InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Internetreclame: de advergame

Internetreclame: de advergame

Een advergame is een moderne reclamevorm waarbij men door middel van een computerspel een kind of jongere commercieel probeert te beïnvloeden. Ze kennen een enorme boost op sociale netwerksites (de zogenaamde SNS advergames). Wat is de rol van reclamewijsheid op de beïnvloedbaarheid voor een advergame? Wanneer en met welk doel ontstond de eerste advergame?

De advergame

Een advergame is niet te vergelijken met een traditionele reclametechniek zoals bijvoorbeeld het verschijnen van een 'pop-up' of een 'banner' via het internet, of de reclame die gemaakt wordt tijdens en tussen televisieprogramma's. Ze zijn ontwikkeld om jongeren en kinderen subtiel te beïnvloeden en te stimuleren om een aankoop te doen. Ze worden op die manier samengesteld, dat ze 'op het eerste zicht' simpelweg een computerspelletje zijn, maar tegelijkertijd wordt er in dit spel een commerciële boodschap geïntegreerd. Dit zorgt ervoor dat er een minder duidelijke afscheiding is tussen reclame en amusement. Ook de beloningsstimulans (je kan het spelletje 'winnen') zorgt voor een extra versterkende factor om de advergame te spelen. In tegenstelling tot passieve reclame (denken we aan reclame op televisie, of reclame die spontaan wordt aangeboden zonder dat we daar iets voor moeten ondernemen), wordt er van de consument bij de advergame een actieve inbreng verwacht.

SNS advergames

Met SNS advergames worden spelletjes op sociale netwerksites bedoeld (SNS= Social Networking Sites). Om een betekenisvolle invloed te hebben op de jongeren en kinderen is het van belang dat een grote groep dit spel speelt en dat ze elkaar aanmoedigen. Vaak wordt via de advergame ook de mogelijkheid gegeven om 'tegen elkaar' te spelen. Op deze manier hoopt men de populariteit van het spel nog te verhogen en bekender te maken bij het grote publiek.

Via deze advergame maakt men reclame voor de bekende M&M snoepjes. Men gebruikt hier de rode en groene M&M en maakt het spel extra aantrekkelijk door de competitiviteit om het spel te kunnen winnen (om ter meeste rijen maken).

Reclamewijsheid

Reclamewijsheid verwijst naar de mate waarin een kind of jongere zich bewust is dat hij/ zij wordt blootgesteld aan reclame. Dit wil concreet zeggen dat men reclame kan herkennen en ook het doel er van beseft. Brucks et al., (1988) toonde aan dat kinderen en jongeren die meer reclamewijs zijn zich minder snel zullen laten beïnvloeden door de advergame als reclamevorm. De groep jongeren/kinderen die minder kennis hebben van reclamevormen zullen sneller overgaan tot consumptie van het aangeboden product en impulsiever zijn in hun keuzegedrag. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer hun sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen en hoe beter ze de invloed van reclame kunnen inschatten en zich hier tegen weren.

'Avoid the Noid': Domino's pizza

De eerste advergame werd uitgevonden in 1986 en kon gespeeld worden op de Commodore 64 en MS-DOS. Het spel ('Avoid the Noid') werd ontwikkeld om 'Domino's pizza' te promoten. Hierbij diende je zo snel mogelijk en op een correcte manier pizza's te leveren bij klanten. ' The Noid' was van 1986 tot 1990 de mascotte van Domino's pizza.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Brucks, M., Armstrong, G. M., & Goldberg, M. E. (1988). Childrenís use of cognitive 47defenses against television advertising: a cognitive response approach. The Journal of Consumer Research, 14(4), 471-482
  • Calvert, S. L. (2008). Children as consumers: advertising and marketing. Future Child, 18(1)
  • http://nowiknow.com/a-noid-annoyed/
  • https://www.youtube.com/watch?v=WWd-ZQGRSDQ

Reageer op het artikel "Internetreclame: de advergame"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 08-05-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!