InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > 3D CAD programma SolidWorks

3D CAD programma SolidWorks

3D CAD programma SolidWorks 3D CAD programma SolidWorks heeft een aantal handige functies en mogelijkheden, zoals het Product Data Management, een revisie beheersysteem. SolidWorks Explorer biedt de mogelijkheid een aantal handige taken en functies te kunnen uitvoeren voor het onderhouden van 3D bestanden en databases. Daarnaast kun je met Photoview360 fotoprealistische afbeeldingen van je 3D producten creëren. SolidWorks is via de volgende re-sellers aan te schaffen: CAD2M, CADMES en DesignSolutions.

3D CAD programma

3D CAD programma’s worden bij steeds meer bedrijven gebruikt. Het construeren in een 3D omgeving vergt een andere manier van werken voor de constructeur dan 2D construeren. Eenmaal overgestapt zijn er niet veel constructeurs die terug willen naar het oude systeem. Een van de bekendste 3D CAD pakketten is Solidworks ontwikkeld door Dassault Systemes SolidWorks Corp. Ook op technische scholen behoort 3D CAD tekenen steeds vaker tot de standaard vakken. Een ander bekend pakket is Inventor.

Verschil 3D en 2D tekenpakketten

Er zijn een aantal overeenkomsten tussen 2D en 3D CAD programma’s. Ten eerste werken ze beide op een computer. Ten tweede is vaak het uiteindelijke doel een uitgeprinte werktekening (of meerdere) waarop alle gegevens staan om het product dat erop staat te kunnen fabriceren. Zo moet er bijvoorbeeld materiaal gezaagd of aan elkaar gelast worden of er staat op hoe het product in elkaar gezet moet worden. Dit kan bewerkstelligd worden met zowel een 2D cadprogramma, zoals Autocad, als met een 3D cad programma zoals Solid Works. Maar het grote verschil zit hem in hoe je tot deze werk tekeningen komt.

In de 2D programma’s creëer je een 2d modelspace waarin je je product gaat tekenen aan de hand van voor, zij, boven, en onder aanzichten. Vaak begint men met het vooraanzicht. Onderdeel lijnen die vooraan zitten gepositioneerd, tekent men met een getrokken lijn terwijl alles wat er zich achter bevindt en niet direct zichtbaar is weer geeft met een gestippelde lijn.

Solidworks

Solidworks is een 3D CAD programma dat is ontwikkeld om producten relatief eenvoudig op de computer in 3D te ontwikkelen. De constructeur ziet naarmate hij aan de slag gaat steeds meer van het product op zijn beeldscherm verschijnen. Dit geeft hem o.a. de mogelijkheid om direct grote en kleine veranderingen aan te brengen.

De drie hoofdonderwerpen binnen het programma zijn; het part, de assembly en de drawing. De huidige versies van SolidWorks tonen veel overeenkomsten met windows en bijvoorbeeld Word en Excel. Denk hierbij aan de layout van de functie knoppen en het gebruik van de muis. SolidWorks bevat een aantal uitgebreide en duidelijke tutorials die veel uitleg geven over de werking van het tekenprogramma.

Het Part, de assembly en de drawing

Part

Het part is het basis onderdeel van het tekenpakket. Ze vormen de bouwstenen van de grotere assembly’s (samenstellingen) of een part is een op zich staand product zoals een mok of steeksleutel. Een voorbeeld van een part in een assembly is bijvoorbeeld de voorruit van een auto. De voorruit bestaat meestal uit 1 stuk glas en vormt samen met alle andere onderdelen van de auto de auto.

De assembly

Een assembly is een bestandssoort waarmee je samenstellingen creëert. Samenstellingen bestaan uit het samenvoegen van parts en andere samenstellingen tot een grote en complexe machine of product.

De drawing

De drawings zijn de bestanden binnen SolidWorks waar je het 3D model in 2D aanzichten weergeeft met alle benodigde technische informatie erbij zoals maten, toleranties, lasnaden en dergelijke. Deze worden meestal ook uitgeprint zodat ze er op de werkvloer mee aan de slag kunnen.

