InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Problemen en oplossingen bij het schrijven van artikelen

Problemen en oplossingen bij het schrijven van artikelen

Problemen en oplossingen bij het schrijven van artikelen Je zult merken dat je er steeds meer plezier in krijgt naarmate je meer artikelen schrijft en dus ook meer gaat verdienen. Toch kun je, ook na het schrijven van 20-30 artikelen, tegen een aantal moeilijkheden aanlopen. Daarom nog enkele tips.

Geen onderwerpen meer

Eigenlijk bestaat dit niet echt. Want elke dag verschijnen er weer nieuwe artikelen en berichten op internet. Elke dag worden er weer nieuwe boeken uitgegeven. Toch kan het voorkomen dat je graag zou willen schrijven, maar geen idee meer hebt waarover je een artikel zou kunnen maken. Hieronder een lijstje bronnen waar je uit kunt putten:

  • tv-programma’s/documentaires
  • tijdschriften
  • vraag aan vrienden waar ze graag over zouden willen lezen
  • leg een onderwerpenlijst aan

Het is erg handig om een lijstje bij te houden van onderwerpen waar je over zou willen schrijven. Telkens als je een onderwerp te binnen schiet dan noteer je deze. Zo heb je altijd een lijst waaruit je kunt kiezen.

Writer’s Block

Het klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk, ’s morgens rustig wakker worden, computer aan, even je verdiensten van de vorige dag bekijken en verder schrijven maar. Maar dan moet er wel wat uit je handen komen. En dat is niet altijd zo. Onderstaande tips helpen je verder:

  • Structuur: begin met het aanbrengen van structuur. Verzin een stuk of drie kopjes om je artikel in gedeeltes op te splitsen en probeer bij elk kopje in enkele woorden aan te geven wat je precies wilt bespreken
  • Ga eens iets anders doen. Je hoeft niet per se 7 dagen per week te schrijven. Het voordeel van schrijven voor InfoNu is dat je ook geld kunt verdienen op dagen dat je niet geschreven hebt. Je verdient immers geld over de artikelen die je al wel geschreven hebt!
  • Laat je drang naar perfectionisme wat meer varen. Begin gewoon met schrijven met het idee dat je het niet meteen hoeft te publiceren. Laat de zinnen maar wat krom zijn, de informatie niet helemaal volledig. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. Maak gewoon een ruwe schets die je later gaat verfijnen als dat wat makkelijker gaat.
  • Ga op een andere plaats zitten. Lekker op de bank met pen en papier of in de keuken. In een andere omgeving krijg je vaak andere ideeën.
  • Zet eens een (ander) muziekje op.
  • Ga wat surfen op internet ter inspiratie.
  • Praat met anderen, noem een onderwerp en laat hen er dingen bij opnoemen

Kies de deeltaak die op dit moment bij je past

  • Het schrijven van artikelen houdt verschillende deeltaken in:
  • het zoeken/bedenken van onderwerpen
  • het maken van een indeling
  • het schrijven van het artikel zelf

Als je op een bepaald moment moeite hebt met het schrijven van een artikel zelf dan zou je eens kunnen proberen om op zoek te gaan naar nieuwe onderwerpen. De kans is groot dat een andere deeltaak je op dat moment makkelijker afgaat.

Leg een onderwerpenlijst aan

Schrijf elk onderwerp op wat je te binnen schiet en waarover je wel een artikel zou willen schrijven. Houd deze onderwerpen bij in een document en lees het af en toe door. Vaak kun je zo ineens een ingeving krijgen van de indeling van een artikel en dan kun je het er meteen bij noteren. Deze half uitgewerkte onderwerpen kunnen heel handig zijn op momenten dat je even niet weet waarover je zou kunnen schrijven.

Kwaliteit boven kwantiteit

Als laatste maar zeker niet minder belangrijk punt geldt dat kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het is erg mooi als je 5 of meer artikelen per dag kunt produceren, maar de ervaring leert dat twee zorgvuldig geschreven artikelen meer opleveren dan 10 snel geschreven artikelen van mindere kwaliteit. En dat geldt op financieel gebied, maar minstens zoveel op het gebied van de voldoening die je uit je werk haalt!
© 2008 - 2019 Artistik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijven op internet is voor iedereen. Je kunt dit in de vorm van een weblog doen, maar ve…
Online teksten schrijven voor geldOnline teksten schrijven voor geldWie wil er nou niet wat bijverdienen op het internet. Tegenwoordig kan dit op veel verschillende manieren. De een beter…
Meer tijd om artikelen te schrijven op internet 7 tipsMeer tijd om artikelen te schrijven op internet 7 tipsHet schrijven van artikelen kan een hele leuke en ook nog winstgevende hobby zijn. Door tijdgebrek kan het echter moeili…
Hulp bij je eerste artikel op InfoNuHulp bij je eerste artikel op InfoNuBij InfoNu kun je geld verdienen als tekstschrijver. En een eenmaal geschreven artikel blijft geld opleveren. Dit klinkt…
Bijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyBijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyDeel je kennis met de wereld door het schrijven van artikelen over je werk, hobby of interesses en verdien een leuk extr…

Reageer op het artikel "Problemen en oplossingen bij het schrijven van artikelen"

Reacties

Enza_9o- (infoteur), 28-02-2008 21:43 #2
Beste, ik vind dit een goeie informatie voor een beginnende infoteur, ja ik heb er wat aan gehad. Dank je wel!

Etsel (infoteur), 24-02-2008 11:32 #1
Hallo Artistik,

Goede adviezen voor de beginner en gevorderde bij Infonu. Mijn eigen ervaring is dat je veel inspiratie kan opdoen over gebieden waar je al veel vanaf weet. Iedereen heeft wel een passie waarover hij/zij kan schrijven. Wanneer je van daaruit begint en informatie gaat verzamelen, kom je automatische terecht op een aantal zijwegen die ook interessant zijn. Zo ontstaan er steeds meer onderwerpen. Handig is om de onderwerpen vast op te slaan. Je kunt ze vervolgens later gaan uitwerken. Daarnaast kunnen onderwerpen op Infonu zelf ook weer een inspiratiebron vormen. Wanneer je een andere invalshoek kiest ontstaat zo een origineel verhaal. Ook zijn het maken van specials over onderwerpen goede methoden om houvast te vinden en niet over allerlei onderwerpen maar wat raak schrijft. Het aanbrengen van structuur is heel belangrijk. Daarmee hou je het overzicht en kan je makkelijker voortborduren op de ingeslagen weg. Bovendien zal je vaste bezoekers aantrekken die weten waar je in gespecialiseerd bent.

Groet, Etsel

Infoteur: Artistik
Gepubliceerd: 24-02-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 2
Schrijf mee!