InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > IPad-cursus biedt voordelen voor senioren

IPad-cursus biedt voordelen voor senioren

IPad-cursus biedt voordelen voor senioren Veel senioren vinden de stap naar een iPad te groot. Toch biedt de iPad een groot gebruikersgemak en is het daarom een goede computer voor ouderen. Om de basiskennis onder de knie te krijgen worden er cursussen gegeven voor en vaak ook door ouderen. Wanneer de cursus is gevolgd is de senior vaak enthousiast geworden en zal hij of zij naast de nuttige zaken ook de spelletjes apps veelvuldig gaan gebruiken.

Inhoudsopgave

Waarom ouderen een iPad aanschaffen

De iPad heeft een groot gebruikersgemak en daarom is het een goede computer voor ouderen. Apple heeft de toegankelijkheid vereenvoudigd en het zo gemakkelijk mogelijk gemaakt voor de gebruiker. Behalve dat je met anderen, bijvoorbeeld je kinderen, contact kunt leggen biedt de iPad ook ruimte voor games geschikt voor ouderen. Daarnaast kan het ook een hulpmiddel zijn voor de zorg. Hiervoor zijn al apps beschikbaar (zoals een sos alarm). Daarom kan de iPad ertoe bijdragen dat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven en sociale contacten kunnen onderhouden. Tevens kan er aansluiting worden gehouden met kinderen en kleinkinderen.

Waarom een iPad cursus voor ouderen

Ouderen kunnen minder makkelijk wennen aan een nieuw apparaat en de bediening lijkt erg ingewikkeld. Niet alle ouderen willen zich ook laten `onderwijzen` door de kinderen en willen de werking van de iPad graag op hun eigen wijze leren. De senior wil graag in eigen tempo en in alle rust met de iPad oefenen. Dit kan ook betekenen dat hij of zij zich op eigen initiatief inschrijft voor een cursus. Voordat de basiskennis wordt uitgelegd is het belangrijk om te weten wat de persoonlijke behoefte is. Daarmee kan de cursusleider rekening houden. Voor vragen kunnen ze dan wel weer bij de kinderen of een kennis terecht.

Wie geeft deze cursus

Er zijn veel aanbieders voor een iPad cursus. Er zijn senioren computerclubs die ook een aparte iPad cursus geven om mensen hiermee vertrouwd te maken. Ook worden er cursussen gegeven door ouderenbonden die hiervoor deskundigen uitnodigen of inhuren. Daarnaast zijn er zorginstellingen die de eigen ouderen vertrouwd willen maken met de mogelijkheden van de iPad om zo de aansluiting te houden met de moderne tijd. Buiten deze instanties zijn er aanbieders die bij de senioren aan huis komen, en dus één op één les geven, en zijn er op internet veel beginnerscursussen voor de iPad gebruiker.

Wat wordt in deze cursus behandeld

De cursus wordt vaak gegeven in kleinere groepen. De cursisten leren de basisvaardigheden van het iPad gebruik. Er zijn cursusboeken speciaal gericht op de oudere cursisten en deze boeken zijn overzichtelijk en met grotere letters. De belangrijkste en meest voorkomende standaardhandelingen die behandeld worden zijn:
  • De tablet aan- en uitzetten of in sluimerstand houden
  • Werking van het schermtoetsenbord uitleggen
  • Verbinding maken met het internet via WiFi
  • Mail versturen en ontvangen
  • Surfen op het internet
  • Standaard apps gebruiken
  • Foto’s bekijken en muziek luisteren
  • Weersverwachting bekijken
  • Dienstregeling openbaar vervoer

Welke resultaten worden bereikt

De terughoudendheid en angst van ouderen voor de tablet wordt met de cursus weggenomen. Hierdoor begrijpen ze ook meer het veelvuldige gebruik door hun (klein) kinderen. De basisvaardigheden zijn inmiddels aangeleerd, het (veelvuldig) gebruiken doet de rest. De oudere ziet hierdoor ook de voordelen. De krant kan makkelijk op de tablet worden gelezen en met de iPad heeft hij of zij geen last meer van kleine knoppen, toetsenborden en muizen. Bijkomend voordeel is dat het apparaat ook licht en klein is.

Er zijn veel spelletjes-apps die voor ouderen leuk en eenvoudig te bedienen zijn zoals:
  • Legpuzzels
  • Sudoku
  • Kruiswoordpuzzels
  • Patience
  • Wordfeud
  • Mahjong
  • Solitaire
© 2015 - 2019 Birdy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IPad-cursus biedt voordelen voor senioren"

Reactie

JGrandgagnage (infoteur), 31-10-2019 09:52 #1
Is het niet een klein beetje ironisch dat de ouderen van mijn leeftijd (zestigplussers) behoren tot de generatie van 'first users' van de personal computer…? Wat ik wil zeggen, is dat er vaak als vanzelfsprekend wordt van uitgegaan dat de senioren dat moeilijke apparaat moeten leren kennen van hun kinderen of kleinkinderen, terwijl wij de hele evolutie vanaf de jaren 1980 naar de huidige gebruiksvriendelijke computer persoonlijk hebben meegemaakt. Kortom: niet alle senioren zijn digibeten :) Reactie infoteur, 04-11-2019
Helemaal mee eens!

Infoteur: Birdy
Laatste update: 02-05-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!