Zalando en hun marketing, slim of irritant?
Zalando is een hele bekende schoenen- en fashionsite. Oorspronkelijk is dit bedrijf opgestart vanuit de zolderkamer in 2008. Zalando heeft zich in rap tempo geïntroduceerd op de markt. In Duitsland is het bedrijf zelfs de op één na grootste schoenenverkoper. Veel mensen kennen het bedrijf van de irritante en opvallende reclames. Toch doet het bedrijf goede zaken. Wat is nou de kracht van Zalando dat mensen toch doet besluiten producten aan te schaffen op deze website?
Zalando heeft flink veel geld gestoken in het verspreiden van advertenties in Nederland. Naast Nederland verkoopt het bedrijf ook producten in Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk en Oostenrijk. Naast schoenen biedt het bedrijf vandaag de dag ook kleding, accessoires, tassen en verzorgingsproducten aan. De advertenties en reclames zijn zo opvallend dat het voor veel mensen overkomt als irritant. Toch doet Zalando prima zaken.
Slimme marketing
De online webwinkel probeert via slimme marketing strategie de koper uit te dagen, maar ook te behouden. Heb je eenmaal iets bezocht dan kom je het bezochte artikel tegen in advertenties op websites als Facebook of vakantiewebsites. Steeds zie je het product weer vol in beeld en verdacht vaak staat er bij dat het product in de aanbieding is. Op die manier blijf je er continu aan herinnert en Zalando hoopt dat je weer terug komt naar de site en je het product alsnog aanschaft.
Daarnaast zie je niet alleen het product dat je hebt bezocht maar ook gerelateerde producten. Er wordt slim ingespeeld op jouw interesses. Heb je eenmaal een leuk zomerjurkje bekeken, dan zie je ook andere soortgelijke zomerjurkjes terugkomen in advertenties. Slim!
Voordelen van Zalando
Het bedrijf onderscheid zich naar eigen zeggen vanwege hun gratis bezorging, gratis telefoonnummers, gratis retourneren en een lange bedenktijd. Dit is al één van de redenen waarom Zalando zulke goede zaken doet. Vooral Nederlanders lijken sterk geïnteresseerd te zijn in alles wat gratis is. Ook de service van Zalando is goed te noemen. Je kunt op verschillende manieren een bestelling betalen, namelijk via de veilige manier IDeal of via Mastercard, Visacard e.d. Zelfs via acceptgiro betalen is bij dit bedrijf nog prima mogelijk.
Niet alleen de snelle levering is een groot pluspunt van dit bedrijf, ook het feit dat je kunt inzien waar je pakketje zich bevindt is heel fijn en gebruikersvriendelijk. Met een tracking nummer kun je het pakket volgen vanaf het moment dat deze is verzonden tot het moment dat deze bij je deur is aangekomen.
De kracht van Zalando
Zalando focust zich sterk op het ideale beeld wat kopers voor ogen hebben, namelijk leuke producten, goede service en vooral ook gratis service. Een slimme zet, want het bedrijf komt op die manier wel betrouwbaar over. Vermoedelijk is dan ook dat de irritante reclames door de meeste kopers niet zo zeer worden beschouwd als irritant. Ook al praten mensen hier in negatieve zin over, het is toch reclame en daardoor naamsbekendheid.
Conclusie
De reclames en advertenties zullen voor sommige mensen als niet leuk worden ervaren. Toch zijn het de voordelen van Zalando die ervoor zorgt dat het bedrijf sterk is gegroeid en in de toekomst alleen maar meer zal groeien. De goede service en gratis diensten in combinatie met betrouwbare leveranciers zoals TNT zullen voor een prettig gevoel zorgen bij de kopers. Zij zien door de marketing heen en hebben maar één doel en dat is goedkope en leuke producten kopen!
© 2012 - 2024 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Online schoenen kopenOnline shoppen is tegenwoordig het nieuwe winkelen. Eigenlijk is online alles te krijgen, dus ook schoenen. Is schoenen…
De watervalmethodeDe watervalmethode is een methodiek die veelal wordt gebruikt bij softwareontwikkeling. Al jaren heerst er een discussie…
Bronnen en referenties
- http://zalando.edicypages.com/