InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Podcasting, wat is het?

Podcasting, wat is het?

Podcasting, wat is het? Podcasten is in een korte tijd erg populair geworden en steeds meer mensen maken er gebruik van. Toch weet nog niet iedereen wat podcasten nu precies is, misschien wel eens van gehoord maar daar blijft het dan bij. Hieronder wordt uitgelegd wat podcasting is.

Wat is podcasten?

Podcasten, ook wel podcasting genoemd is een samentrekking van iPod (draagbare mp3 speler van Apple) en broadcasting (engels voor uitzenden). Belangrijk om te weten is dat deze term niet helemaal juist is: de podcast is niet gebonden aan de iPod maar kan op alle draagbare mp3 spelers beluisterd worden en ook op de computer zelf.

Podcasting valt onder de categorie downloaden. Zogenaamde podcatchers zoals bijvoorbeeld iTunes of Juice kunnen audio, video of softwarebestanden automatisch naar de computer downloaden wanneer er een nieuw bestand beschikbaar is gekomen. Wanneer de mp3 speler zoals de iPod op de computer wordt aangesloten kan het gedownloade bestand hiernaar toe gezet worden. Dit kan automatisch gaan of handmatig, net welke instellingen u zelf prettig vindt. Het gaat bij podcasten meestal om geluidsbestanden zoals uitzendingen van de NCRV, radio 538, BNN, Teleac en BNR- nieuwsradio.

Het voordeel van podcasten

Door middel van het downloaden van een podcastuitzending hoeft u niet meer iedere vrijdagavond precies om acht uur de radio aan te zetten voor een bepaalde uitzending. De uitzending kunt u zelf later downloaden of automatisch laten gebeuren door een podcatcher zodat u het kunt beluisteren wanneer het u zelf het beste uitkomt. Ook hoeft u niet meer naar een bepaalde website te surfen om het programma te downloaden, dit wordt door de podcatcher automatisch gedaan.

Waar kun je podcastuitzendingen vinden?

Via verschillende websites zijn alle Nederlandse podcasts te vinden en ook te beluisteren, er zijn ook internationale sites.

Internationale podcastcommunities:

  • Odeo
  • Podnova
  • Podcastalley

Nederlandse podcastcommunities:

  • Podfeed
  • Podcastinfo
  • Gespod
  • Podplaza

In de music store van iTunes kan gezocht worden naar podcast uitzendingen en kunnen deze beluisterd worden. Ook kan men zich van daaruit op een podcastprogramma abonneren zodat nieuwe afleveringen automatisch gedownload worden.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Podcasting, wat is het?"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!