InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Powerpoint presentatie

Powerpoint presentatie

Powerpoint presentaties zijn altijd een handig hulpmiddel gebleken. Een degelijke powerpoint kan u helpen bij het ondersteunen van uw spreekbeurt. In dit artikel zal ik u begeleiden in het maken van een deftige en professionele powerpoint presentatie.

Toepassingen van powerpoint:

  • Opmaak veranderen
  • Afbeeldingen invoegen
  • Opsommingen weergeven
  • Overzichten via tabellen en grafieken
  • Animatie gebruiken
  • Overgangen tussen verschillende dia’s creëeren
  • Opluisteren via video – en luisterfragmenten

Elk van deze toepassingen zal ik uitwerken met hier en daar handige tips zodat u na het lezen van dit artikel in staat bent een deftige powerpoint presentatie te maken.

Opmaak van dia’s

Met behulp van de opmaak van uw powerpoint krijgt de toehoorder de eerste indruk van uw powerpoint. Die indruk kan positief zijn, maar ook negatief. Om die indruk positief te houden, hou dan rekening met volgende tips. Hou de opmaak van iedere dia hetzelfde. Iedere dia hoeft niet zijn eigen opmaak te hebben. Kies de opmaak, d.w.z. lettertype, kleur, achtergrond... , en behoud deze dan voor alle dia’s die volgen. Dit voorkomt verwarring bij de toehoorders van uw presentatie. Het is bewezen dat het concentratievermogen bij uw publiek behoorlijk vermindert wanneer de achtergrond per dia verandert. Laat bij de opmaak van uw dia’s ook vrije ruimtes. Hier kan u later grafieken, tabellen, afbeeldingen, beeldmateriaal ... invoegen.

Afbeeldingen invoegen

Het gebruik maken van afbeeldingen in powerpoint is niet uitzonderlijk. Afbeeldingen kunnen dienen om uw powerpoint presentatie op te leuken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van cartoons. Maar afbeeldingen kunnen ook helpen ter illustratie van wat u, de verteller, probeert duidelijk te maken. Vermijd een overdreven gebruik van afbeeldingen. Probeer orde in uw powerpoint te houden zodat alles overzichtelijk blijft voor uw toehoorders.

Opsommingen

Opsommingen zijn de basis van uw powerpoint. Op een powerpoint wordt geen gebruik gemaakt van volledige zinnen. Anders bent u de aandacht van uw publiek kwijt. Ze zullen onbewust alles van het scherm aflezen en niet meer luisteren naar wat u te vertellen heeft. Gebruik kernwoorden in uw opsommingen die uw publiek kan volgen. Bij opsommingen is de 7x7-regel een vereiste! Beperk u tot een opsomming van zeven regels hoog en zeven woorden lang. Anders wordt de opsomming te onoverzichtelijk en moeilijker te lezen.

Tabellen en grafieken

Een tabel of grafiek in powerpoint maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Er zijn namelijk genoeg artikels op het internet te vinden over het aanmaken van tabellen of grafieken. Deze toepassingen zijn zeer nuttig bij het ordelijk weergeven van cijfermateriaal. Maar dezelfde opmerking als bij afbeeldingen: overdrijf niet in het aantal grafieken en hou alles overzichtelijk!

Animatie

Het struikelblok bij vele powerpoint-gebruikers is de mogelijkheid tot animatie. Het lijkt altijd een goed idee te zijn, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Animatie, en vooral een teveel aan animatie, kan de aandacht van uw publiek doen afnemen. Animatie laat uw powerpoint ook minder professioneel lijken. U moet bovendien tijdens het geven van uw presentatie rekening houden met wanneer de volgende animatie zijn intrede mag doen. Dit kan soms tot verwarring leiden bij u en uw publiek. Beperk u dus tot het minimum.

Overgangen

Overgangen aanbrengen tussen verschillende dia’s is een nuttige, maar ook verleidelijke toepassing. Het brengt afwisseling in de powerpoint. Wanneer u een overgang kiest, behoud deze dan voor alle andere dia-overgangen. Dit zal professioneler ogen en u behoud de aandacht van het publiek.

Beeld – en geluidsfragmenten

Een handige en leuke toepassing is het invoegen van beeld – en geluidsfragmenten in powerpoint. Het kan uw dia opleuken of afwisseling bieden zodat u niet constant aan het woord bent. Het geeft u wat tijd om op adem te komen, maar ook uw publiek. Wanneer u kiest voor een beeldfragment, zorg er dan voor dat deze niet te lang duurt. Kies voor een tijdspanne van ongeveer drie tot vier minuten. Het spreek van zich dat het beeldfragment niet los mag staan van het onderwerp van uw presentatie. Geluidsfragmenten behoren ook tot de tijdspanne van dire tot vier minuten. Ook het geluidsfragment moet gelinkt kunnen worden met het onderwerp van uw presentatie.

Veel succes bij het maken van de powerpoint!
© 2011 - 2019 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Powerpoint presentatie"

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!