InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Vector tekenen met Inkscape, superieur

Vector tekenen met Inkscape, superieur

Vector tekenen met Inkscape, superieur Inkscape is niet een gewoon tekenprogramma, maar een open source vector tekenprogramma. Inkscape is zeer vooruitstrevend en biedt tekeningen van superieure kwaliteit. Met Inkscape kunt u succesvol vector tekenen en vector illustraties maken. Het programma is gratis en gemakkelijk in gebruik. Maak zo mooie logo's, grafieken en grafische ontwerpen.

Wat is vector tekenen eigenlijk?

Bekende grafische formats als BITMAP, JPG en GIF slaan de gegevens op in pixels. Zeg maar de puntjes die u in elke krantenfoto terug ziet. Met vector tekenen doet het format SVG zijn intrede dat staat voor Scalable Vector Graphics. Bij SVG worden de plaatjes niet als puntjes opgeslagen, maar wordt een veel completer beeld opgeslagen. Elk object en elke kleur wordt apart opgeslagen in vectoren. Hoe werkt deze manier van tekenen?

SVG voorbeeld 1

Stel u tekent een bepaalde curve. Dan zullen bij de traditionele opslag in beginsel alle puntjes waaruit de curve bestaan worden opgeslagen. Bij SVG, en dus het programma Inkscape, gaat dat compleet anders. Begin- en eindpunt van de curve worden opgeslagen, plus – en dat is essentieel- de karakteristieken en eigenschappen die de curve bepalen. Dit is vergelijkbaar met een wiskundige functie die het beste de weergave van de curve beschrijft. Het is exacter, bevat veel meer informatie en is niet korrelig. Nog een voordeel is dat de presentatie aanpasbaar aan elke schaal, waarop u wilt werken. Als u bijvoorbeeld de schaal van de tekening halveren wilt, wordt de curve door de meegegeven vector informatie direct en automatisch aangepast. Vermenigvuldig de curve met een factor en de weergave wordt met die factor vermenigvuldigd. U wordt veel flexibeler in uw manier van tekenen en presenteren. Bovendien kunt u allerlei alternatieven uitproberen en zo bekijken welke weergave het mooiste is en het beste in het geheel past.

SVG voorbeeld 2

Vergelijk het met een ruimteschip. Als een ruimteschip op reis gaat, krijgt die niet alleen een aantal punten mee, maar vele ingewikkelde formules en functies die een veilige reis mogelijk maken. Het idee achter SVG is dus uiterst logisch en geavanceerd.

Inkscape

Inkscape is dan ook zeer geschikt voor het maken logo's, grafieken, grafische ontwerpen. Ook landkaarten worden in toenemende mate in SVG weergegeven. Voor foto's is het minder geschikt, ook al is het mogelijk om afbeeldingen in de meer traditionele formats, zoals jpeg, gif, png en bmp, in Inkscape te importeren en vervolgens te bewerken.

Enkele kenmerken van vectortekenen

Enkele kenmerken van Inkscape zijn:
  1. U kunt nieuwe objecten tekenen of bestaande objecten bewerken.
  2. Het tekenprogramma bevat de bekende teken werktuigen als penselen, pennen en kalligrafische instrumenten.
  3. U kunt eenvoudig cirkels, vierkanten, sterren, elipsen en spiralen maken.
  4. Er zijn tekst werktuigen waarmee u teksten kunt invoegen en vormgeven.
  5. Er zijn allerlei kleurpaletten.
  6. Effecten kunnen eenvoudig worden vervaagd.
  7. U kunt werken met lagen, objecten transformeren, spiegelen en roteren.

Systeemvereisten pc

Inkscape is er voor Linux, Windows en Mac OS X. SVG bestanden kunt u bekijken met een SVG viewer. Op internet zijn er een paar, onder meer van Adobe. Als u Firefox of Opera als browser gebruikt hebt u geen aparte viewer nodig, omdat die standaard in deze browsers zitten.

Omvang Inkscape

Inkscape is ruim 20 Mb groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vector tekenen met Inkscape, superieur"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Open source software
Schrijf mee!