InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > PHP leren en PHP programmeren

PHP leren en PHP programmeren

PHP leren en PHP programmeren PHP is een zeer goede programmeertaal voor beginners omdat PHP zeer gemakkelijk te leren is en al snel tot resultaten leidt. PHP is gratis te downloaden als open-source-software.

Wat is PHP?

PHP is een scripttaal, die doorgaans zijn thuisbasis op een web-server heeft. Wordt er een website opgeroepen die met PHP geprogrammeerd is, dan wordt dat PHP-programma op de server uitgevoerd en de bezoeker ontvangt alleen de output (meestal HTML).

Uitvoering van het PHP-programma is een goede zaak omdat dat niet afhankelijk is van de pc van de surfer. Dat in tegenstelling tot JavaScript bijvoorbeeld, dat wél op de computer van de surfer wordt uitgevoerd.

PHP leren voor beginners en gevorderden

In vergelijking met andere programmeertalen is met behulp van PHP een zeer snelle start mogelijk want PHP is gemakkelijk te leren. Ondanks de relatief eenvoudige structuur, is ook complexe en gedetailleerde programmering mogelijk, zodat zich deze taal ook voor de gevorderden onder ons erg leent. Enige voorkennis is, zoals overal, erg welkom maar niet per se vereist. Van procedureel programmeren kan indien gewenst, worden overgeschakeld op object-georiënteerd programmering met PHP 5.

De mogelijkheden van PHP

Achter talloze toepassingen op het internet schuilt PHP. Zie je in de URL van je browser de extensie “.php” dan is er sprake van een PHP applicatie. Ter illustratie hieronder een kleine maar onvolledige opsomming van mogelijke PHP-toepassingen:
  • meten van bezoekersaantallen;
  • gastenboeken;
  • discussiefora;
  • fotodiensten;
  • polls;
  • formulieren met verwerking van contactgegevens;
  • chats;
  • Wiki's;
  • blogs (bijvoorbeeld WordPress);
  • en nog veel meer.

Goede PHP alleen zichtbaar via de broncode

Waar PHP in het spel is, hoeft dat niet per se zichtbaar te zijn. Want hoewel PHP niet altijd met de bestandsextensie “.php” opduikt, kan PHP op de achtergrond toch zijn werk doen. Het content management systeem (CMS) TYPO3 bijvoorbeeld, is een PHP-programma. Vaak zie je met PHP gemaakte websites die afzonderlijke webpagina's hebben met "index.php? Id = x". Dit is om meerdere redenen slecht. Met name is daardoor voor zoekmachines niet zichtbaar dat het niet gaat om een statische website en dus onder omstandigheden niet kan worden gerekend met permanente informatie.

Daarentegen bestaat er zeer goede technische omzetting van PHP-Typo3-pagina's. Daar kan men, afgezien van de kleine aanwijzing in de broncode "<meta name="generator" content="TYPO3 4,1 CMS" />" niets vinden dat aantoont dat hier TYPO3 wordt gebruikt. Zo zou het eigenlijk moeten zijn.

Beperkingen van PHP

PHP heeft ook zijn beperkingen. Zo zullen bijvoorbeeld actiegames als "Lara Croft" die veel vergen van de grafische functies van je PC, niet gauw met PHP ontwikkeld worden. Daarvoor bestaan andere programmeertalen.

PHP draait doorgaans in de productie-modus: dat wil zeggen, als je het professioneel wilt en geen problemen wil hebben, op een Apache server. Concreet houdt dat in dat PHP normaliter niet op een Windows webserver wordt ingezet. PHP leren daarentegen, kan zonder problemen op een Windows- of Mac-systeem gebeuren.

PHP wordt geparsed

PHP-programma's worden opgesteld in platte tekst, wat wil zeggen dat elke willekeurige teksteditor kan worden gebruikt. Pas de server zet deze platte tekst om in een programma en voert dat uit (parsen).

Stappenplan PHP-programma

  • Stap een: thuis of in je bedrijf ontwikkel je een PHP-programma. Daar heb je als minimale uitrusting een computer voor nodig waarop een webserver (Apache) met PHP draait. (In dit stadium staat een plek in de garage of op zolder vaak garant voor succes, roem en fortuin!)
  • Stap twee: de voltooide toepassing wordt overgedragen aan een webhost die jouw programma plaats biedt op een web-server. Vanaf dat punt kan je de computer thuis uitschakelen, omdat het programma wordt uitgevoerd zonder jouw tussenkomst. Tenminste als er geen fouten in zitten.
  • Stap drie: via het internet heeft iedereen (indien gewenst) toegang tot je applicatie.

Wat is nodig om PHP te leren?

Naast een gezonde portie motivatie zijn de volgende zaken nodig om PHP te leren:

Er bestaat ook een gemakkelijke manier om de complete installatie van PHP voor elkaar te krijgen, zonder dat je meteen bij het begin al wordt geconfronteerd met de configuratie van Apache en PHP-instellingen (wat overigens niet verkeerd is maar wat het leren van PHP aanvankelijk nogal in de weg staat).

PHP en Apache installeren met XAMPP

Je kan Apache en PHP in een handomdraai installeren met XAMPP. XAMPP is een compilatie van een installatiepakket dat alle essentiële bestanddelen (PHP, Apache, MySQL, enz.) bevat, zich gemakkelijk installeren laat en gratis is.

Daarbij is de Lite-versie volkomen geschikt voor het leren van PHP. Je krijgt in één keer en zonder al te veel instel-franje een perfect op elkaar afgestemde versie van PHP, Apache, en ook MySQL, phpMyAdmin en nog veel meer, wat in het begin weliswaar niet nodig is maar praktisch is voor later.

Testen bij de provider

Nóg eenvoudiger (maar ook bewerkelijker) is het als je je PHP-scripts steeds naar je provider (indien aanwezig) uploadt en direct op het web uittest. Dit houdt wel het risico in dat derden je half voltooide programma kunnen zien en eventueel aan data komen, die alleen jij hoort te bezitten.
Gerelateerde artikelen
Kinderen leren programmeren met ScratchKinderen leren programmeren met ScratchICT wordt steeds belangrijker in onze maatschappij en ook kinderen komen hier steeds meer mee in aanraking. Het is geen…
Hoe maak je een appHoe maak je een appApps zijn erg populair bij bedrijven maar ook bij personen in het dagelijkse leven. Hoe maak je nu zelf zo een app? Om v…
Kinderen leren programmeren zonder computerKinderen leren programmeren zonder computerJe zou zeggen dat je een computer nodig hebt om te leren programmeren. Natuurlijk vindt het echte programmeerwerk op een…
Scratch: leer je kinderen programmerenScratch: leer je kinderen programmerenKun je lezen? Dan kan je ook programmeren met Scratch. Met Scratch kan je spelletjes en animaties maken op een speelse e…
Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: InformaticaOpdrachten voor hoogbegaafde kinderen: InformaticaWerken met de computer kan voor slimme en hoogbegaafde kinderen erg leerzaam en uitdagend zijn. De mogelijkheden op het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "PHP leren en PHP programmeren"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 07-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!