InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > De beste internetbrowsers

De beste internetbrowsers

Tegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest bekende en degene die de meeste mensen gebruiken. Maar dit is niet de enige browser. Andere browsers zijn Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera en nog tal van andere webbrowsers. Nu is natuurlijk de vraag, welke browser is nu het geschiktst voor mij? Om dat na te kunnen gaan worden er in dit artikel verschillende browsers uitgelegd.

Internet Explorer

Internet Explorer is een gratis browser ontwikkeld door Microsoft. Deze browser is de meest populaire browser voor het surfen op internet. Dit komt waarschijnlijk omdat deze standaard op Windows wordt geïnstalleerd. De nieuwste versie van Internet Explorer is Internet Explorer 9. Deze versie zorgt ervoor dat alle functies die je niet vaak gebruikt ook buiten beeld worden geplaatst. Zo krijg je een scherm wat geheel naar eigen wens is in te vullen. Bij het downloaden in deze browser wordt er gelijk melding gemaakt als er onveilige bestanden worden gedownload. Dit is een zeer handige functie, zodat de virussen niet op jouw computer terechtkomen.

Google Chrome

Deze gratis browser van Google is de laatste tijd flink in opkomst. Deze browser heeft een korte starttijd en laad de webpagina’s razendsnel. Ook kan er direct in de adresbalk een zoekwoord getypt worden en deze wordt dan gelijk op Google gezocht. Google Chrome heeft een simpel uiterlijk, maar heeft wel alles wat je nodig hebt om snel en gemakkelijk te surfen op het internet. Ook is Google Chrome gebouwd om veilig te surfen. Dit dankzij de ingebouwde bescherming tegen phishing en malware.

Mozilla Firefox

Een derde populaire gratis webbrowser is de Firefox van Mozilla. Ook bij deze browser wordt er alles aan gedaan om zo veilig mogelijk te surfen op internet. Deze browser zorgt ervoor dat de ActiveX ondersteuning afwezig is, en omdat Mozilla Firefox strikt gescheiden is van Windows. Deze browser heeft een simpel uiterlijk en is handig in gebruik. Ook is de stijl van de browser naar eigen wens aan te passen door andere stijlen te downloaden.

Safari

De webbrowser Safari is een browser gemaakt door Apple. Bij deze browser surf je op de pagina zonder afleiding van adresbalk en andere obstakels. Hierdoor is de webpagina die jij bezoekt fullscreen te bekijken. Ook bij Safari wordt er alles aan gedaan om zo veilig mogelijk te surfen. Alle websites die je in Safari gebruikt maken gebruik van sandboxing, zodat ze geen toegang hebben tot jouw gegevens. De sandboxing zorgt ook gelijk voor een blokkade als er enige mogelijkheid is tot schade op de computer.

Opera

Opera is een snelle en gebruiksvriendelijke browser die de laatste tijd in opmars is bij de internetgebruikers. Opera is de meeste snelle browser van deze tijd. En ook bij Opera wordt er alles aan gedaan om het veilig te houden. In de adresbalk wordt tijdens het surfen een pictogram getoond die de status van de pagina aangeeft, bijvoorbeeld Secure, Trusted en Turbo. In de Opera browser is het ook mogelijk om alles aan te passen zoals jij het wilt. Je kan bijvoorbeeld buttons vervangen, lay-out veranderen en je eigen shortcuts creëren.

RockMelt

Rockmelt is een gratis webbrowser die geïntegreerde Facebook en Twitter functies heeft. Hierdoor staat de browser in contact met jou eigen sociale media. Nieuwtjes worden aan de linkerzijde van de browser getoond. Rechts kan je zien welke vrienden van jou online zijn en kan je met ze chatten. Deze browser wordt niet door veel mensen gebruikt en is dus niet een veel gebruikt doelwit voor virussen.
© 2012 - 2019 Vdlinden, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste internetbrowsers"

Infoteur: Vdlinden
Laatste update: 05-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!