maken van een verslag. Maar hoe maak je nu de goede indeling voor je…

Reageer op het artikel "Het maken van een automatische, nette inhoudsopgave in Word"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Dobel
Laatste update: 24-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!