InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Wat is HTML of Hypertext Markup Language? (De basis)

Wat is HTML of Hypertext Markup Language? (De basis)

Wat is HTML of Hypertext Markup Language? (De basis) Een browser, zoals Google Chrome, Mozilla Firefox of Internet Explorer, heeft gegevens nodig om een website weer te geven. Deze gegevens worden vaak geleverd in de vorm van een HTML-bestand, een bestand met codetaal die kan worden gelezen door browsers. HTML staat voor Hypertext Markup Language, en is opgebouwd uit verschillende tags die staan voor eigenschappen van een website, zoals: kleuren, lettertype, blokken en groottes van deze verschillende elementen.

Taal voor internetbrowsers

Zoals de Nederlandse taal is voor Nederlanders, is HTML voor internetbrowsers. Daarom wordt het ook wel computertaal genoemd. HTML kun je zien als een lange code. De code wordt door de internetbrowser 'gelezen' en vervolgens vertaald in een website. De internetbrowser moet hiervoor de gehele HTML-code lezen. In deze code staan alle elementen die nodig zijn voor de opbouw van een website.

Tags

De HTML-code bestaat uit verschillende 'tags' die door de internetbrowser worden gelezen. Met verschillende tags kun je verschillende eigenschappen bepalen voor je webpagina. Er bestaat een begintag en een eindtag. Alles dat zich tussen deze begin- en eindtag bevindt krijgt de eigenschap waarvoor de tag symbool staat. Veel eigenschappen bestaan er die aan elementen in een webpagina kunnen worden gegeven. Denk aan het bepalen van kleuren, grootte en afstand tot elkaar. Maar ook aan meer complexe eigenschappen zoals welke kleur een link krijgt wanneer je erop klikt en applicaties (bijvoorbeeld video's van YouTube of kaarten van Google Maps) die je aan een website toevoegt.

In de tabel hieronder zie je verschillende eigenschappen met de bijbehorende begin- en eindtag. Dit zijn slechts enkelen van de vele tags die er bestaan in de HTML-code.

EigenschapBegintagEindtag
Een titel of 'heading' maken. Deze tags kunnen lopen van h1 tot en met h6. <h1></h1>
Een paragraaf maken. <p></p>
Een link maken.<a href="http://www.infonu.nl"></a>
De kern van de pagina aangeven.<body></body>

Een tag (met begin- en eindtag) kan zich ook in een andere tag bevinden. Zo komt er uiteindelijk een complexe structuur van verschillende tags die allerlei verschillende eigenschappen van de website aangeven. De tag om een link aan te geven bevindt zich bijvoorbeeld vaak in de kern (of 'body') van de pagina. Zo bijvoorbeeld.
  • <body><a href="http://www.infonu.nl">Dit is een link naar de site InfoNu.nl</a></body>
Er zijn natuurlijk vaak veel meerdere tags in de kern te vinden dan enkel een link naar een webpagina.

Hypertekst

HTML is de afkorting van HyperText Markup Language. Hypertekst staat voor een tekst met aanklikbare links, dit maak je zoals hierboven is aangegeven. Een bekend en overduidelijk voorbeeld van een website met hypertekst is Wikipedia. Binnen elk onderwerp staan vele links naar gerelateerde onderwerpen. Dit maakt dat je niet lineair leest, zoals een boek, maar dat je voortdurend wisselt tussen verschillende webpagina's.

Een deel van de HTML-code / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Een deel van de HTML-code / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Uiteindelijke HTML-code

De uiteindelijke HTML-code die alle eigenschappen voor een kloppende website bepaald is erg complex. Een klein voorbeeld hiervan zie je hier. Ook kun je de HTML-code van een website waarop je jezelf bevindt bekijken. In Google Chrome doe je dat bijvoorbeeld door op de rechter muisknop te klikken en vervolgens "Paginabron weergeven". In Internet Explorer doe je dat door te klikken op "Bron weergeven". Misschien leuk om te weten: een HTML-code wordt niet door elke browser hetzelfde gelezen of vertaald. Sommige websites zie je namelijk net even anders in verschillende browsers!
Gerelateerde artikelen
De basisbeginselen van HTMLDe basisbeginselen van HTMLHTML is de 'opmaaktaal' waarmee aan de webbrowser wordt aangegeven hoe de website eruit moet komen te zien. Om een websi…
Hyper Text Markup LanguageHyper Text Markup LanguageHyper Text Markup Language, beter bekend onder html, is een taal voor de opmaak van documenten. Html wordt op het web ge…
Websites maken voor beginners: HTMLWebsites maken voor beginners: HTMLVrijwel alle websites zijn grotendeels in HTML geschreven. Maar wat is HTML precies en hoe kun je er een website mee mak…
Overzicht HTML tagsOverzicht HTML tagsHTML staat voor Hyper Text Markup Language en wordt gebruikt om bijvoorbeeld een website vorm te geven. Er zijn vele tag…
HTML de basisbeginselenVoor het maken van een website heb je enige kennis van HTML nodig. HTML is de basis van een website. In dit artikel lees…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • College website ontwikkelen
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Wat is HTML of Hypertext Markup Language? (De basis)"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 08-06-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!