InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > DVD Shrink, een backup van uw dvd maken

DVD Shrink, een backup van uw dvd maken

DVD Shrink, een backup van uw dvd maken DVD blijven altijd gevoelig voor krassen, daar kunt u niet omheen. Maar wat nou als er krassen komen op uw favoriete dvd? Om ervoor te zorgen dat u dan niet een nieuwe dvd moet kopen, is het handig om uw dvd's te backuppen (reservekopie maken). DVD Shrink kan dit voor u doen en ook in een korte tijd.

DVD Shrink downloaden

Wegens bepaalde redenen mag de software niet op de officiële site worden gezet (http://www.dvdshrink.org). Er zijn wel genoeg andere sites waar u de software kunt downloaden. Twee bekende hiervan zijn:

Installeren

In het .zip-bestand dat u heeft gedownload, vindt u het setup bestand. Dubbelklik op dit bestand om de installatie te starten. Als eerste krijgt u nu een welkoms scherm te zien, hier kunt op 'Next' klikken om verder te gaan. In het volgende scherm moet u eerst de License Agreement accepteren, voor u op 'Next' kunt klikken. Het scherm wat nu verschijnt geeft de installatiemap weer. Mocht u deze willen wijzigen kunt u dat met de knop 'Browse' doen. In de twee volgende schermen kunt u eerst aangeven in welke programma groep DVD Shrink moet worden geïnstalleerd en vervolgens of u een snelkoppeling op uw bureaublad wilt. Als u nu op 'Install' klikt, zal DVD Shrink worden geïnstalleerd. Als u na de installatie automatisch DVD Shrink wilt starten zet u een vinkje voor 'Launch DVD Shrink'.

DVD openen

Mocht u een backup van een dvd willen maken die enige kleine krassen heeft, kunt u het beste deze eerst naar uw harde schijf kopiëren met behulp van DVD Decrypter. DVD Shrink is namelijk gevoelig voor leesfouten. Heeft u een dvd in goede staat, dan kunt u verder gaan bij stap 2.

1. DVD kopiëren naar harde schijf

Download en installeer DVD Decrypter (http://www.dvddecrypter.org.uk). Na de installatie start u DVD Decrypter en selecteert u 'File' onder 'Mode'. Vervolgens selecteert u onder Source de dvd-drive waar de originele dvd in zit. Onder Destination geeft u aan waar de dvd moet worden opgeslagen op uw harde schijf. Als dit allemaal is ingesteld klikt u op 'File' en vervolgens op 'Decrypt'. DVD Decrypter zal nu uw originele dvd naar uw harde schijf kopiëren.
Let op: u heeft maximaal 8gb aan vrije ruimte nodig.

2. DVD openen

In DVD Shrink klikt u op 'Open Disc' als uw dvd in goede staat was of 'Open Files' als u uw dvd op uw harde schijf heeft gezet.
  • Bij 'Open Disc' selecteert u de dvd-drive waar de originele dvd in zit en klikt u op 'OK'.
  • Bij 'Open Files' selecteert u de map waar de originele dvd is opgeslagen (met behulp van DVD Decrypter).

3. Wat wilt u behouden?

Na ongeveer één minuut zal de dvd geladen zijn en kunt gaan aanvinken wat u wilt backuppen. Aan de linkerkant kunt u meestal kiezen uit:
  • Menus (de menu's van de dvd)
  • Main Movie (de hoofdfilm van de dvd)
  • Extras (de extra's van de dvd)
Aan de rechterkant kunt u aangeven wat u op uw backup wil. Hier kunt u meestal kiezen uit verschillenden audio- en ondertitelsporen (aangevinkt wordt op uw backup gezet, niet aangevinkt niet). Ook kunt u rechts een balkje zien met een percentage ernaast. Dit percentage geeft aan hoeveel procent van de originele dvd overblijft in uw backup. Bij percentage tussen de 75% en 100% zult u weinig verschil merken.

4. Backuppen

Wanneer u klaar bent met het instellen van uw backup kunt u op 'Backup!' klikken. Er zal een nieuw schermpje verschijnen waarin u kunt aangeven of u de backup gelijk wilt branden of eerst op uw harde schijf zetten. Vervolgens klikt u op 'OK'om de backup te starten.

Tip: Selecteer in het backup-venster het tablad 'Quality Settings' en vink 'Preforme deep analysis before backup to improve quality' aan om de kwaliteit te verbeteren.
© 2008 - 2019 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe zet ik mijn DVD film om naar een AVI bestand?AVI video bestanden bied vele voordelen, deze zijn verkleinde versies van een dvd formaat waar we het minimum van kwalit…
Dexter, de tv-serieDexter, de tv-serieDexter is een tv-serie over forensisch analist Dexter Morgan. Hij werkt bij de politie in Miami en is gespecialiseerd in…
LEGO Batman 3: Beyond Gotham – Cheats, tips en codesLEGO Batman 3: Beyond Gotham – Cheats, tips en codesLego Batman 3: Beyond Gotham is het derde deel in de populaire reeks Lego games en is op 8 november 2014 als eerste in N…
Geluk in de liefdeGeluk in de liefde‘En ze leefden nog lang en gelukkig’: is het een sprookje? Ofwel, geluk in je relatie, hoe realiseer je dat? Zeven liefd…
Engelse onregelmatige werkwoorden (irregular verbs) leerhulpEngelse onregelmatige werkwoorden (irregular verbs) leerhulpMeestal worden de Engelse onregelmatige werkwoorden alfabetisch gepresenteerd. Dit is helemaal niet handig bij het leren…

Reageer op het artikel "DVD Shrink, een backup van uw dvd maken"

Reactie

Ben, 09-02-2009 15:42 #1
Bedankt voor de goede uitleg. Ik vind dvd shrink makkelijk om te gebruiken en het gaat nog supersnel ook! 4,7 gig in een half uurtje op de hd geplaatst.

Infoteur: Waarten
Laatste update: 12-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!