Werken met big data
Big data lijkt te zorgen voor een nieuwe revolutie in het digitale tijdperk. Bedrijven die grootschalig gegevens hebben opgeslagen proberen uit deze informatieve patronen te halen die voor heb commercieel van waarde kan zijn. Bovendien maken ook inlichtingendiensten volop gebruik van de gegevens om risicogroepen in kaart te brengen. Veel bedrijven spiegelen zich aan succesvolle voorbeelden, zoals Facebook en Google. Tegelijkertijd is er volop zorgen over de privacy.
Het is een nieuw fenomeen, het werken met big data. In dat geval gaat het om een grote hoeveelheid gegevens die doorzocht kunnen worden op patronen. De data kan op verschillende manieren zijn vergaard, bijvoorbeeld door het koppelen van grote databases. Hiervan is met name sprake bij overheidsorganisaties. Zij koppelen steeds meer bestanden aan elkaar, waardoor zij veel meer gegevens over burgers tot hun beschikking krijgen. Een andere belangrijke groep zijn grote bedrijven die veel gegevens van mensen vergaren. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het bankwezen, maar ook om bedrijven met websites of diensten waar grote groepen mensen gebruik van maken, zoals Google, Spotify en Bol.com. Big data is pas sinds 2012 echt een fenomeen. Dat komt omdat het steeds goedkoper is geworden door verbeterde technieken om veel data op te slaan. Verder worden de programma’s waarmee de data geanalyseerd kan worden en waarmee de data doorzocht kan worden steeds beter.
Wat kan ik met big data?
De big data wordt voor twee belangrijke doelen gebruikt. Overheidsinstellingen gebruiken de big data vooral om risicoprofielen te maken. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om potentiële Syriëgangers in kaart te brengen. Er worden een aantal risicofactoren in kaart gebracht. Zodra uit de data blijkt dat mensen genoeg risicofactoren bevatten kan dit aanleiding zijn om verder onderzoek te doen. Ook voor gemeenten en het UVW kan big data helpen bij het in kaart brengen van eventueel bijstandsfraude. Bedrijven gebruiken de big data vooral voor commerciële doeleinden. Het is handig te weten waar iemands voorkeuren liggen en wat iemands smaak is. Op die manier kan er bijvoorbeeld gerichter geadverteerd worden en kunnen dus kosten worden bespaart.
Privacy
Wie big data zegt, zegt ook privacy. Met name door verschillende incidenten is dat thema hoger op de agenda komen te staan. Zo bleek de Amerikaanse geheime dienst NSA jarenlang allerlei geheime data verzameld te hebben. Dit ging zelfs zo ver dat de mobiele telefoon van de Duitse bondskanselier Angela Merkel structureel werd afgeluisterd. Naar aanleiding daarvan ontstond veel ophef en belandde het onderwerp ook meteen hoog op de agenda. Daar liep de ING Bank tegenaan toen ze in maart 2014 aankondigde adverteerders, met toestemming van de klant, bepaalde informatie van klanten wilde verkopen op basis van de betaalgegevens. Naar aanleiding van de publieke verontwaardiging die toen uitbrak trok de bank haar plan weer in.
Omgaan met big data
Veel bedrijven weten nog niet goed hoe ze met big data moeten omgaan en hoe ze patronen kunnen ontdekken die vervolgens ook voor hen waardevolle zijn. Dit komt omdat het ook voor hen een nog relatief nieuwe fenomeen is en dat het idee lang niet altijd door de top van het bedrijf omarmd wordt. Bedrijven die goed weten om te gaan met big data, zoals Google en Facebook, worden als lichtende voorbeelden gezien. Het onderwerp krijgt wel steeds meer aandacht. Dat komt mede door mooie verhalen dat er aan de hand van zoekgegevens van Google snel achterhaald kan worden waar er een griepepidemie gaande is. Veel bedrijven maken gebruik van het programma Hadoop. Dit system kan veel ongelijksoortige data opslaan en snel ingewikkelde berekeningen maken. Het is bovendien open source,