InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Diagrammen maken met Dia

Diagrammen maken met Dia

Diagrammen maken met Dia U wilt een diagram maken. Welke soort diagram dan ook, of het nu organisatiediagrammen zijn, elektrische circuits of stroomdiagrammen, met Dia tekent u ze allemaal. Het programma Dia is bedoeld als de gratis tegenhanger van Windows Visio en is eenvoudig gratis te downloaden voor Windows, Linux en de Mac. Gratis, prima software.

Inhoud

Wat is een diagram?

Een diagram is een schematische weergave, bijvoorbeeld van een werkproces of van de verhouding tussen bepaalde grootheden die u in beeld wilt brengen. Een diagram komt in meerdere vormen voor en is weer een andere weergave dan een grafiek dat is. Een paar voorbeelden:
  • Een taartdiagram of cirkeldiagram waarmee u aangeeft hoe een bepaalde taart (ons nationale inkomen bijvoorbeeld) naar sectoren is verdeeld.
  • Een blokdiagram geeft de belangrijkste functies in een proces weer door middel van staven (blokken).
  • Een histogram geeft in opeenvolgende staven of kolommen de frequenties weer.
  • Een puntenwolk waarbij de spreiding van bepaalde waarnemingen wordt weergegeven.
  • Een stroomdiagram geeft de stappen weer die u achtereenvolgens doorloopt om een bepaald proces te kunnen uitvoeren.
  • Een boomdiagram of dendogram die u bijvoorbeeld tegenkomt in de informatica. Als u voor een bepaalde oplossing kiest is dat een brede tak in uw diagram waaraan vervolgens weer andere takken zitten waaruit u een keuze zult moeten maken.

Alle zijn het handige manieren om schematisch een aantal zaken weer te geven, waardoor een ieder sbnel en overzichtelijk kan zien wat er aan de hand is.

Diagrammen met Dia

Het met de hand tekenen van een diagram of flowcharts is met de komst van Windows Visio al een tijd niet meer nodig. Maar ook met de open-source-software van Dia draait u voor dit soort tekeningen niet meer uw hand om. Dia is, evenals Inkscape, vector gebaseerd. Anders dan Inkscape is het programma Dia vooral bedoeld om allerlei charts en grafen te tekenen.

Bibliotheek Dia

Dia heeft een grote bibliotheek van van te voren gemaakte objectvormen: rond, ovaal, rechthoek, circuits. Deze zijn in velerlei toepassingen goed bruikbaar. Denkt u aan stroomdiagrammen, allerlei UML-modellen: Unified Modeling Language. Maar ook elektrische- en computernetwerken, elektronische- en hydraulische schakelingen, en nog vele andere.

Bron: OpenIcons, PixabayBron: OpenIcons, Pixabay

Werkwijze Dia

De geprepareerde vormen uit de Dia-bibliotheek hebben standaard een aantal knooppunten. Dia biedt ook vele soorten verbindingen (bars), in vele afmetingen en variaties. Door deze verbindingen aan de knooppunten te klikken ontstaat een begin van een diagram. Bij de verdere uitwerking van het diagram, waarbij waarschijnlijk ook delen van het diagram worden verplaatst, blijven deze verbindingen bestaan. Zo klikkend kan elke gewenste diagram verder worden uitgebouwd.

Wat is UML

Dia ondersteunt de UML standaard. UML is een breed gedragen standaard modelleertaal. Dat wil zeggen een kunstmatige taal, waarmee niet alleen statische, maar ook dynamische processen eenvoudig en schematisch kunnen worden beschreven en weergegeven.

Format

Het vector gebaseerde Dia gebruikt weliswaar SVG, Scalable Vector Graphics, als format, maar is ook goed in staat om afbeeldingen in andere formats te exporteren. Hieronder ook een pfd-bestand of een bitmat-formaat. Uitwisseling met andere software is daardoor goed mogelijk.

Voordeel van Dia

Groot voordeel van deze gratis software is, dat een ieder snel met Dia uit de voeten kan. Het is van een charmante eenvoud, en kan tegelijkertijd veel.

Systeemeisen pc voor Dia

Dia werkt op alle versies van Windows en Linux. De software voor het besturingssysteem Windows is 12Mb groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het histogram: handig hulpmiddel in de fotografieHet histogram is een handig hulpmiddel in de fotografie. Hoewel het LCD-scherm op de camera redelijk goed weergeeft of e…
Vector tekenen met Inkscape, superieurVector tekenen met Inkscape, superieurInkscape is niet een gewoon tekenprogramma, maar een open source vector tekenprogramma. Inkscape is zeer vooruitstrevend…
Kwalitatieve analyseKwalitatieve analyseEr zijn vele methoden om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Kwalitatief onderzoek is inductief van aard. In dit artike…
Visgraat-diagram (fishbone/ishikawa-diagram)In ieder bedrijf gebeurt het. Er doet zich een kwaliteitsprobleem voor in de productie en de oorzaak is na een eerste an…
De bainietstructuur in staalDe bainietstructuur in staalBainiet is een staalstructuur die lijkt op hoogontlaten martensiet. Het vormt zich uit austeniet door afschrikken vanuit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Diagrammen maken met Dia"

Reactie

Niels, 08-10-2007 11:21 #1
Waar kan ik het in het artikel genoemde programma 'Dia' downloaden? Reactie infoteur, 27-04-2018
De website is verhuisd naar:
http://live.gnome.org/Dia

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Beeldbewerking
Reacties: 1
Schrijf mee!