InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wolfenstein 3D - klassieker: geschiedenis van een pc spel

Wolfenstein 3D - klassieker: geschiedenis van een pc spel

Wolfenstein 3D - klassieker: geschiedenis van een pc spel Wolfenstein 3D, een klassieker. Het in 1992 door ID Software ontwikkelde computerspel staat bekend als één van de grootste vernieuwingen in de geschiedenis van games, aangezien het op meerdere terreinen zowel revolutionair en bloedstollend alsook controversieel was. Dit artikel behandelt Wolfenstein 3D in zijn volle breedte: we kijken naar thematiek, personages en design, maar ook naar succes, minpunten en controverses uit de rijke geschiedenis van deze roemruchte klassieker.

Ontstaan

Wolfenstein 3D werd in 1992 op de markt gebracht door de Amerikaanse spelontwikkelaar ID Software, uit Mequite (Texas). Het spel was één van de eerste driedimensionaal ogende spellen voor de computer en vormde als zodanig een mijlpaal in de technische ontwikkeling van computersoftware. Wolfenstein 3D, of Wolfenstein 3-D of simpelweg Wolf 3D, combineerde als First Person Shooter elementen van het nazisme met fantasierijke hersenspinsels, waardoor een verrassend, maar ook confronterend spel van mysterieuze doolhoven en vijandige personages ontstond.

Verhaal en levels

Het verhaal van Wolfenstein 3D draait om het personage B.J. Blazkowicz, een geallieerde spion die aan het begin van het spel dient te ontsnappen uit de gevangenis van Castle Wolfenstein. De gameplay begint op het moment dat Blazkowicz een celwacht heeft overmeesterd en hij, middels verscheidene levels met vijandige soldaten en honden, de uitgang probeert te bereiken. Het spel bestaat uit meerdere 6 episodes (inclusief één PacMan-achtig bonuslevel), die op hun beurt elk in 10 levels zijn onderverdeeld. Elke episode wordt afgesloten met een eindbaas, waaronder Hans Grosse in level 1, Adolf Hitler in level 3 en General Fettgesicht in level 6.

Wapens, levens

De hoofdpersoon van het spel kan in totaal over maximaal vier verschillende wapens beschikken: aanvankelijk een mes en een pistool, later uitgebreid met een half-automatisch machinegeweer en een volautomatisch Gatlinggun. Daarnaast beschikt de speler over een aantal levels en een gezondheidspercentage, dat afneemt bij inkomend vuur. Op verscheidene plaatsen in het spel zijn verbanddozen, maaltijden, maar ook schatten te vinden, die elk een positief effect hebben op de gezondheid, dan wel score van de speler.

Controversieel

Controversieel aan Wolfenstein 3D was vooral dat het spel symbolen en personages incorporeerde uit de tijd van het nationaal-socialisme, zoals hakenkruizen, SS-wachters, de persoon Adolf Hitler en het Horst-Wessel-Lied oftewel Die Fahne hoch. In Duitsland werd het spel vanwege deze nazistische connotatie verboden. Toch verdient de controversiële status van Wolfenstein enige nuance: nazi's werden in het spel enkel als verwerpelijke vijand afgebeeld en bovendien berustte geen enkel leveldesign op ook maar enige vorm van nazistische architectuur. Wolfenstein wordt tegenwoordig dan ook voornamelijk als mijlpaal in de ontwikkeling van games gezien, die ook nu nog een cultstatus geniet.

Opvolgers

Wolfenstein 3D kreeg in 1992 alweer een (kleiner) vervolg, met de titel Spear of Destiny, een 21 levels tellende prequel volgens hetzelfde concept. In 2001 volgde de First Person Shooter Return to Castle Wolfenstein voor de PC, in 2003 gevolgd door het multiplayer spel Wolfenstein: Enemy Territory. Voor diegenen die Wolfenstein 3d willen spelen: het spel is nog altijd verkrijgbaar via het internet, al draait het niet even soepel op elke Windows-versie. Voor een snelle start: speel Wolfenstein online door middel van het programma Wolfenflash, eenvoudig te vinden via elke zoekmachine.
© 2008 - 2017 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wolfenstein 3D - klassieker: geschiedenis van een pc spel"

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 12-11-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!