Product Data Management, PDM

PDM staat voor Product Data Management. Het is in de jaren 90 in het leven geroepen voor bedrijven om beter om te kunnen gaan met het beheren en te delen en voor het revisie beheer. Tegenwoordig kan men er onder andere ook werkmethodes mee vastleggen of gegevens uitwisselen met andere ERP systemen. Wanneer je met 4 of meer computers werkt kun je eigenlijk niet zonder PDM. Een van de hoofdprincipes van de werking van de PDM is dat je er als gebruiker bestanden waarmee je op dat moment gaat werken, bijvoorbeeld een type machine, naar jou toe claimt. Op deze manier ben jij vrij om ze te bewerken en aan te passen. Terwijl de andere gebruikers een melding krijgen wanneer zij ook met dit product willen gaan werken. Deze melding houdt in dat ze wel de bestanden kunnen inzien en bijvoorbeeld gebruiken in een samenstelling maar dat ze weten dat dit niet de laatste versies zijn. Pas wanneer jij als gebruiker klaar bent en de bestanden weer vrijgeeft kunnen de andere ze claimen of ze up laten daten in hun samenstellingen. Op deze manier werkt iedereen altijd met de laatste versies en is er de minste kans op ontwerp fouten.

SolidWorks Explorer

SolidWorks Explorer is een programma waarmee je een aantal handige taken en functies kunt uitvoeren die je helpen je 3D bestanden en database te onderhouden. Het is vooral handig voor gebruikers die geen PDM (Prodduct Data Management, zie hierboven) gebruiken.

Rename functie

Zo is er de rename functie. Met deze functie kun je een bestaand 3D part of assembly hernoemen. SolidWorks Explorer scant eerst door al je bestanden, assembly’s en dergelijke om te zien waar het betreffende bestand gebruikt wordt. Vervolgens verander je de naam en zorgt SolidWorks Explorer ervoor dat alle referenties en links van en naar de bestanden die dat betreffende part gebruiken mee veranderen. Dit is namelijk heel belangrijk in SolidWorks. Je kunt niet zomaar net zoals in Windows een bestand knippen en plakken naar een andere bestandsmap!

Pack&Go functie

Verder is de Pack&go functie heel fijn. Hiermee kun je in 1 keer een los staande kopie maken van een zeer grote samenstelling. Je kopieert en hernoemt elk onderdeel dat gebruikt wordt maar SolidWorks Explorer behoudt wel alle onderlinge relaties en referenties. Hierdoor kun je bijvoorbeeld makkelijk van een bestaande machine een kopie maken om er vervolgens allerlei veranderingen in aan te brengen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de oude situatie niet meer kunt creëren of dat deze zelfs verloren gaat. Tevens kun je de kopie opslaan als een zip bestand wat bijvoorbeeld naar een andere SolidWorks gebruiker gemaild kan worden.

Replace functie

De laatste handige functie is de replace functie. Hiermee ben je instaat om onderdelen in een samenstelling te vervangen voor andere onderdelen zonder dat je de samenstelling hoeft te openen in SolidWorks.

Photoview360

Photoview 360 is een stand alone programma dat hoort bij Solid Works. Het is speciaal ontworpen om van je 3D producten foto-realistische afbeeldingen te creëren. Het 3D model wordt ingeladen en men heeft vervolgens de mogelijkheid om bijvoorbeeld een eigen omgeving of achtergrond afbeelding toe te voegen, belichting aan te brengen, bepaalde vlakken extra te laten reflecteren en dergelijke. Op deze manier kun je nog voordat je het product gemaakt hebt een realistische afbeelding creëren voor bijvoorbeeld folder doeleinden of tijdens een presentatie om een project of order binnen te halen.

Re-sellers

Solidworks is niet zomaar te koop in een winkel. SolidWorks wordt namelijk alleen verkocht, geleverd en ondersteund door gespecialiseerde re-sellers. In Nederland zijn dit 3 partijen, te weten: CAD2M, CADMES en Design Solutions. In theorie kun je zeggen dat ze alle drie precies hetzelfde hoofdproduct verkopen namelijk het 3D CAD programma SolidWorks. Maar in de praktijk blijkt dat ondersteunende zaken zoals: de toegankelijkheid van de helpdesk, hulp bij het installeren, de te volgen cursussen en natuurlijk het goede persoonlijke gevoel dat u als klant bij een van de drie wilt hebben kunnen bepalend zijn voor welke re-seller u kiest.

SolidWorks gratis proberen?

Het is mogelijk om SolidWorks gratis te gebruiken, maar alleen voor particulier educatief gebruik.
Alle bestanden die gecreëerd worden in deze gratis versie zijn voorzien van een soort educatief watermerk. Dit kan nooit meer weg gehaald worden.

Lees verder

© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
Delta-Homes verwijderenDelta-Homes is een zoekmachine. Deze zoekmachine wordt mee geïnstalleerd met het installeren van freeware en shareware.…
AdChoices verwijderenAdChoices, of ook wel Ad Choices is een adware. Het programma zorgt voor advertenties in de vorm van pop-ups. Installati…
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • Solidworks.nl
  • Cadmes.com

Reageer op het artikel "3D CAD programma SolidWorks"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!