InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Muziek veilig downloaden: hoe vermijd ik virussen?

Muziek veilig downloaden: hoe vermijd ik virussen?

Muziek veilig downloaden: hoe vermijd ik virussen? Als u muziek wilt downloaden via het internet, dan wilt u dat natuurlijk niet alleen gratis, maar ook zo veilig mogelijk doen en dus geen ongewenste spyware, adware of virussen in huis halen. In dit artikel krijgt u enkele belangrijke tips en hints, om het downloaden van muziek - onder andere met behulp van zogenaamde 'peer to peer'-programma's, in goede banen te leiden.

Tip 1: Programmakeuze

Als eerste tip: kies een solide programma om muziek mee te downloaden. De meeste gebruikers ter wereld kiezen voor een zogenaamd peer to peer (p2p) programma, waarbij aangesloten computers gelijkwaardige aansluitingen vormen. Op deze wijze is het mogelijk om vanuit verschillende bronnen snel het bestand van uw keuze te downloaden. Enkele bekende peer to peer programma's zijn o.a. Limewire, Gnutella, Edonkey, Emule, BitTorrent, Shareaza, Ares en Bearshare. Onderzoek of het door uw gekozen programma geen spyware en adware bevat en download het ook van de juiste, oorspronkelijke bronsite. Veel misleidende internetsites bieden indirecte downloads van p2p-programma's aan, waarbij u onnodige betalingen moet doen, dan wel virussen in huis kunt halen.

Tip 2: Virusscanner

Een must als u muziek (of film) van het internet wilt downloaden. Denk niet dat u er met het installeren van een goed programma al bent: binnen vrijwel elk peer to peernetwerk worden dagelijks honderden, zo niet duizenden virussen, Trojaanse Paarden en andere schadelijke bestanden geplaatst, die slechts één klik van uw computer verwijderd zijn. Een goede virusscanner (McAfee, Norton en andere, erkende merknamen) zal een besmet bestand na het downloaden direct opschonen, dan wel in quarantaine plaatsen. Het handigste is kortom een virusscanner die uit zichzelf in actie komt en niet pas als u daar opdracht tot geeft. Controleer hiervoor tevens de instellingen van uw virusscanner.

Tip 3: Classificatie

Als u in een downloadprogramma gaat zoeken naar een bepaald bestand, dan volgt vaak al gauw een scherm met meerdere zoekresultaten. Het is nooit helemaal mogelijk om op voorhand te herkennen welke bestanden als betrouwbaar kunnen worden beschouwd, maar hier volgen wel enkele hints: let in de eerste plaats op de classificatie van het bestand. Als het door u geselecteerde bestand door veel gebruikers als 'slecht' is aangemerkt (veel p2p-programma's gebruiken een zogenaamde 'sterren'-classificatie), vermijd dan om het downloaden. Besef echter wel dat het omgekeerde niet altijd werkt: een bestand dat het maximale aantal sterren heeft, kan wel degelijk een virus of Trojaans Paard bevatten, aangezien ook virusmakers en -plaatsers classificaties kunnen beïnvloeden.

Tip 4: Aantal aanbieders

Over het algemeen geldt: door hoe meer gebruikers een bestand wordt aangeboden, des te betrouwbaarder kan het worden beschouwd. Kies liever voor een bestandsversie die 126 maal wordt aangeboden, dan een versie die slechts bij 2 bronnen beschikbaar is. Ook op deze regel bestaan echter vele uitzonderingen: besmette 'files' kunnen op verscheidene bronnen aanwezig zijn en daarom blijft een kritisch oog noodzakelijk.

Tip 5: Bestandsnaam

Uiterst belangrijk bij het selecteren van een download is de aangeboden bestandsnaam binnen het downloadprogramma. Over het algemeen gelden een veel te korte naam, bestaande uit slechts één of twee woorden, dan wel een foutieve naam, met spelfouten of een verkeerde bestandsextensie, of een vreemde naam, met allerlei irrelevante begrippen, als indicatoren van onbetrouwbaarheid. Als u een nummer wilt downloaden dat - laten we zeggen - 'I kissed the music' heet, van zangeres Celine Jackson, kies dan niet voor bestandsnamen als:
  • celinejackson.mp3
  • kissed music.mp3
  • I kisset the musik - Jacksson.mp3
  • ikissedthemusicbycelinejackson.mp3.exe
  • i_kissed_music_free_download[click for the greatest mp3 downloads]mp3_music_great_video_free_membership.mp3

Daarentegen ziet de volgende bestandsnaam er in ieder geval wat relevanter uit:
  • I kissed the music - Celine Jackson ("Popular Oldies hitmix-CD 2008").mp3 (4.21 MB)

Tot slot

Tot slot: bedenk u dat, ondanks bovenstaande nuttige tips ten spijt, het downloaden van data via het internet nooit geheel zonder risico's is. Als u ervoor kiest om bestanden te downloaden, doet u dat op uw eigen risico, met inbegrip van eventuele onvoorziene gevolgen. In Nederland is het downloaden van muziek en films overigens in meerdere gevallen legaal, indien voor eigen gebruik. Voor het uploaden van media geldt daarentegen strenge wetgeving. Laat u bij twijfel eerst informeren.
© 2008 - 2019 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis muziek downloadenGratis muziek downloadenMuziek luisteren doen we allemaal graag, maar het liefst wel gratis. En laten daar nou genoeg programma's voor zijn, zov…

Reageer op het artikel "Muziek veilig downloaden: hoe vermijd ik virussen?"

Reacties

Els, 26-12-2010 11:24 #5
Is Frostware echt veilig te downloaden?

S1992, 03-05-2010 20:19 #4
@ Ina,

als je stukjes muziek hoort, scan dan je computer eens met Ad-Aware. (lavasoft.com).

@ Marcel,

Downloaden via megaupload of torrent is veiliger dan via P2P, aangezien er in torrents veel minder virussen zitten.

Ina, 19-02-2010 12:34 #3
Ik heb Bearshare als download programma, maar nu heb ik als ik een poosje de computer aan hebt (en het maakt niet met welk programma) dan hoor ik een stukje van popstars, hoe kan ik deze verwijderen?

Marcel, 02-08-2009 10:58 #2
Fijn dat er sites als deze zijn want je ziet soms door de bomen het bos niet meer in deze materie, bedankt! Reactie infoteur, 03-08-2009
Graag gedaan!

Writerandus.

Peter, 24-08-2008 17:31 #1
Ik vindt dit heel leerzaam het zijn goede tips zo leer je nog eens iets dit bericht moet eigenlijk bij elk p2p programa getoont worden

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 10-02-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Reacties: 5
Schrijf mee!