Abiword om gratis je teksten te verwerken

Abiword om gratis je teksten te verwerken Teksten verwerken, songteksten schrijven, alles kan met deze gratis tekstverwerker. Met Abiword kun je bovendien gratis alle teksten verwerken. Het is een klein pakket dat zeer professioneel met een tekst aan de slag gaat. In alle opzichten een professioneel tekstverwerkingspakket dus. Abiword is ook in 2020 prima te gebruiken op een pc met Windows, Linux, QNX, FreeBSD or Solaris.

Tekstverwerker Abiwordl, een goed alternatief

Wat is Abiword?

Abiword is een softwarepakket. Het is misschien een wat bescheidener softwarepakket dan de bekende dure professionele kantoorpakketten en ook bescheidener dan het gratis kantoorpakket Open Office dat vele toeters en bellen heeft. Open Office heeft bijvoorbeeld ook mogelijkheden om berekeningen te maken met calc. Abiword is eendimensionaal, het is namelijk volledig gericht op de verwerking van teksten op je computer. Als je dus een prima tekstverwerker zoekt en toch weinig doet met ingesloten rekenpakketten, zoals Calc of grafische pakketten, dan is deze tekstverwerker een uitstekend alternatief. Abiword oogt rustig en is erg overzichtelijk in het gebruik. Het pakket is een gebruikersvriendelijke en zeer snelle tekstverwerker voor verslagen, brieven, songs, rapporten, memo's, enzovoorts.

De spelling checken in Abiword

De software heeft een Nederlandstalige spellingcontrole die je tijdens de installatie als optie kunt aanvinken. Abiword is met vele pakketten compatible. Het programma is ondermeer compatibel met de Microsoft Word documenten met extensie .doc. Wie Microsoft Word kent, stapt eenvoudig over naar Abiword. Je bent er zo aan gewend. Beide programma's vertonen grote gelijkenissen met elkaar, maar is Abiword gratis en Microsoft Word nog steeds niet. Dat kan uiteraard een prima reden zijn om voor Abiworld te kiezen in plaats van voor een nisuw pakket van Office.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Uitwisseling van bestanden

Vele bestanden worden ondersteund in Abiword. In feite kan met alle bekende standaarden probleemloos worden gewerkt, zoals de documenten van OpenOffice, WordPerfect, HTML, XHTML, Multipart HTML, .rtf, en .txt. Via allerlei plugins kunnen de mogelijkheden van Abiword verder worden uitgebreid. Ook minder bekende bestandstypes kunnen dan vaak alsnog worden geïmporteerd en bewerkt. Er is ook een plugin waarmee je direct de betekenis van een woord kunt opzoeken in Wikipedia (Wikipedia als woordenboek).

Internationaal woordenboek in Abiword

Meerdere woordenboeken kunnen worden geïnstalleerd. Naar schatting dertig stuks, wat ook bij een internationale uitwisseling van bestanden zeer handig is. Zo is er bijvoorbeeld een woordenboek in het Hebreeuws en Arabisch aanwezig.

Mail merge Abiword

Een bestand mailen? Super handig is dan de functie van mail merge. Via de aanwezige sjablonen, templates, kunnen de mailing gegevens automatisch worden ingevoerd.

Systeemvereisten pc voor Abiword

Installatie van Abiword is eenvoudig. Abiword draait bovendien op een multiplatform aan besturingssystemen, waaronder Windows, Mac en Linux. De gratis omvang van Abiword bedraagt slechts circa 5 Mb en kun je dus ook op een wat oudere en trage computer goed kwijt. Waar in 2020 goede software vaak veel geld kost, bewijst Abiword dat een goede tekstverwerker ook voor weinig geld beschikbaar is, gratis namelijk. Niet voor niets wordt open source software steeds meer gebruikt. Een goed voorbeeld is de browser van Firefox en Mozilla, eveneens open source software, prima en met regelmatige updates.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Abiword om gratis je teksten te verwerken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-07-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Open source software
Schrijf mee!