InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Abiword om gratis je teksten te verwerken

Abiword om gratis je teksten te verwerken

Abiword om gratis je teksten te verwerken Teksten, songteksten, alles kan met deze gratis tekstverwerker worden samengesteld. Met Abiword kun je gratis alle teksten verwerken. Het is een klein pakket dat zeer professioneel met een tekst aan de slag gaat. In alle opzichten een professioneel tekstverwerkingspakket dus. In december 2014 kwam AbiWord 3.0.1 beschikbaar. Voor Windows is dit versie 2.8.6. Abiword is ook in 2015 prima te gebruiken op een pc met Windows, Linux, QNX, FreeBSD or Solaris.

Abiword

Abiword is misschien wat bescheidener dan de dure professionele kantoorpakketten en ook bescheidener dan het gratis kantoorpakket Open Office dat vele toeters en bellen heeft. Open Office heeft ook mogelijkheden om berekeningen te maken met calc, maar Abiword is volledig gericht op de verwerking van teksten op je computer. Als je dus een prima tekstverwerker zoekt en toch weinig doet met ingesloten rekenpakketten, zoals Calc of grafische pakketten, dan is deze tekstverwerker een uitstekend alternatief. Abiword oogt rustig en is erg overzichtelijk. Het is een gebruikersvriendelijke en zeer snelle tekstverwerker voor verslagen, brieven, songs, rapporten, memo's, enzovoorts.

Spelling checken in Abiword

De software heeft een Nederlandstalige spellingcontrole die je tijdens de installatie als optie moet aanvinken. Abiword is compatibel met onder meer de Microsoft Word documenten met extensie .doc. Wie Microsoft Word kent, stapt eenvoudig over naar Abiword. Het vertoont grote gelijkenissen met elkaar, maar is Abiword gratis en Microsoft Word niet.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Uitwisseling van bestanden

Vele bestanden worden ondersteund in Abiword. In feite kan met alle bekende standaarden probleemloos worden gewerkt, zoals de documenten van OpenOffice, WordPerfect, HTML, XHTML, Multipart HTML, .rtf, en .txt. Via allerlei plugins kunnen de mogelijkheden van Abiword verder worden uitgebreid. Ook minder bekende bestandstypes kunnen dan vaak alsnog worden geïmporteerd en bewerkt. Er is zelfs een plugin waarmee je direct de betekenis van een woord kunt opzoeken in Wikipedia.

Internationaal woordenboek in Abiword

Meerdere woordenboeken kunnen worden geïnstalleerd. Momenteel zelfs dertig stuks wat bij een internationale uitwisseling van bestanden weer handig is. Ook is er bijvoorbeeld een woordenboek in het Hebreeuws en Arabisch aanwezig.

Mail merge Abiword

Een bestand mailen? Super handig is dan de functie van mail merge. Via de aanwezige sjablonen, templates, kunnen de mailing gegevens automatisch worden ingevoerd.

Systeemvereisten pc voor Abiword

Installatie van Abiword is eenvoudig. Abiword draait bovendien op een multiplatform aan besturingssystemen, waaronder Windows, Mac en Linux. De gratis omvang van Abiword bedraagt slechts circa 5 Mb en kun je dus ook op een wat oudere en trage computer goed kwijt. Waar in 2015 goede software vaak veel geld kost, bewijst Abiword dat een goede tekstverwerker ook voor weinig geld beschikbaar is, gratis namelijk. Niet voor niets wordt open source software steeds meer gebruikt. Een goed voorbeeld is de browser van Firefox en Mozilla, eveneens open source software, prima en met regelmatige updates.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Abiword om gratis je teksten te verwerken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Open source software
Schrijf mee!