InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > WhatPulse, wat is dat?

WhatPulse, wat is dat?

WhatPulse is een programma wat bijhoudt hoeveel toetsen jij gebruikt, hoevaak je klikt en hoeveel mijl je muis aflegt. WhatPulse is echter geen keylogger.

WhatPulse

Als je de website (www.whatpulse.org) opent vindt je al in het kort wat het programma doet. WhatPulse houdt je toetsenbord- en muisgebruik bij. Je eigen geschiedenis kun je terugkijken, je kunt strijden tegen je vrienden maar ook samen met je vrienden een team vormen en het opnemen tegen anderen. Het is een programma voor de mensen die nieuwsgierig zijn hoeveel ze nou eigenlijk typen. Het is geen keylogger, maar een simpel programma wat toetsen, clicks en muisgebruik telt. Het doel van WhatPulse is statistieken ontwikkelen van het computergebruik.

Hoe werkt het?

WhatPulse maakt gebruik van een zogenaamde 'keyhook', Windows heeft daaraan berichten door over het toetsenbord. Daarna worden deze gegevens doorgestuurd naar het programma zelf, wat eerst een controle uitvoert. Deze controle bekijkt of de toets een goede is, daarbij worden alle standaard toetstenbord toetsen goedgekeurd. Deze toetsen worden simpelweg opgeteld. In eerste instantie staan deze gegevens alleen in het programma zelf, door het zogenaamde 'pulsen' kun je ze naar de server sturen. Deze server bevat verdere informatie over je account en kan dus je statistieken exact bepalen. De toetsenteller wordt dan weer op nul gezet en de toetsen die zijn gepulsed worden bij het profiel opgeteld in de database. WhatPulse is geen keylogger, het bekijkt namelijk niet welke toetsen je intikt, het telt alleen hoeveel toetsen er worden gebruikt. Het is mogelijk om met hetzelfde account op meerdere computers te werken, bijvoorbeeld je computer thuis en je computer op het werkt, echter is het wel verboden om met meerdere mensen gebruik te maken van hetzelfde account.

Keylogger

Een keylogger is een programma dat het toetsgebruik van een gebruiker controleert, dit wordt vaak gebruikt om informatie te stelen. Bijvoorbeeld om wachtwoorden of pincodes te ontrafelen, vertrouwelijke informatie kan worden doorgesluisd naar de persoon die de keylogger heeft geïnstalleerd. Keyloggers hebben ook positieve eigenschappen, ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als back-up als een computercrash plaatsvindt. Keyloggers vallen onder de noemer spyware. WhatPulse controleert dus niet welke toetsen zijn gebruikt, met bepaalde instellingen is dat wel mogelijk. Alsnog telt het programma dan hoevaak je bepaalde toetsen gebruikt en niet in welke volgorde waardoor er dus nog steeds niet gefraudeerd kan worden met de gegevens. Deze instellingen zijn te vinden onder 'geekwindow' in het WhatPulsemenu.

WhatPulse wordt over de hele wereld gebruikt door mensen die nieuwsgierig zijn naar hun computergebruik, door vrienden die een strijd tegen elkaar aan gaan en door teams. Teams zijn vaak van websites/fora waarvan de gebruikers zich samenvoegen in een team en kunnen zien hoeveel zij met zijn allen typen. Ook voor deze teams zijn statistieken en een ranglijst.
© 2011 - 2019 Rocknrollhigh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.whatpulse.org

Reageer op het artikel "WhatPulse, wat is dat?"

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!