InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Top 10 gratis software

Top 10 gratis software

Top 10 gratis software Veel computerprogramma’s zijn gratis te downloaden. Het zijn zogenaamde open source-programma’s, shareware en freeware, die soms beter zijn dan hun concurrenten waarvoor je moet betalen. Browsers, kantoorpakketten, beveiligingssoftware, virusscanners, beeldbewerkingsprogramma’s, besturingssystemen, navigatie, audio en video, games en nog veel meer zijn gratis beschikbaar.

Bron gratis software

Open source betekent letterlijk open bron zodat iedereen die verstand heeft van het ontwikkelen van programma’s zijn steentje kan bijdragen. Er zijn geen commerciële belangen en opdrachtgevers zodat er soms wereldwijd met verschillende mensen prachtige software gemaakt kan worden. Shareware wordt zonder restricties verspreid maar op den duur zou er voor betaald moeten worden. Bij freeware geeft de auteur toestemming om te verspreiden in ongewijzigde vorm.

Firefox browser

Iedereen die op internet wil kan deze browser downloaden. Het grote voordeel is dat je met de plug-ins het programma behoorlijk naar je hand kunt zetten. De browser is minder gevoelig voor virussen en andere ongemakken op dat gebied dan Internet Explorer. Veiligheidsupdates van Firefox worden automatische gedownload en geïnstalleerd zodat je veilig op internet kunt surfen. Firefox is er voor Windows XP, Vista, Windows 7, 8 en 8.1, 10 en Android. Hier kun je de Nederlandse versie downloaden: Firefox.

AVG antivirus Free

Deze virusscanner is één van de beste en meest uitgebreide gratis antivirus-programma’s. AVG antivirus Free werkt goed samen met PC Tools Firewall Plus. Schadelijke virussen komen vaak in bijlagen van emails de computer binnen maar ook via het internet. Deze virusscanner houdt ze allemaal tegen. Dagelijks wordt automatisch op de achtergrond een scan verricht en het resultaat netjes op het scherm vermeld. Het programma is Nederlandstalig en updates worden automatisch uitgevoerd: AVG antivirus Free. Er zijn versies beschikbaar voor Android en Mac.

Libre Office

Iedereen kent wel het Office-pakket van Microsoft met zijn onuitputtelijke mogelijkheden. Er is een gratis tegenhanger van hetzelfde niveau: Libre Office, ontstaan uit Open Office. Met dit pakket kun je de volgende documenten maken: tekst, presentatie, database, werkblad, tekening en wiskundige berekeningen.

PDF

Eén van de grote voordelen van Open Office is dat je documenten in PDF-formaat kunt wegschrijven. Je hebt voor teksten, werkblad en tekeningen geen Adobe Acrobat nodig, dus je kunt je portemonnee in de zak houden. Dat scheelt weer een paar honderd euro. Open Office is Nederlandstalig en een link naar het programma staat onder het kopje Gerelateerde links.

Gmail.com

Een uitstekend mailprogramma van Google. Het voordeel is dat je niets hoeft te downloaden maar alleen een account hoeft aan te maken. Het mailen gaat via het internet zodat je waar ook ter wereld je mails kunt lezen en versturen. Er moet natuurlijk wel een internetverbinding zijn. Het programma heeft veel meer te bieden dan de meest gebruikelijke emailfuncties. Je kunt documenten maken en bewaren zoals teksten, presentaties, werkbladen en formulieren. Documenten bewaar je in de cloud. Je kunt zelfs de bestanden op je computer naar het programma kopiëren zodat je die overal beschikbaar hebt. Gmail is Nederlandstalig. Er zijn versies beschikbaar voor Android, iPhone en Mac.

VLC Mediaplayer

Met deze mediaplayer heb je geen problemen meer met het afspelen van bestanden zoals met sommige concurrenten het geval is omdat hij bijna alle codecs afspeelt. VLC Mediaplayer ondersteunt bijna alle formaten die op dit moment beschikbaar zijn. Dit programma is ook in het Nederlands en een link staat onderaan het artikel.

BitTorent

De ideale software om films, muziek en software te downloaden. Dit freeware-product is een Peer-to-Peer-systeem dat gebruik maakt van een centrale locatie die de downloads coördineert maar zelf geen bestanden levert. De download bestaat uit het uitwisselen van gedeelten van bestanden tussen alle gebruikers die op dat moment online aan het uploaden en downloaden zijn. Dit programma is Engelstalig.

Gimp beeldbewerking

Een goed alternatief voor het dure Photoshop is Gimp. Het is een professioneel beeldbewerkingsprogramma met alle daarbij horende functies. Je kunt o.a.:
  • Afbeeldingen roteren, knippen, plakken en kleuren aanpassen
  • Bestanden omzetten in verschillende formaten
  • Werken met layers
  • Afbeelding aanpassen voor internet
  • Foto’s verfraaien.

De installatie van Gimp bestaat uit twee onderdelen en is daarom geschikt voor de meer gevorderde computergebruiker of Photoshop-kenner. Het programma is Engelstalig: http://www.gimp.org/downloads/

CCleaner

Belangrijk voor elke pc is dat die regelmatig wordt opgeschoond. Hoe meer bestanden er op staan hoe trager dat die wordt. CCleaner verwijdert restanten van o.a. oude software, cookies, en recente geschiedenis en maakt de pc weer snel. Dit programma is meer noodzakelijk dan dat je er leuke dingen mee kunt doen. Het programma is in het Nederlands en onderin staat een link.

Google Earth

Dit is een wereldrouteplanner die vanuit de lucht op locaties inzoomt. Inmiddels is Google Earth met heel veel functies uitgebreid. Je kunt niet alleen de wereld rond maar zelfs de rotswanden in de oceanen, Mars en de maan verkennen en nog verder de ruimte in. Als je Earth download krijg je het besturingssysteem Google Chrome er gratis bij: http://earth.google.com/intl/nl/download-earth.html

Tot slot

In deze top 10 zouden ook andere programma’s hebben kunnen staan. Het is maar net waar je behoefte aan hebt. Het aantal gratis programma’s is inmiddels zo groot dat er ook makkelijk een top 100 gemaakt had kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis pdf-maker PDF reDirectGratis pdf-maker PDF reDirectPDF reDirect is een alom gewaardeerd en gratis programma. Met PDF reDirect maakt u snel pdf-bestanden van goede kwalitei…
Zoeken naar gratis softwareprogramma’sZoeken naar gratis softwareprogramma’sBen je moe van het telkens weer geld uitgeven voor nieuwe software? Dan ben je niet de enige, want software kan duur zij…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…
Bronnen en referenties
  • GratisSoftwareSite.nl
  • GratisSoftware.nu
  • Google
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Top 10 gratis software"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Gratis software
Schrijf mee!